کاخ سفید: ترامپ در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف برای واکنش به قتل خاشقجی است

    کد خبر :405219

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت ترامپ در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف برای نشان دادن واکنش احتمالی به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد مقتول سعودی، است.

به گزارش انتخاب، سارا سندرز به خبرنگاران گفت: «دولت در حال ارزیابی گزینه های مختلف است و ما اعلام خواهیم کرد که چه تصمیمی در این زمینه گرفته شده است».

وی این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره واکنش احتمالی دولت آمریکا به عربستان مطرح شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوم آبان در تندترین اظهارنظر خود درباره قتل جمال خاشقجی گفته بود: ولیعهد عربستان مسئول نهایی عملیاتی است که به قتل خاشقجی منجر شده است.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، این کشور را به شکل بی‌سابقه‌ای تحت فشار قرار داده و همزمان با تداوم انتقادها و فشار دولت‌های غربی برای روشن شدن حقایق، ریاض به اشکال گوناگون می‌کوشد این بحران را مهار کند.

ترکیه روز دوشنبه از عربستان خواست «تمام حقایق» مربوط به قتل این روزنامه‌نگار مقتول سعوی را مشخص کند. همزمان اعلام شد که دادستان کل عربستان به ترکیه سفر کرده است تا درباره این پرونده با مقام‌های ترکیه رایزنی کند.

گزارش‌ها حاکی است که سفر وی تحت‌الشعاع محل جسد این روزنامه‌نگار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شیخ سعود المجیب دادستان کل عربستان و رئیس هیات تحقیق این کشور که هفته گذشته اذعان کرد بر اساس شواهد جمع‌آوری شده از سوی ترکیه قتل جمال خاشقجی «با برنامه‌ریزی قبلی» صورت گرفته است، روز دوشنبه حدود ۷۵ دقیقه با دادستان کل استانبول گفت‌وگو کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه گفت: «همکاری و تبادل اطلاعات بین دادستانی‌های دو کشور مزیت فراوانی دارد». او در یک کنفرانس خبری در استانبول افزود: «همکاری باید ادامه یابد ولی نباید به انحراف از جهت درست منجر شود. تحقیقات باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا تمام حقایق مشخص شود».

او در پاسخ به سئوالی در مورد محل جسد جمال خاشقجی او گفت با توجه به اینکه افرادی که مرتکب این قتل شده‌اند در عربستان سعودی هستند آن کشور مسئولیت بسیاری بزرگی دارد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، دادستان کل عربستان از دادستانی ترکیه خواسته است تمامی شواهد و مدارک در اختیار او قرار گیرد ولی این درخواست رد شده است.

شبکه خبری تی‌آرتی گزارش داد که دادستانی ترکیه از دادستان عربستان خواسته است اطلاعات در مورد محل جسد جمال خاشقجی را در اختیار آنها قرار دهد.

عربستان ۱۸ نفر را به جرم مشارکت در این قتل بازداشت کرده و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از عربستان سعودی خواسته که آنها را به ترکیه تحویل دهد.

اما عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ضمن رد این درخواست اعلام کرد این افراد در عربستان سعودی محاکمه خواهند شد.

اردوغان در عین حال بر این موضوع تاکید کرده که چرا ریاض محل جسد جمال خاشقجی و نام عاملان و آمران این قتل را اعلام نمی‌کند.

اردوغان که تاکنون مستقیما رهبران عربستان را به دخالت در این قتل متهم نکرده گفته است که ترکیه اطلاعات و شواهد بیشتری برای برملا کردن دارد.

جمال خاشقجی، منتقد حاکمان فعلی عربستان، روز نهم مهرماه پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند جسد جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان قطعه قطعه شده است.

ماموران پلیس و دادستانی ترکیه برای کشف محل جسد، بیشه‌های اطراف شهر استانبول و شبکه فاضلاب اطراف محل کنسولگری را بازرسی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، مقامات سعودی به پلیس اجازه نداده‌اند چاه آب در باغ کنسولگری را بازرسی کنند ولی اجازه داده‌اند که از آب چاه نمونه‌برداری شود.

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت وزیر خارجه عربستان به او تضمین داده که ریاض در این مورد تحقیقات «کامل» انجام خواهد داد و افزود مطمئن است که در این تحقیقات شواهدی که پلیس ترکیه پیدا کرده در نظر گرفته خواهد شد.

دولت عربستان با وجود پذیرش این نکته که قتل جمال خاشقجی برنامه‌ریزی شده و عمدی بوده است یک «عملیات خودسرانه» را مسئول این قتل معرفی کرده و تاکید می‌کند مقامات ارشد و به خصوص ولیعهد از این موضوع اطلاع نداشتند.

علاوه بر بازداشت ۱۸ نفر، پنج مقام ارشد نهادهای امنیتی عربستان سعودی برکنار شده‌اند که دو نفر از آنها از حلقه نزدیکان محمد بن سلمان هستند.

این حادثه به وجهه ولیعهد که سعی کرده خود را رهبر اصلاحات کشور جلوه دهد به شدت لطمه زده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید