خروجی سد زاینده رود از اول تابستان افزایش می یابد

    کد خبر :40488

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: خروجی آب از سد زاینده رود برای کشت کشاورزان غرب اصفهان به مدت 20 روز از اول تیرماه افزایش می یابد.
[خروجی سد زاینده رود از اول تابستان افزایش می یابد]

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان روز سه شنبه به نقل از مسعود میرمحمدصادقی افزود: هدف از افزایش خروجی آب سد زاینده رود ، تأمین آب کشت کشاورزان پایین دست سد چم آسمان( 65 کیلومتری غرب اصفهان) شامل 80 نهر سنتی و کانال نکوآباد ( 50 کیلومتری جنوب غربی اصفهان) است و این به معنای جریان آب در بستر زاینده رود در کلانشهر اصفهان نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به برنامه توزیع آب در حوضه آبریز زاینده رود، گفت: این برنامه براساس تصمیم شورای عالی آب با حضور نمایندگان کشاورزان، استانداران و وزیر نیرو هر سال ابلاغ می شود که مطابق آن، آب برای کشاورزان شرق و غرب تأمین می شود.
میر محمد صادقی با تأکید بر محدودیت های آبی و خط قرمز وزارت نیرو به منظور تأمین آب شرب مردم ، تصریح کرد: خواسته کشاورزان تحویل آب بصورت ممتد بود که با توجه به شرایط آبی و تامین آب شرب 5 میلیون نفر تا آذر و دی ماه سال جاری، این خواسته عملی نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تأکید بر حضور نمایندگان کشاورزان و جهاد کشاورزی در شورای عالی آب ، خاطر نشان کرد : برنامه تأمین آب هر ساله ابلاغ می شود و ضرورت دارد کشاورزان طبق آن برنامه ریزی کنند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 404 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره شده است.
خروجی سد زاینده رود، نهم فروردین گذشته برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و آبیاری باغ های اطراف، افزایش و آب در زاینده رود جاری شد ،این خروجی 19 خرداد ماه جاری کاهش یافت وآب زایند رود پس از حدود 71 روز جاری بودن در شهر اصفهان خشک شد.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است .
سد زاینده رود واقع در جنوب غربی اصفهان، منبع تغذیه این رود و تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی اصفهان و مناطق اطراف است و جریان زاینده رود بستگی به میزات ذخیره این سد دارد .
سال گذشته رهاسازی آب زاینده رود به منظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید