تدارک ویژه اهالی موسیقی برای «وداع»

    کد خبر :405039

ارکستر ملی ایران به مدیریت هنری فریدون شهبازیان، روز دوشنبه ۱۴ آبان با حضور نادر مرتضی‌پور به عنوان رهبر مهمان، حسام الدین سراج در مقام خواننده و جواد یحیوی در نقش راوی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

سراج قرار است در این کنسرت با همراهی اعضای ارکستر ملی بار دیگر آلبوم «وداع» به آهنگسازی محمد میرزمانی را اجرا کند.

دو برنامه‌ای که ارکستر ملی در محرم و صفر اجرا کرد/ از «حدیث سرفرازی» تا «وداع»

فریدون شهبازیان (مدیر هنری ارکستر ملی و رهبر ثابت این ارکستر) با ابراز خرسندی از اجرای دوباره کنسرت «وداع» گفت: این رپرتوار دو سال پیش به رهبری سیدمحمد میرزمانی در برج میلاد تهران اجرا شد و ما تصمیم گرفتیم بعد از اجرای پروژه «حدیث سرفرازی» به خوانندگی محمد اصفهانی این کنسرت مناسبتی را در تالار وحدت اجرا کنیم که به نوعی دو پروژه مناسبتی ارکستر ملی برای ایام محرم و صفر هستند و امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار بگیرند. این برنامه اجرای جدید و دوباره تنظیم شده‌ای از آلبوم «وداع» است که طی روزهای گذشته تمرین‌های فشرده‌ای را برای اجرای آن در نظر گرفته‌ایم.

او افزود: با توجه به دشواری کار و روزهای فشرده‌ای که برای تمرین در نظر گرفته‌ایم کار سختی پیش روی ارکستر و آقای مرتضی‌پور به عنوان رهبر ارکستر قرار دارد و امیدوارم در این روزهای باقی مانده بتوانیم اجرای مناسب و باکیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.

کسالتی که نگذاشت میرزمانی بار دیگر «وداع» را رهبری کند

سیدمحمد میرزمانی (آهنگساز آلبوم «وداع») هم در حاشیه تمرین روز گذشته (دوشنبه هفتم آبان) ارکستر ملی با ابراز رضایت از پروسه تمرین گفت: آلبوم «وداع» در دهه هفتاد به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد و در ابتدا به صورت کاست و بعد در قالب لوح فشرده در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم حدود دو سال قبل به رهبری بنده، روایت وحید جلیلوند و خوانندگی حسام‌الدین سراج در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران اجرا شد و حالا شاهد اجرای دوباره آن در تالار وحدت با هنرنمایی اعضای ارکستر ملی هستیم.

این آهنگساز افزود: پروژه «وداع» ابتدا قرار بود سال گذشته در تالار وحدت اجرا شود که شرایط این اجرا فراهم نشد. اما در سال جاری مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تصمیم گرفت که در ایام سوگواری محرم و صفر این پروژه را اجرا کند و این بار استاد نادر مرتضی‌پور به عنوان رهبر ارکستر حضور دارند و امیدوارم برنامه‌های تمرین خوب پیش برود و ما شاهد اجرای قابل قبولی باشیم که حتم دارم چنین خواهد شد.

او درباره دلایل حضور نداشتن خود در این اجرا به عنوان رهبر ارکستر گفت: مدتی است به دلیل توصیه پزشکان اجاره حضور در پروژه‌های سنگین را ندارم و می‌توان گفت کمی کسالت موجب شده در این برنامه حضور نداشته باشم. اما به هر صورت امیدوارم مخاطبان با رضایت کامل شاهد اجرای چنین برنامه‌ای باشند.

صدایی که حسام‌الدین سراج از ارکستر ملی انتظار نداشت

حسام الدین سراج (خواننده آواز اصیل ایرانی) درباره حضور دوباره خود برای اجرای زنده آلبوم عاشورایی «وداع» با همراهی ارکستر ملی ایران گفت: چندی پیش از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی با من تماس گرفته شد که در پروژه کنسرت «وداع» با مدیریت هنری فریدون شهبازیان و رهبری ارکستر نادر مرتضی‌پور حضور داشته باشم . من نیز با توجه به علاقه‌ای که به موضوع برنامه داشتم و می‌دانستم که هنرمندان ارکستر ملی از جوانان مستعد و بسیار خوب کشورمان هستند تصمیم گرفتم که مجددا در این اجرا، پس از دو سال حضور داشته باشم.

البته برای کنسرت پیش رو آقای محمد میرزمانی به عنوان آهنگساز، بازنویسی مجددی را انجام داده که من در طول تمرینات روزهای اخیر متوجه آن شدم و با توجه به این بازنویسی و همراهی صدای فراتر از انتظاری که از نوازندگان ارکستر ملی شنیدم مخاطبان شاهد کنسرت خوبی خواهند بود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا آثاری نظیر آلبوم «وداع» دیگر در فضای موسیقی کشورمان منتشر نمی‌شود، توضیح داد: پاسخ به سوال شما دو بخش دارد که بخش اول آن به ذوق و نوآوری هنرمندان بازمی‌گردد که در این مورد هنرمندان شایسته موسیقی کشورمان همگی دارای این ذوق و نوآوری هستند. اما بخش دوم به سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی مربوط می‌شود که باید در این زمینه پیش‌قدم باشند. تولید چنین کارهایی به طور حتم نیازمند بودجه است که باید از طریق نهادهای دولتی تامین شود. اما متاسفانه ما در شرایطی هستیم که عمده این سرمایه‌گذاری‌‍‌ها به سمت موسیقی پاپ که من اصلا با آن مخالفتی ندارم، گرایش پیدا کرده و باید راه حلی برای آن پیدا کرد.

یحیوی به جای جلیلوند/ باید دانش موسیقایی‌ام را بیشتر کنم

سیدجواد یحیوی (راوی کنسرت «وداع») هم با ابراز خرسندی از حضور در این برنامه موسیقایی ویژه ایام سوگواری محرم و صفر گفت: من با دعوت آقای سراج به این پروژه ملحق شدم و با توجه به این که دو سال پیش، اجرای قبلی پروژه «وداع» را به رهبری سیدمحمد میرزمانی و روایت وحید جلیلوند دیده بودم بسیار خوشحال شدم که می‌توانم در این کنسرت همراه هنرمندان ارکستر ملی ایران به رهبری جناب مرتضی‌پور و مدیریت هنری استاد فریدون شهبازیان باشم. این حضور برای من قطعا تجربه جذابی است و به دلیل زبان شعر و محتوای کار بسیار ارزشمند و امیدوارم به گونه‌ای باشم که مخاطبان راضی باشند.

او ادامه داد: من تا به امروز تجربه کار با یک ارکستر کلاسیک را نداشته‌ام اما حضورم در کنار هنرمندان توانمند ارکستر ملی به خوانندگی حسام‌الدین سراج این نکته را به من آموخت که به عنوان یک بازیگر باید با حوزه موسیقی نیز آشنایی بیشتری پیدا کرده و دانش خودم را در این زمینه افزایش دهم. به هر حال آن‌چه در این برنامه مورد توجه آقای مرتضی‌پور است توجه و تمرکز روی میزان‌هاست که باید روی این موضوع تمرین زیادی داشته باشم و خوشبختانه از زمانی که تمرین‌های ارکستر ملی برای اجرای این کنسرت آغاز شده به فضای مورد نظر نزدیک‌تر شده‌ام.

این بازیگر تئاتر وسینما در پاسخ به این پرسش که آیا حضورش در این برنامه انگیزه‌‌اش را برای حضور در پروژه‌های نمایشی موسیقایی بیشتر کرده است، گفت: من به این نوع کاری که شما به آن اشاره می‌کنید فکر نکرده بودم اما طبیعتا حضورم در این پروژه می‌تواند زمینه‌ای باشد تا بتوانم شرایط حضور در اجراهایی این چنینی را پیدا یا خودم روی صحنه طرحی را با محوریت موسیقی پیاده کنم. من برای ارائه کاری که در این برنامه بر عهده دارم از تجربیاتم در گویندگی و اجرا استفاده کردم اما یقین دارم برای حضور موثر در چنین پروژه‌های آموختن موسیقی لازم است و در این اجرا به لطف استادانی چون نادر مرتضی‌پور، فریدون شهبازیان و حسام‌الدین سراج به این فضا نزدیک‌تر شدم.

رضایت رهبر مهمان از شرایط ارکستر ملی

نادر مرتضی پور (رهبر مهمان ارکستر ملی ایران) که طی هفته‌های گذشته در مراسم رونمایی از سمفونی «پیروزی» به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران نیز حضور پیدا کرده بود، در جملاتی کوتاه از انگیزه‌ها و دغدغه‌های حضورش در این اجرا سخن گفت و افزود: وقتی دوستان بنیاد رودکی با من تماس گرفتند و پیشنهاد حضور در چنین پروژه‌ای را به من ارائه دادند با کمال افتخار پذیرفتم و می‌توانم بگویم همه چیز در فوق‌العاده‌ترین شکل ممکن انجام گرفت و اگر نگویم این ارکستر مجموعه‌ای بی نظیر است، اما شاهد حضور یک ارکستر کم نظیر هستم که در نظم و انضباط، کوک آنسامبل و کیفیت نوازندگی در بهترین شرایط ممکن قرار دارند.

این آهنگساز و رهبرارکستر اضافه کرد: هم اکنون تمرین‌ها به بهترین شکل در حال انجام است و من از همه شرایط ارکستر رضایت کامل دارم و امیدوارم این بار شاهد برگزاری یک کنسرت باکیفیت باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید