ثبت ۴۵۴ درخواست از طرف شهروندان برای دسترسی آزاد به اطلاعات

    کد خبر :40390

به گفته دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از زمان راه‌اندازی سامانه مربوط به استفاده شهروندان برای دسترسی به اطلاعات در ۲ خرداد، ۴۵۴ درخواست از همه دستگاها ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۹ خرداد در نشستی صمیمی با خبرنگاران حوزه رسانه که در محل این معاونت برگزار شد، با بیان توضیحاتی درباره قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، گفت: ما از تمام دستگاه‌هایی که در این قانون شرکت کرده‌اند، درخواست کرده‌ایم که تعداد درخواست‌ها و جواب‌های خودشان را به آن درخواست‌ها به ما اعلام کنند که در مجموع تاکنون ۴۵۴ درخواست از همه دستگاه‌ها ثبت شده است.

وی اجرای این قانون را پروژه‌ای زمانبر عنوان کرد و افزود: اجرایی شدن قانون مشابه این قانون، در کشور انگلستان حدود ۷ سال زمان برد و در کشور ما نیز طول می‌کشد تا این تفکر ایجاد شود و واقعاً اجرای آن نیازمند همت جمعی است.

انتظامی گفت: برای پیوستن نهادها به این قانون یک راه این است که از آنها درخواست کرد، اما راه تاثیرگذارتر این است که افکار عمومی از طریق شما رسانه‌ها به آنها فشار بیاورند تا مجبور شوند به این قانون بپیوندند. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که مهم نیست که وزیری با پیوستن به این قانون موافقت کند یا نکند، مهم این است که زیرمجموعه‌های آن وزراتخانه چقدر به این موضوع پایبند هستند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: برخی از دستگاه‌ها در این مدت گفتند که ما مشمول این قانون نمی‌شویم. این در حالی است که این قانون حتی شامل دستگاه‌های خصوصی که خدمات دولتی ارائه می‌دهند همانند بانک‌ها نیز می‌شود. در کل باید بدانیم که اجرای این قانون نتایج بسیار خوبی در پی دارد؛ چراکه شفافیت بهترین راه مبارزه با فساد است. در همین راستا از اهالی رسانه می‌خواهم که حتما این قانون را مطالعه کنند و به آن اشراف داشته باشند.

به گفته وی، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و کلیه افردای که به دنبال شفافیت هستند، ابزار بسیار خوبی است. البته نقص‌هایی هم هست که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

انتظامی همچنین درباره لزوم بیمه بودن خبرنگاران تمام وقت رسانه‌ها گفت: در این چهار سال بسیار در این زمینه تلاش کرده‌ایم. به طوری که در سال ۹۲، ۴ هزار نیروی بیمه شده در رسانه‌ها بود و امسال حدود ۱۲ هزار نفر نیروی بیمه‌شده در رسانه‌ها فعالیت دارند. قرار ما با رسانه‌ها این است که اگر یارانه بیمه از ما دریافت می‌کنند، باید تمام نیروهای تمام وقت خود را با عنوان خبرنگار و نه سمت دیگری بیمه کرده باشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از خبرنگاران ما از این قاعده خبر ندارند و باید در جریان قرار بگیرند و این موضوع را خودشان پیگیری و به ما کمک کنند. وظیفه من نیز این است که پیگیری کنم که خبرنگاران در رسانه‌های خود بیمه و در لیست بیمه نیز به عنوان خبرنگار معرفی شده باشند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه بیمه کردن خبرنگاران در طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها تاثیرگذار است، گفت: رسانه‌ها باید بدانند که بیمه کردن خبرنگارانشان در طرح رتبه‌بندی آنها تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر در نشست خبری رییس جمهور از ۳۰ رسانه دعوت می‌شود، رسانه‌هایی در لیست قرار خواهند گرفت که در طرح رتبه‌بندی امتیازهای بالا را آورده باشند تا از این طریق متوجه شوند که رسانه‌های شناسنامه‌دار چه تفاوتی با سایر رسانه‌ها دارند.

انتظامی یادآور شد: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبات داخلی رسانه‌ها امری غیرقانونی و غیرحرفه‌ای است و ما صرفاً می‌توانیم به عنوان مشوق وارد این عرصه‌ها شویم.

انتظامی همچنین درباره انتقادهای برخی از رسانه‌ها به کم شدن یارانه خود، بیان کرد: ما یارانه رسانه‌ها را خرد کرده‌ایم و ۵۳ درصد به شکل سابق پرداخت می‌شود و ۴۷ درصد به صورت خرد و موردی؛ به عنوان مثال بخشی به یارانه بیمه تعلق دارد و بخشی هم به طرح اشتراک و …

معاون امور مطبوعاتی در پایان خاطرنشان کرد: همواره تاکید کرده‌ام که انجمن‌های تخصصی در هر حوزه خبری شکل بگیرد تا هم سواد تخصصی خبرنگاران افزایش یابد و هم مطالبات آنها هدفمندتر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید