ربیعی: اشتغال تنها با تزریق منابع حاصل نمی شود

    کد خبر :40492

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه تنها با تزریق پول و منابع نمی‌توان اشتغال پایدار ایجاد کرد، گفت: منطقی کردن سیاست‌ها و راهکارهای اشتغال طی برنامه‌ای 20 ساله می‌تواند به رفع مشکلات این حوزه کمک کند.
[ربیعی: اشتغال تنها با تزریق منابع حاصل نمی شود]

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سامانه خانه ملت،’علی ربیعی’ در نشست هم‌اندیشی مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال با بیان اهمیت کار مرکز پژوهش‌ های مجلس،افزود: مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی گزارش‌های کارشناسی متقنی را تهیه می کند و کارکرد خوبی دارد و در جامعه علمی کشور همواره محل ارجاع است.
وی با تاکید بر توسعه و ارتقای همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: برای رفع مشکلات در حوزه تامین اجتماعی و اشتغال نیازمند همکاری بیشتر و تعامل نزدیکتری با مرکز پژوهش‌ های مجلس هستیم.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشور تاکنون سند سیاستی اشتغال نداشته است،‌تصریح کرد: متاسفانه هنوز در تبیین نظریه و سیاست اشتغال در کشور نیز با مشکل روبرو هستیم.
ربیعی با بیان اینکه باید به فهم مشترکی از موضوع اشتغالزایی و بیکاری برسیم، ‌تاکید کرد: باید دیدگاهی استراتژیک به مقوله اشتغال داشته باشیم.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به بخش آسیب‌های اجتماعی و اشتغال کشور دارد، گفت: تنها توزیع پول برای رفع معضل بیکاری، پاسخگوی بخش اشتغال کشور نیست.
همچنین در این نشست’علیرضا محجوب’ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضلات موجود در خصوص اشتغالزایی در کشور، گفت: متاسفانه امروز توسعه اشتغال در کشور با مشکلات همراه است.
وی با بیان اینکه اشتغال در کشور تنها موضوع گفت و گو و سخنرانی است،تصریح کرد:‌ بیان مشکلات در حوزه اشتغال دردی را درمان نمی‌ کند.
نماینده مردم تهران، ری شمیرانات،‌اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه بسیاری برای رفع مشکل بیکاری تنها به دنبال منابع هستند، یادآور شد: برخی فقط به مفهوم منابع در ایجاد اشتغال تاکید دارند اما برای اشتغال باید از راهکارهای دیگری یاری بگیریم.
محجوب ادامه داد: در سال های گذشته در خصوص اشتغال در حوزه کلان بحث های زیادی شد اما از دو دهه پیش اشتغال کوچک راهگشای این حوزه شد.
این نماینده مجلس یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید کار مشخص و مبتنی‌بر سیاست‌های متعدد در پیش بگیرد و اعلام کند سیاست‌های حمایتی از بخش اشتغال کوچک چگونه است؟
وی با بیان اینکه تبعیض ضد توسعه و اشتغال است، تاکید کرد:‌ امروز در کشور به توسعه اشتغال و همچنین به اشتغال توسعه یافته نیاز داریم.
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات تقنینی در حوزه اشتغال مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: باید بررسی شود در حوزه اشتغال از منظر قانونگذاری چه نیازها و خلاءهایی و یا چه قوانین بازدارنده‌ای وجود دارد.
‘رحمت الله قلی پور’ با اشاره به لزوم همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد این همکاری به نتایج مفیدی برای کشور در حوزه اشتغال و رفع بیکاری منتهی شود.
معاون پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مشکللات صندوق‌ها و بیمه‌های تامین اجتماعی، گفت: وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی از فعالترین وزارتخانه‌های کشور است چرا که با حجم عمده‌ای از جمعیت کشور و مشکلات آنها سروکار دارد.
‘ایروان مسعودی اصل’ افزود: اکنون طرحی در مجلس وجود دارد که براساس آن ماده 41 قانون تامین اجتماعی حذف شود چرا که طراحان آن قائل هستند که حذف این ماده به اشتغال کشور کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد: با تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا شده بین مرکز پژوهش‌های مجلس و تامین اجتماعی، ‌قانون تامین اجتماعی به خوبی مورد بازنگری قرار گرفت که خروجی کار به کتابی با عنوان ‘تامین اجتماعی و برنامه‌های توسعه’ منتج شده است که در برنامه ششم توسعه استفاده بهینه‌ای از این همکاری صورت گرفت.
وی با بیان اینکه قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1354 است، یادآور شد: این قانون با تغییرات تکنولوژی و روند کسب‌وکار نیازمند بازنگری جدی است تا خوانش صحیحی از قانون تامین اجتماعی صورت گیرد.
معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه هنوز متاسفانه سیاست اشتغال در کشور نداریم، گفت: امروز هم به صرف نوشتن آیین‌نامه و مصوبات نمی‌توان به رفع مشکل بیکاری امیدوار بود.
‘محمد قاسمی’ با تاکید براینکه رفع مشکل بیکاری نیازمند کار عظیم است،‌ تصریح کرد: امروز در دنیا با هزینه در صنایع بزرگ به دنبال ایجاد اشتغال نیستند.
وی با بیان اینکه‌ اشتغال باید به عنوان اولویت در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد، تاکید کرد: با هزینه و توزیع پول‌های کلان اشتغال پایدار به دست نمی‌آید و نگرش در این بخش باید تغییر یابد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به همکاری و تعامل مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: این تعامل در بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال96 به خوبی شکل گرفت و اگر بتوانیم این همکاری را توسعه دهیم نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
‘عیسی منصوری’ با بیان اینکه عقبه سیاست‌ها و قوانین در حوزه اشتغال نیازمند تنقیح هستند، خاطرنشان کرد: روند همکاری‌ها در حوزه اشتغال نیازمند کار نظام یافته و بلند مدت است.
وی با بیان اینکه برای پیگیری موضوع اشتغال نیازمند گفتمان سازی هستیم،‌گفت: ‌یکی از الگوهای فکری در زمینه اشتغال، رشد اشتغالزای ضد فقر است.
در پایان این نشست مقرر شد تا به منظور پیگیری موضوعات حوزه اشتغال، کارگروهی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید