زمان واریز وجه متقاضیان خرید نفت در بورس تمدیدشد

    کد خبر :403954

یک مقام مسئول در سازمان بورس، از تمدید زمان واریز وجه متقاضیان خرید نفت در بورس خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴ نفر برای خرید در اولین عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس اعلام آمادگی کرده‌اند.

این در سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با مهر از تمدید زمان واریز ده درصد ثمن معامله خرید نفت خام ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی خبر داد و گفت: این مهلت تا ساعت ۱۴ امروز تمدید شده است.

پیش از این، مهلت واریز ۱۰ درصد ثمن معامله دو ساعت پیش از عرضه نفت در بورس، یعنی ساعت ۱۲ تعیین شده بود.

وی افزود: در حال حاضر ۴ فرد (اعم از حقیقی و حقوقی) اسناد خرید را برای حضور در اولین عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، هیچ یک از این افراد تا این لحظه وجه خود را واریز نکرده اند.

با توجه به تمدید مهلت واریز ۱۰ درصد از ثمن معامله تا ساعت ۱۴ امروز، بطور طبیعی زمان عرضه نفت در تالار مجازی بورس انرژی نیز که قبلا ساعت ۱۴ اعلام شده بود، به همین نسبت به تاخیر خواهد افتاد.

صبح امروز هم یاسر فلاح، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: یک میلیون بشکه نفت خام ایران، ساعت ۱۴ امروز یکشنبه ششم آبان‌ماه، در رینگ بین‌المللی بورس انرژی، از سوی شرکت ملی نفت ایران عرضه خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های حقوقی داخلی و خارجی می‌توانند به عنوان خریدار، در سمت تقاضای این بازار قرار گیرند؛ ضمن اینکه فردی که می‌خواهد در این معامله شرکت کند، می‌بایست ۱۰ درصد ارزش معامله را به صورت ریالی قبل از انجام معامله، در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه(سمات) واریز نماید تا در معامله شرکت داده شود.

به گفته فلاح، تاکنون دو خریدار، اسناد را از بورس دریافت کرده و برای حضور در این عرضه اعلام آمادگی اولیه کرده‌اند.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: عرضه نفت در ایستگاه مجازی بورس صورت خواهد گرفت و تالاری در بورس انرژی به این عرضه اختصاص نخواهد یافت؛ ضمن اینکه در مورد خریداران، صیانت از محرمانگی جزو وظایف ذاتی ناظران بازار سرمایه است و اطلاعات تمام افرادی که بخواهند از طریق بورس انرژی نفت خریداری کنند، به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: خریداران باید تا پیش از آغاز معامله، ۱۰ درصد از ثمن معامله را به حساب دولت واریز نمایند؛ ضمن اینکه ۲۰ درصد ثمن معامله نیز به صورت ریالی و ۸۰ درصد آن به صورت ارزی تسویه خواهد شد.

فلاح اظهار داشت: کف قیمتی از سوی وزارت نفت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه نفت اعلام شده و سقف قیمت نیز در بازارهای جهانی مشخص است. به هر حال این یک تجربه جدید برای عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی در الگوی یک میلیون بشکه‌ای است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: هر خریدار می‌تواند ۳۵ هزار بشکه یا مضربی از آن را تا سقف یک میلیون بشکه خریداری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید