آلزایمری‌ها چشم انتظار اجرایی شدن سند ملی دمانس

    کد خبر :404717

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: مبتلایان به آلزایمر منتظر اجرایی شدن سند ملی دمانس هستند تا مشکلات آن‌ها کمی کاهش پیدا کند.
معصومه صالحی موسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران درباره ضرورت آموزش صحیح برای بیماری آلزایمر، گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه مبتلایان به آلزایمر با آن مواجه هستند استیگما یا شرم از ابراز بیماری است، بنابراین بیماری این افراد اغلب به موقع تشخیص داده نشده و درمان صورت نمی‌گیرد، از این رو چنین آموزش‌هایی باید در جامعه نهادینه شود تا همه افراد نسبت به آلزایمر و عوارض ناشی از آن آگاهی پیدا کنند.

وی بیان کرد: خانواده فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است به علت آگاهی نداشتن نسبت به این عارضه، بیمار را در خانه محبوس کرده و اجازه حضور در جامعه را به وی ندهند، در صورتی که اگر همه افراد جامعه نسبت به بیماری آلزایمر آموزش صحیح دیده و درباره این عارضه آگاهی پیدا کنند، شرم یا انگ از ابراز بیماری کمتر خواهد شد.

این موسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران افزود: باید با مبتلایان به آلزایمر متناسب با شأن و حرمت آن‌ها رفتار شود تا بتوانند زندگی با کیفیت داشته باشند، بنابراین اگر فرد دچار این عارضه، اختلال عملکردی داشته باشد نباید مورد تمسخر یا بی‌توجهی قرار گیرد، ما باید با آ‌موزش صحیح از طریق رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما شرم از ابراز بیماری آلزایمر را کمتر کنیم.

هر یک سال تشخیص زودهنگام آلزایمر؛ تعویق 5 ساله عوارض بیماری
صالحی درباره لزوم تشخیص به موقع بیماری آلزایمر تأکید کرد: هر یک سال تشخیص زودهنگام این عارضه 5 سال معلولیت‌های ناشی از بیماری را به تعویق می‌اندازد، همه اعضای خانواده در نگهداری از فرد مبتلا به آلزایمر باید همکاری داشته باشند تا فشار کار تنها بر دوش یک نفر وارد نشود.

وی تصریح کرد: متأسفانه اکنون بیمه‌های مراقبتی برای مبتلایان به آلزایمر در کشور وجود ندارد؛ این بیمه‌ها به مراقبان افراد دچار آلزایمر کمک می‌کنند تا کمتر دچار مشکلات مالی شوند؛ حدود دو سال است که سند ملی دمانس را به وزارت بهداشت داده‌ایم و امیدواریم با دستور وزیر بهداشت این سند زودتر اجرایی شود تا خانواده‌های این بیماران بتوانند از بیمه‌های مراقبتی استفاده کنند.

این موسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران درباره وضعیت داروهای مبتلایان به آلزایمر گفت: اکنون تعدادی از داروهای بیماران دچار آلزایمر تحت پوشش بیمه است ولی به برخی از آنها بیمه تعلق نمی‌گیرد، همچنین به علت تحریم، دسترسی به داروهای خارجی با مشکل مواجه شده است.

ضرورت تأسیس مراکز نگهداری شبانه روزی کوتاه مدت مخصوص مبتلایان به آلزایمر
صالحی اظهار کرد: در حال حاضر در مراکز شبانه روزی مبتلایان به آلزایمر در کنار افراد سالم نگهداری می‌شوند و این امکان وجود دارد که اذیت شوند، امیدواریم سازمان بهزیستی مراکزی ویژه مبتلایان به آلزایمر در کشور تأسیس کند.

کمبود مراقبت کنندگان ویژه بیماران دچار آلزایمر در جامعه
وی بیان کرد: مراقبان مبتلایان به آلزایمر نیاز به آموزش صحیح دارند، ما اکنون با کمبود مراقبت کنندگان مخصوص مبتلایان به آلزایمر در خانواده‌ و جامعه روبرو هستیم، برنامه آموزشی را برای مراقبان این بیماران در سازمان فنی و حرفه‌ای تدارک دیده‌ایم، همچنین طی صحبت‌های انجام شده با وزارت بهداشت قرار است افرادی به عنوان سالمند یار، آموزش‌های مقدماتی را برای مراقبت از سالمند سالم و آموزش‌های پیشرفته را برای مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر ببینند، این کار در اشتغال‌زایی جامعه موثر است، همچنین خانواده‌های بیماران دچار آلزایمر نیز می‌توانند با خیالی راحت از افراد دارای صلاحیت برای نگهداری کردن از این بیماران کمک بگیرند.

این موسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران افزود: بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد اما هرچه زودتر تشخیص داده شود بهتر می‌توان آن را کنترل کرد تا کیفیت زندگی بیماران بهبود پیدا می‌کند، امروزه برخی روش‌های غیردارویی که برای درمان بیماری آلزایمر در فضای مجازی مطرح می‌شوند متأسفانه صحت ندارند بنابراین افراد نباید به اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی اکتفا کنند.

علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر
صالحی درباره علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر تأکید کرد: اختلال حافظه،‌ مشکل در انجام دادن کارهای عادی و تفکرات ذهنی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، جابجا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات، رفتارها و شخصیت، از دست دادن انگیزه و ناتوانی در تصمیم گیری‌های ساده از جمله علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر هستند، بنابراین اگر فردی از بین این نشانه‌ها بیشتر از سه علامت را داشته باشد باید هرچه سریع‌تر به متخصص یا انجمن آلزایمر ایران مراجعه کند.

وی تصریح کرد: افراد بالای 60 سال بهتر است هر سال علاوه بر بررسی وضعیت جسمانی خود چکاپ مغزی و تست‌های تشخیصی را هم انجام بدهند تا اگر مبتلا به بیماری آلزایمر هستند این عارضه زودتر تشخیص و درمان شود.

40 درصد از دمانس‌ها درمان پذیر هستند
این موسس و مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: کم کاری و پر کاری تیروئید، مصرف برخی داروها و ابتلا به افسردگی و بیماری‌های عفونی می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به سندروم دمانس کند که در صورت تشخیص و درمان به موقع این عارضه قابل برگشت و درمان پذیر است، در این بین 60 درصد دمانس‌ها که قابل برگشت نیستند بیماری آلزایمر را تشکیل می‌دهند.

صالحی یادآوری کرد: برخی مبتلایان به آلزایمر که در مرحله سوم بیماری هستند و نیازمند وسایل بهداشتی هستند که متأسفانه ما در زمینه تهیه این لوازم با کمبود و گرانی مواجه هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید