معضل اتحادیه اروپا برای مبارزه با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

    کد خبر :404996

اتحادیه اروپا برای یافتن یک دولت عضو که پایگاهی برای کانال مالی جدید ایران شود تا تجارت با این کشور را از تحریم‌های آمریکا در امان بدارد، به سختی افتاده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از فایننشال تایمز، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند اتحادیه اروپا برای یافتن یک دولت عضو که پایگاهی برای کانال مالی جدید ایران شود تا تجارت با این کشور را از تحریم‌های آمریکا در امان بدارد، به سختی افتاده است. این جدیدترین چالش این اتحادیه برای زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای با ایران است.

اروپایی‌ها خواهان ایجاد یک ابزار مالی برای انجام پرداخت‌های مالی در ارتباط با صادرات و واردات ایران هستند تا در موقع اجرای تحریم‌های واشنگتن بر صنایع نفتی و بانکی ایران، در ۵ نوامبر، از آن استفاده کنند.

فردریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که این ابزار مالی ویژه ممکن است قبل از ماه نوامبر به کار گرفته شود، هرچند هنوز نه ضرب‌العجل رسمی‌ای برای این کار اعلام شده و نه جزئیاتی در مورد عملکرد آن منتشر شده است.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز خبر دادند که هنوز برخی مشکلات بر سر راه عملی کردن این برنامه وجود دارد، که این شامل بی‌میلی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برای میزبانی این ساختار مالی جدید است. دیپلمات‌ها می‌گویند در طول دیدارهای کمیسیون اروپا در هفته گذشته مقامات در مورد این که چطور هیچ کدام از دولت‌های عضو برای این که پایگاه ساختار مالی جدید برای ایران باشند، تمایلی از خود نشان نداده‌اند، بحث کردند.

یکی از مقامات گفت: هیچ یک از دولت‌های اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با راه انداختن ابزار مالی ویژه، آمریکا را دور بزنند. یک دیپلمات دیگر گفت: در واقع دولت‌های عضو اروپا برای داشتن این ساختار (در کشور خود) صف نکشیده‌اند.

دیپلمات‌ها اضافه کردند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌ترسند که آمریکا آنها را به صورت سیاسی تنبیه کند و یا تحریم‌های بیشتری را بر علیه آنها وضع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید