چرا بهروز افخمی از هفت کنار گذاشته شد و چگونه دوباره به آنتن زنده باز می‌گردد؟

    کد خبر :404527

بهروز افخمی در حالی قرار است با برنامه هفت مجدداً به آنتن زنده شبکه سوم بازگردد که نه تغییری در ترکیب مدیران تصمیم‌گیر صداوسیما نسبت به زمان قطع همکاری با افخمی رخ داده و نه رویه این سینماگر حاشیه‌ساز تغییر کرده است. به همین دلیل این پرسش بزرگ وجود دارد که چه اتفاقی باعث شده تا مدیران تلویزیون از تصمیم پیشین‌شان پا پس بکشند و مجدداً به سراغ همان گروه پیشین بروند؟

به گزارش تابناک؛ علی فروغی مدیر شبکه سه سیما در برنامه حالا خورشید بازگشت «هفت» با بهروز افخمی را تایید کرد و گفت: «سری جدید هفت از اواسط دی و یک ماه قبل از جشنواره فجر می‌آید… بهروز افخمی با انرژی کار را پیش می‌برد و یک هفت جدی خواهیم داشت که همان جمعه‌ها پخش می‌شود.» و بدین ترتیب مشخص شد شایعات مطرح شده درباره این برنامه واقعیت داشته و «هفت» بار دیگر در همان بستر دوره افخمی پیش خواهد رفت.

«هفت» با مدیریت و اجرای فریدون جیرانی به سرعت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شد و همین اهمیت، افزایش فشارها به جیرانی و تیمش را در پی داشت و در نهایت آنها کنار رفتند. در ادامه محمود گبرلو به عنوان مجری و اداره کننده برنامه هفت انتخاب شد که به باور بسیاری از ناظران، دوران افت برنامه هفت را با اجرای او شاهد بودیم. همراهی گبرلو و دعوت از برخی گروه‌ها منتهی به ماندگاری‌اش نشد و در نهایت عذر او نیز خواسته شد.

سپس نوبت به بهروز افخمی رسید تا در مقام گرداننده و مجری برنامه «هفت» بکوشد، جنجالی‌ترین سری این برنامه را بسازد. افخمی به سمت یک جریان خاص انعطاف نشان داد و تصور کرد، این جریان می‌تواند او را روی آنتن حفظ کند؛ اما به محض پایان قرارداد کاری‌اش، عذرش را خواستند و پس از افخمی این برنامه دیگر روی آنتن نرفت. در یک دوره طولانی، گزینه‌های متعددی برای اجرای هفت مطرح و در نهایت با مهدی کرم پور به عنوان گزینه توافق شد. قرار بود او پس از بازگشت از جشنواره ونیز، تولید این برنامه را پی بگیرد.

در شرایطی که کنداکتور تلویزیون در انتظار بازگشت هفت بود، یک‌باره مهدی کرم‌پور از این برنامه کنار گذاشته و مدتی بعد نام مهران مدیری به عنوان مجری هفت مطرح شد. زمان چندانی تا آغاز اجرای برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر باقی نمانده بود که منابع خبری نزدیک به مهران مدیری حضور او را در قامت مجری این برنامه رد کردند و در نهایت مدیری این برنامه را اجرا نکرد. با توجه به وضعیت به وجود آمده، رضا رشیدپور این مجموعه برنامه را اجرا کرده که پس از اعتراض شدید ابراهیم حاتمی‌کیا، اجرای او در هفت تداوم نیافت و این برنامه از بهمن سال 1396 تعطیل شد.

در این دوران گزینه‌هایی در افکارعمومی مطرح می‌شدند اما ظاهراً مدیران رسانه ملی نتوانستند بر روی یک گزینه به جمع بندی برسند و بار دیگر بهروز افخمی را صدا کرده‌اند! این اتفاق در نوع خود، منحصر به فرد است و دست‌کم در تاریخ صداوسیما کم‌سابقه است. معمولاً با سازنده و مجری یک برنامه پس از قطع همکاری، در همان برنامه مجدداً استفاده نمی‌شود و در بهترین حالت، همان گروه در یک برنامه دیکر به کار گرفته می‌شود. این رویکرد مبتنی بر منطق مدیریتی است که درباره «هفت» نیز صادق است.

تعطیلی و عدم تمدید همکاری با بهروز افخمی برای برنامه «هفت» در دوره مدیران ارشد کنونی سازمان صداوسیما است و به جز مدیر شبکه، هیچ‌کدام از مدیران تغییر نکرده‌اند. با توجه به اینکه قاعدتاً تصمیم‌گیری درباره چنین برنامه‌ای در حدود اختیارات میرباقری معاون سیماست، اکنون این پرسش مطرح می‌شود که اگر این برنامه مشکلی نداشته، چرا در آن مقطع تعطیل شد و تولید آن با حضور افخمی تا امروز تداوم نیافت؟ در مقابل، اگر این برنامه مشکلی داشته و به همین دلیل پخش آن با افخمی تداوم نیافت، چرا مجدداً افخمی و تیمش برای این برنامه به کار گرفته شده‌اند؟!

برچسب‌هایی که در این برنامه به شماری از سینماگران و دستاوردهایشان زده شد، دعوت از برخی مهمانان مسأله دار و دارای سوابق سیاه که حتی صدای حامیان افخمی را درآورد، رفتارها و ادبیات خارج از عرف و بعضاً خارج از اخلاق مسعود فراستی و حمایت قاطع افخمی از او و سپردن کرسی ثابت نقد و آنتن زنده تلویزیون برای تسویه حساب او با شماری از فیلمسازان، منجر به بسترسازی برای این تغییرات شد.

افخمی اندکی بعد در یک گفت و گو در شبکه خبر، سرویس فرهنگی «تابناک» را مقصر در گرفتن آنتن از او و تیمش دانست و ظاهراً نقدهای تابناک به روند این برنامه گران تمام شده بود. علت این اظهارات، شفاف سازی تابناک درباره تحرکات مخربی بود که او و گروهش پی گرفته بود. فقط یک پرده از این تحرکات، دعوت از اسی نیک‌نژاد به این برنامه بود؛ شخصی که برای کارشناسی اسکار از او دعوت شد و افخمی او را به عنوان کارگردانی یاد کرد که سال ها در هالیوود فیلم و سریال ساخته اما اشاره نکرد که این فیلم و سریال‌ها چه محتوای مستهجنی داشته و نیک نژاد چه نقشی در تولید این سریال ها داشته است.

اکنون ظاهراً مرور زمان یا عدم شناخت کافی مدیر شبکه سوم سیما از سوابق این شبکه، باعث شده دوباره بستر لازم برای همان حواشی گذشته فراهم شود. در مجموع سلسله حواشی که این شبکه در یک هفته اخیر با آن مواجه بوده و حاشیه‌هایی که «هفت» با اجرای افخمی در پی خواهد داشت و تجربه پیشین نشان داد تا چه حد می‌تواند چقدر زشت و دور از شان مردم ایران باشد، چنین متبادر می‌سازد که مدیر جوان شبکه سوم سیما به استقبال حاشیه می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید