ایران خودرو لیست اعضای هیئت مدیره شرکت های تابعه خود را منتشر کند/علت بازدید مقام عالی امنیتی از ایران خودرو چه بود؟

    کد خبر :404620

این روزها هزینه های بالای مالی و زیان ده بودن شرکت ایران خودرو در حالی مورد توجه قرار گرفته که بسیاری از کارشناسان یکی از علل اصلی آن را ناکارآمدی مدیریتی عنوان می کنند.

در چند سال اخیر ایران خودرو برخلاف رقیب قدیمی خود سایپا که چندین بار دستخوش تغییر مدیریتی شده ؛تغییرات چندانی در ساختار مدیریتی خود نداشته است .
هرچند که تحریم ها بر عملکرد ایران خودرو بی تاثیر نبوده است ولی بخش قابل توجهی از ناکارآمدی مدیریتی در این شرکت ها به سال های قبل تحریم برمی گردد و ریشه اصلی این ناکارآمدی را بایستی درداخل این بنگاه های بزرگ تولیدی جستجو کرد که این موضوع نیز نیازمند توجه اساسی دستگاه های کارشناسی و نظارتی است.
کارشناسان اقتصادی و خودرویی در آسیب شناسی موضوع مذکور،بزرگ بودن مقیاس و مدیریت غیراقتصادی را به عنوان دو عامل مهم در بروز ناکارامدی مدیریتی عنوان می کنند.

طبق اعلام سایت رسمی گروه ایران خودرو، این شرکت دارای حداقل ۳۴ شرکت اصلی است که برخی از آنان دارای شرکت های زیرمجموعه می باشند. قطع و یقین مدیریت این تعداد از شرکت علاوه بر پرهزینه بودن، بسیار سخت است به ویژه اگرگاها همراه با انتصابات غیرفنی باشد. به خصوص زمانی که این انتصابات قدری رنگ و بوی غیراقتصادی به خود  می گیرند.به طور مثال فردی به نام مهدی مونسان به طور هم زمان در چند شرکت زیرمجموعه ایران خودرو عضو هئیت مدیره می شود.
ناگفته نماند بروز چنین رفتارهای قابل تاملی از سوی مدیریت کلان ایران خودرو صرفا به برخی از انتصابات مربوط نمی شود. بازدید یک مقام عالی امنیتی از این شرکت که چند ماه پیش صورت گرفت از دیگر رفتارهای غیرحرفه ای و قابل تامل مدیریت ایران خودرو بود که چندان با مشی و اصول بنگاه داری اقتصادی منطبق نیست.
علی ای حال به نظر می رسد موضوع ناکارآمدی مدیریتی ایران خودرو، امری غیرقابل انکار است که ریشه در مدیریت غیراقتصادی و پرهزینه این شرکت دارد. از این رو بایستی دو موضوع برای ریشه یابی دقیق تر مشخص شود: اول جزییات هزینه های مالی این شرکت و دوم شفاف سازی انتصاب مدیران به ویژه اعضا هیُت مدیره شرکت های تابعه.
انتظار افکار عمومی در راستای بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شفاف سازی مسئولان، از وزیر جدید صمت این است که در خصوص چنین مطالبه گری تدابیر لازم را بیندیشد و برای بهبود عملکرد خودروسازان از جمله ایران خودرو تصمیمات اساسی اخذ نمایند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید