شرایط خرید نفت خام از بورس اعلام شد/ ۲ خریدار پای کار آمدند

    کد خبر :403780

یک مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به اینکه تا کنون دو خریدار برای حضور در عرضه امروز نفت خام در بورس انرژی، اسناد را دریافت کرده‌اند، گفت: عرضه در تالار مجازی بورس انرژی انجام خواهد شد.

یاسر فلاح با اشاره به عرضه امروز نفت خام در بورس انرژی که ساعت ۱۴ صورت خواهد گرفت، گفت: یک میلیون بشکه نفت خام ایران، ساعت ۱۴ امروز یکشنبه ششم آبان‌ماه، در رینگ بین‌المللی بورس انرژی، از سوی شرکت ملی نفت ایران عرضه خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های حقوقی داخلی و خارجی می‌توانند به عنوان خریدار، در سمت تقاضای این بازار قرار گیرند؛ ضمن اینکه فردی که می‌خواهد در این معامله شرکت کند، می‌بایست ۱۰ درصد ارزش معامله را به صورت ریالی قبل از انجام معامله، در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه(سمات) واریز نماید تا در معامله شرکت داده شود.

به گفته فلاح، تاکنون دو خریدار، اسناد را از بورس دریافت کرده و برای حضور در این عرضه اعلام آمادگی اولیه کرده‌اند.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: عرضه نفت در ایستگاه مجازی بورس صورت خواهد گرفت و تالاری در بورس انرژی به این عرضه اختصاص نخواهد یافت؛ ضمن اینکه در مورد خریداران، صیانت از محرمانگی جزو وظایف ذاتی ناظران بازار سرمایه است و اطلاعات تمام افرادی که بخواهند از طریق بورس انرژی نفت خریداری کنند، به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: خریداران باید تا پیش از آغاز معامله، ۱۰ درصد از ثمن معامله را به حساب دولت واریز نمایند؛ ضمن اینکه ۲۰ درصد ثمن معامله نیز به صورت ریالی و ۸۰ درصد آن به صورت ارزی تسویه خواهد شد.

وی گفت: کف قیمتی از سوی وزارت نفت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه نفت اعلام شده و سقف قیمت نیز در بازارهای جهانی مشخص است. به هر حال این یک تجربه جدید برای عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی در الگوی یک میلیون بشکه‌ای است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: هر خریدار می‌تواند ۳۵ هزار بشکه یا مضربی از آن را تا سقف یک میلیون بشکه خریداری کند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید