اظهارات قابل تامل عضو هیئت مدیره ایران خودرو:

پشت پرده عملکرد مدیریتی در ایران خودرو/وزیر جدید صمت با ایران خودرو چه خواهد کرد؟

    کد خبر :403982

جمشید ایمانی، عضو سابق هیئت مدیره ایران خودرو گفت:در واقع موضوع تحریم مستمسکی برای پنهان کردن ناکارآمدی‌های مدیریتی در شرکت ایران خودرو بوده است.

در یکی از بندهای اساسی در گزارش شرکت ساپکو (از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو است) بازرس اعلام کرده که قراردادهای قطعه‌سازان در سال 96 هنوز نهایی نشده است؛ یعنی حتی در سال 96که قیمت مواداولیه و قطعات مشمول جهش قیمتی نبوده، ساپکو با نرخ‌های نامعلوم به فعالیت خود ادامه داده است.
واقعیت آن است که در هر تحریمی معمولا شرکت‌ها از قبل سفارش‌گذاری می‌کنند و با این روند باید در چهار ‌ماه نخست امسال نیز ایران‌خودرو بدون مشکلات تأمین قطعه به تولید ادامه می‌داد و آثار این تحریم‌ها از نیمه دوم امسال در تولیدات این شرکت نمایان می‌شد.
چرا ایران‌خودرو در سه سال اول دولت یازدهم که قیمت مواداولیه کاهشی بود و نرخ ارز نوسان چندانی نداشت، زیان‌ده بود؟
ایران خودرو در سال‌های گذشته با ظاهر‌سازی‌ زیان خود را به شرکت‌های زیرمجموعه منتقل می‌کرد. مثلا زیان 800میلیارد تومانی را درسال 94به شرکت‌ ساپکو منتقل کرده است.
درصورتی که صورت‌های مالی شش ‌ماه نخست امسال، در پایان امسال نیز به قوت خود باقی بماند، باید هیأت مدیره ایران‌خودرو با تشکیل مجمع، مشکلات را مطرح و از سهامداران بخواهد تا با تزریق سرمایه جدید میزان سرمایه ثبت شده این شرکت را به بیش از چهار و 250میلیارد تومان افزایش دهند تا میزان زیان واقعی این شرکت به 50درصد سرمایه ثابت آن یعنی مبلغ دو هزار و 134میلیارد تومان زیان واقعی که از گزارش شش ماهه و سود انباشته بهار امسال این شرکت حاصل می‌شود، برسد و این شرکت از شمول ماده 141خارج شود.
ریشه اصلی مشکلات شرکتی که در گزارش تلفیقی پایان سال 96خود شش هزار میلیارد تومان زیان داشته، ربطی به جهش قیمت ارز، قطعات یا تحریم ندارد و این مشکلات دستاورد همان مدیریتی است که براین شرکت حاکم بوده است.
اگر ایران‌خودرو به‌دنبال واقعی کردن قیمت محصولاتشان بود، از چند سال پیش اعلام می‌کرد که دولت باید مابه‌التفاوت قیمت‌گذاری دولتی و هزینه تمام‌شده تولید محصولاتشان را به آن بدهد، اما این مدیران بیشتر نگران صندلی مدیریتی خود بودند و وارد چالش با شورای رقابت نشدند.

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حامد كاظمي گفت:

    بايد از جناب آقاي ايماني تشكر كرد كه بخشي از واقعيتها را گفته

دیدگاهتان را بنویسید