گام بلند مجلس برای مسئولیت پذیر کردن نمایندگان مردم!

    کد خبر :404826

هفته گذشته، اتفاق مهمی در مجلس رخ داد و نمایندگان مجلس پس از سال ها، بالاخره یک فوریت طرح انتخابات استانی را مصوب کردند؛ اما این خبر در لابلای اخبار مربوط به انتخاب وزرا گم شد و کمتر کسی به آن پرداخت، در حالی که استانی کردن انتخابات، یکی از طرح هایی است که دست کم از سوی سه مجلس گذشته مطرح شده و به نتیجه نرسیده بود.

نمایندگان در مجالس گذشته، همزمان با آغاز فعالیت های انتخاباتی در کشور، برخی از طرح های انتخاباتی را در مجلس کلید می زدند، ولی در پایان با شروع رسمی انتخابات، این فعالیت ها نیز ناتمام می ماند و یا تحت تأثیر فضای انتخابات، از دستور خارج می شد؛ اما این بار نمایندگان پیش از آنکه فضا انتخاباتی شود، موضوع انتخابات استانی را ـ که سال هاست از سوی مجالس مختلف مطرح شده و ناتمام مانده ـ مطرح کردند و دو فوریت آن را نیز به تصویب رساندند.

حسین نقوی حسینی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: استانی کردن انتخابات، از جمله بحث هایی است که از سال ها پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح، ولی همواره بنا به دلایلی از دستور خارج شده است؛ اما این بار نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند، پیش از آنکه فضای کشور انتخاباتی شود این موضوع را مطرح کنند.

این نماینده مجلس گفت: انتخابات استانی مانند هر اقدام دیگر، مزایا و معایبی دارد. از جمله معایب آن این که ارتباط نماینده با حوزه انتخابیه قدری کاهش پیدا می کند؛ البته این قطع ارتباط کامل نیست، چون نماینده باید دست کم 20 درصد از آرای خود را از حوزه اتخابیه به دست آورد.

وی افزود: با این حال، دیگر ارتباطات بین حوزه انتخابیه و نماینده مانند گذشته نخواهد بود و نماینده با آسفالتکار و لوله کش و بنا اشتباه گرفته نخواهد شد؛ البته این از معایب کار است، چون اگر نماینده پیگیر امور مردم نشود، کارها قدری با کندی پیش می رود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم به گذشته نگاه کنیم، این در رفتار مردم ما دیده می شود. زمانی که قرار شد در ایران مجلس را تشکیل دهیم، مردم به فکر احداث عدالت خانه بودند، نه پارلمان و می توان گفت، دلیل تشکیل مجلس در ایران، داشتن عدالت خانه یا جایی بود که ما بتوانیم حرف خودمان را بزنیم. متأسفانه امروز نیز این تفکر در مردم وجود دارد و نماینده را حلال همه مشکلات می دانند، ولی این کار مزایای بسیاری دارد؛ از جمله اینکه جایگاه واقعی نمایندگی ارتقا پیدا می کند و دیگر به عنوان یک نماینده استان با اختیارات فرامنطقه ای ناظر بر اجرای قانون می شود و می تواند نقش پررنگ تری در مجلس در حوزه نظارت داشته باشد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه نماینده های ما امروز همه گرفتار خرده کاری های منطقه هستند، گفت: وقتی از بالا به صحن علنی مجلس نگاه کنید، می توانید این گرفتاری را در نمایندگان به وضوح ببینید. همه آنها، سرشان در موبایل هایشان است، یا در حال نگارش نامه برای رفع مشکلات مردم منطقه و روستاها هستند. این گرفتاری ها باعث شده است که نماینده ها از اتفاقاتی که در مجلس رخ می دهد، غافل بمانند و گاه نماینده نمی داند موضوع در مجلس چه بوده و یا چه لایحه و طرح هایی تصویب شده است!

این نماینده مجلس همچنین در ادامه یادآور شد: دومین مزیت استانی شدن انتخابات این است که انتخابات را به سمت حزبی شدن پیش می برد. به هر حال، نماینده باید در یک استان باشد تا بتواند رأی لازم را کسب کند، در غیر این صورت نمی تواند رأی بیاورد و شاید ساختارها کمی تغییر یابد؛ بنابراین، در صورتی که این اتفاق رخ دهد، دیگر شاهد وعده ـ وعیدهای دروغ و شام و ناهار و این دست مسائل در ایام انتخابات نخواهیم بود.

نقوی حسینی در این باره افزود: احزاب هم باید برای خود برنامه و ساختار مشخص داشته باشند و تکلیف افراد نیز در حوزه انتخابیه مشخص شود. هم اکنون افرادی در مجلس هستند که در زمان انتخابات با افتخار می گفتند، عضو هیچ حزب و گروهی نیستیم، در حالی که در کار سیاسی این اول بدبختی است، زیرا نماینده نمی تواند هیچ چیزی نباشد؛ این مانند رأی ممتنع است. یا مثلا مثل فراکسیون مستقل آقایان است؛ نمی شود کسی عضو هیچ گروهی نباشد.

خلاصه آنکه در صورت انتخابات استانی، برنامه ها ساختارمندانه می شود و افراد با برنامه از قبل پیش بینی شده وارد مجلس می شوند و حزب هم باید در قبال رفتار مردم پاسخگو باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید