چهار وزیر پیشنهادی دولت،از مجلس شورای اسلامی،رای اعتماد گرفتند

    کد خبر :403618

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت ساعت 13 بعد از ظهر آغاز شد و نمایندگان در حدود 9 ساعت بدون وقفه به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پرداختند.

به گزارش تابناک؛ آقایان فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، محمد اسلامی و رضا رحمانی به ترتیب برای وزارتخانه های نامبرده به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده اند.

نمایندگان فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را با ۲۰۰ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در جلسه به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب کردند. همچنین نمایندگان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را با ۲۰۳ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ رأی مأخوذه به رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت رأی اعتماد دادند.

در نهایت نیز محمد اسلامی با کسب با ۱۵۱ رأی موافق و ۹۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس به اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی محمد شریعتمداری را نیز با ۱۹۶ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در جلسه به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب کردند.

روند بررسی صلاحیت رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را در زیر می خوانید

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که رئیس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف را در زیر بخوانید؛

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۵۴

مجلس وارد رای گیری در خصوص چهار وزیر پیشنهادی دولت شد

علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه شنبه شب مجلس و پس از بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی، آغاز رای‌گیری برای صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی را اعلام کرد.

لاریجانی همچنین از اعضای دولت و نمایندگان تشکر کرد و در ادامه وزرای پیشنهادی و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند.

همچنین پس از توزیع کارت‌های رای‌گیری بین نمایندگان، نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس برای شمارش آرا به هیات رئیسه فرا خوانده شدند.

نتیجه آرای نمایندگان به چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، کار و راه تا دقایقی دیگر اعلام خواهد شد.
رحمانی: اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون بیش از گذشته باید پای کار باشند
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۵۰

رضا رحمانی در جلسه نوبت شب در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: حدود ۳۱ درصد اقتصاد، ۳۳ درصد اشتغال کل و ۶۴ درصد اشتغال مولد در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است.

وی با تشریح برنامه‌هایش گفت: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت ۵۷ برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است. برای حوزه معدن ۲۹، بازار و تجارت و بازرگانی ۴۰ برنامه راهبردی دارم. یکی از برنامه‌هایم ایجاد رابطه سازنده و نزدیک با مجلس است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورت وزیر شدن برنامه‌های خوبی برای تعامل با صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس دارم. متدها و برنامه‌های مختلفی متناسب با شرایط جدید، دوره تحریم، اصول اقتصاد مقاومتی داریم.

رحمانی در تشریح چهار بخش تولید و تثبیت اشتغال، صادرات، معدن و بازرگانی، گفت: مهمترین کاری که برای خودم واجب کرده‌ام تثبیت اشتغال است. به جای اتاق بحران، اتاق پیشگیری و درمان را با استفاده توان مردم، بخش خصوصی و مجلس و بخش‌های مختلف دولت به وجود می‌آورم. مردم از ما توقع معجزه ندارند اما توقع پرهیز از تنش و اختلاف و تلاش برای بهبود شرایط است.

وی ادامه داد: در حوزه تثبیت اشتغال نوسازی و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی را با توان و برنامه مدون‌تر و محکم‌تری ادامه خواهم داد. کیفی‌سازی و صادرات محور بودن تولیدات کارخانجات را از طریق نوسازی صنایع دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در پروژه‌های ویژه در سال جاری معادل ۱۰ میلیارد دلار ساخت داخل را آغاز کردیم. اقلامی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد با برنامه‌های مدون داخلی سازی می‌شود. طی ۱۰ سال آینده ۴۰ هزار واگن را تولید خواهیم کرد. در سه سال آینده ۲۰۲ هزار دستگاه کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس تولید می‌شود.

رحمانی ادامه داد: مواد اولیه ای که در کالاهایی که با زندگی و کار مردم سر و کار دارند را با قیمت مناسب‌تری در اختیار می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه تامین مالی واحدهای اقتصادی را دنبال می‌کنم، گفت: تولید نیاز به نقدینگی دارد تا سطح تولید حفظ شود. برای واردات ماشین‌آلات و فناوری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. برای پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی برنامه دارم به ویژه در حوزه خودرو که برنامه های تحول‌آمیز دارم. تولید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مدیریت شرایط تحریم و رصد آثار تحریم را از طریق ستاد تحریم وزارتخانه دنبال می‌کنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرایط جدید را برنامه‌ریزی کنیم. تامین کالاهای اساسی را از طریق ذخیره سازی دنبال می‌کنیم و قطعا با وزارت جهادکشاورزی هماهنگ خواهیم شد. از شبکه اصناف و اتحادیه‌های صنفی استفاده خواهم کرد. پروژه زنجیره تامین را برای سه سال آینده با ۵۵ برنامه عملیاتی را به سرانجام خواهم رساند.

رحمانی با تاکید بر اینکه طراحی و استقرار بخش تولید و بازرگانی کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم. در شرایط تحریم حتما لازم است از توان مردم و بخش خصوصی استفاده می‌کنم.

وی متذکر شد: پیشران اقتصاد کشور حتما باید صادرات باشد. کشورهای همسایه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما زیر ۵ درصد است. برای رسیدن آن به یک درصد، ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که یک و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. از ظرفیت کوله‌بران و ته‌لنجی‌ها نیز استفاده و بکارگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه مبارزه با فساد محور کار بنده خواهد بود. فساد سازمان یافته در حوزه کاری بنده جایگاهی نخواهد داشت. سفرهای استانی بابرنامه، با هدف و با پیگیری را دنبال می کنم.
موافق وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۴۹

شهریاری: «رحمانی» از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی کشور است

حسینعلی شهریاری، در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در عصر کنونی رونق اقتصادی کشورها ناشی از رونق اقتصادی در بخش صنعت، معدن و تجارت است که در واقع یکی از حساس‌ترین بخش‌های یک کشور است و به دلیل تاثیر مستقیم بر اقتصاد، به تعبیری نبض اقتصادی کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: لذا این بخش از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. حسن سابقه و تجارب ارزشمند آقای رحمانی نویدبخش روزهای خوب برای وزارت صنعت و معدن است. مخالفان طوری صحبت کردند که فکر می‌کردند یک وزارتخانه در هیات دولت می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند. غافل از اینکه وزیر یک نفر در هیات دولت است و نه تنها دولت به تنهایی بلکه قوه مقننه و قوه قضاییه همگی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات کشور برطرف شود. نباید از یک نفر انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را حل کند.

وی در ادامه افزود: آقای رحمانی علاوه بر داشتن تعهد و تخصص و شایستگی، برای این مسئولیت خطیر یکی از برترین مدیران اجرایی و اقتصادی کشور است. انتخاب ایشان از سوی رییس جمهور اراده و عزم جدی دولت را برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و رونق بخشیدن به کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی را نشان می‌دهد. در شرایط کنونی بدون تردید یکی از چالش‌های مدیریت کلان کشور، چالش اعتماد به باورهای قلبی و رفتاری مدیران به ارزش‌های دینی و انقلابی از یک سو و اعتماد به دانش‌های توسعه‌ای و درک امور بین‌الملل و توان اجرایی برنامه‌های توسعه‌ای از سوی دیگر است.

شهریاری تصریح کرد: راهکار اثربخش کاهش این چالش در وجود مدیران توانمند و عالی است. مدیرانی که واجد این ویژگی‌ها باشند موفق خواهند شد که خوشبختانه آقای رحمانی در حوزه اندیشه و باورها و رفتارهای ارزشی و انقلابی آزمون‌های خود را پس داده است و در حوزه‌های توسعه‌ای با رویکردهای داخلی و بین‌المللی صاحب نظر است. عملکرد گذشته ایشان از سطح قابل قبولی برخوردار است. کسانی که از آقای رحمانی شناخت کافی را دارند به خوبی می‌دانند که ایشان ویژگی‌های مورد نظر را دارد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد تعامل با دنیا به عنوان یک استراتژی هدفمند مورد توجه ایشان بوده است. ارتباط موثر ایشان باعث دلگرمی فعالان صنعت و معدن خواهد شد. رویکرد برنامه‌محوری و سوابق ایشان نشانگر توسعه در این حوزه خواهد بود. کارنامه درخشان ایشان نشان می‌دهد که اعتقاد ایشان به بخش خصوصی در به حرکت درآوردن اقتصاد با محوریت بخش خصوصی روزهای خوبی را پیش روی خود خواهد داشت. موضوع اقتصاد یک چرخه تعریف شده است که بدون هماهنگی چرخه سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید و صادرات، تحقق نخواهد یافت.

شهریاری در ادامه اظهار کرد: خروج از بحران‌های ملی و منطقه‌ای و ورود به بازارهای جهانی دانش و تجربه و آگاهی در این بخش را طلب می‌کند که سلامت کاری ایشان و احاطه بر مسئولیت خطیر ایشان در طول دوران مسئولیت زبانزد بوده و مطمئنا تجارب ارزشمند ایشان قطعا سبب خواهد شد که این مجموعه بتواند گام‌های موثری در توسعه اقتصادی کشور بردارد و سبب حضور بیشتر در بازار بین‌المللی گردد. اهتمام بیشتر به بازار غیر نفتی باعث خروج از رکود و کسب بازارهای جدید موجبات تقویت صادرات غیر نفتی را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: با ایجاد فضای مناسب کسب و کار و رشد سرمایه‌گذاری به بهبود وضعیت صنعت و معدن و گسترش بازارها می‌ انجامد. توجه به سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید باکیفیت از اقدامات موثر ایشان است که در تداوم برنامه‌ها به آن اشاره شده است. خوشبختانه امروز سکان هدایت این وزارتخانه به شخصی سپرده می‌شود که هم در تولید و هم در تجارت تبحر دارد.

شهریاری در ادامه با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت بیان کرد: این برنامه بارقه امیدی را در دل بسیاری از تولید کنندگان و اصناف و تولید کنندگان ایجاد کرده است. ایشان گفتند که لیستی از طرح‌های غیر اقتصادی این حوزه را تهیه که ادامه آن به نفع آینده اقتصادی کشور نیست و ایشان اعتقاد دارند که وزارت صنعت، سیاست‌گذار است و نه بنگاه‌دار. از نام و نشان بخش خصوصی و بزرگ شدن آن نمی‌هراسند. توجه جدی به تولید ملی دارند.

وی در پایان گفت: برای تعامل با نخبگان و فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی لازم انجام شده است و از نظرات اندیشمندان بهره خواهم گرفت. نسبت به ایجاد کمیسیون‌های مشورتی با حضور ذی‌نفعان برای بخش‌های تولید و خدمات اقدام خواهند کرد. در جلسه‌ای که با فراکسیون زنان داشتم گفتند هدف دولت شایسته‌سالاری است و از بانوان شایسته استفاده خواهد شد. من از همکاران خواهش می‌کنم که رای بالایی به این همکار که 14 سال ایشان را می‌شناسیم بدهند.
مخالف وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۴۸

بیگدلی: «رحمانی» چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد؟

احمد بیگدلی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) گفت: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم.

وی با اشاره به اجرای قانون مربوط به اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: این قانون کلیه اختیارات و وظایف بازرگانی و سیاست‌گذاری حوزه واردات را از وزارت صمت به کشاورزی واگذار کرده است. به همین دلیل طی ۴ سال گذشته وزارت جهاد توانست موفقیت‌های چشمگیری در عرصه مدیریت واردات و تنظیم بازار برخی اقلام همچون برنج، دانه‌های روغنی و خودکفایی در گندم، کاهش واردات برنج و مدیریت عرضه میوه شب عید داشته باشد.

وی افزود: در این بین تلاش‌هایی برای کم رنگ شدن قانون تمرکز انجام می‌شود از جمله نمونه آن بیانیه اتاق بازرگانی تهران است سوال این است در شرایطی که ابزاری برای تنظیم بازار وجود ندارد و شرکت‌های بازرگانی دولتی از وزارت صمت منتزع و شرکت‌ها خصوصی شده‌اند وزیر می‌خواهد چه کار کند؟.

این نماینده مجلس ادامه داد: چطور می‌خواهید بازار را تنظیم کنید و کالای مورد نیاز مردم را تامین نمایید؟ بنده می‌خواهم در این باره به صورت شفاف موضع‌گیری کنیم.

وی افزود: شما در مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، مسئول برنامه‌ریزی کلان و راهبردی بودید که بر خلاف قانون تمرکز، عمل کردید که این باعث اختلال در سیستم مدیریت تنظیم بازار شد. صراحتا اعلام کنید که آیا پایبند به قانون تمرکز خواهید بود یا اینکه می‌خواهید بازار موازی تنظیم بازار ایجاد کنید.

بیگدلی همچنین با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری در کشور مشکلاتی را به وجود آورده و باعث گرانفروشی شده است، گفت: دولت باید بر بازار نظارت کافی داشته باشد و از بازار سرمایه و بورس کالا استفاده کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش انگیزه می‌شود. لذا باید از ظرفیت بورس کالای ایرانی استفاده کرد و کالاها نیز با نرخ واقعی قیمت‌گذاری شود همچنین از تولید حمایت شود که در مورد هیچ کدام شما برنامه‌ای ارائه نکردید.
موافق وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۴۲

یوسف‌نژاد: رحمانی ذوجنبتین است

علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی نوبت شب (شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با رای اعتماد مجلس به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به رزومه و تحصیلات خود، خود را ذی‌صلاح دانست که در مورد این وزیر اظهار نظر کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: همه ما می‌دانیم که پذیرش مسئولیت با توجه به شرایط فعلی کاری بسیار سخت است. اگر بعد از رای اعتماد ما به این وزرای پیشنهادی، این عزیزان رای بیاورند، به هتل ۵ ستاره نمی‌روند. دارند به بدترین شرایط می‌روند. مشکلات و مصائب و بدبختی‌ها روی سر این‌ها می‌ریزد.

وی با اشاره به صلاحیت تحصیلی، مدیریتی و تجربی گفت: آقای رحمانی هر سه این صلاحیت را به طور کامل داراست. ما وقت آموزش برای فرد جدیدی که نیاز به شناخت از دستگاه‌های مربوطه دارد نداریم. هزینه‌ای که برای بسیاری از مسئولان پرداخته‌ایم و جواب معکوس گرفته‌ایم. این قضیه آموزش در مورد آقای رحمانی مصداق ندارد.

نماینده ساری سامانه‌های قیمت‌گذاری در بخش صنعت، بحث خودرو، مساله تجارت خارجی، مساله جلودار بودن بخش معدن و رویکردی که وزیر باید به توسعه داشته باشد را جزو مسائلی دانست که رحمانی شناخت نسبی نسبت به آن‌ها دارد.

وی خطاب به صادقی ادامه داد: شما اشاره کردید که برنامه‌های آقای رحمانی همان برنامه‌های قبلی است. من می‌خواهم بگویم که اتفاقا باید همین طور باشد. یک وزیر با قوانین و اسناد بالادستی و برنامه‌های تنظیم شده از قبل روبه‌روست. پس باید این مسائل را با وضع موجود تطبیق دهد. این کاری است که بسیاری از وزرا قبلی نتوانستند انجام دهند.

یوسف نژاد با اشاره به این جمله که “آقای رحمانی ذوجنبتین است” اظهار کرد: آقای رحمانی مجلس را از زاویه دولت و دولت را از زاویه مجلس دیده است. سال‌ها در مجلس بوده و ریاست کمیسیون صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشته است. در خود وزارتخانه هم در حد قائم مقام وزیر کار کرده است. آقای رحمانی صالح، صادق، صبور و نسبت به مسائل مخصوصا روابط بین دستگاهی که مشکلات عدیده همه وزارتخانه‌های ماست اشراف دارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی ادامه داد: هر کسی که از ظرفیت مجلس در جهت منافع سازمانی استفاده کرده است، موفق بوده است. این ویژگی را در آقای رحمانی می‌بینیم. من فکر می‌کنم ان‌شاءالله مجلس باید به ایشان کمک کند. یک وزیر بدون استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجلس موفق نیست.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه آقای رحمانی از آن منزلت و جایگاه که برای یک وزیر لازم و ضروری است برخوردار است، گفت: بقیه مسائل مربوط به خود و معاونان ایشان، روابط و معاونان‌شان برمی‌گردد. همه دستگاه‌ها باید به او کمک کنند.

وی با اشاره به فرمایشات رییس جمهور در مجلس گفت: آقای رییس جمهور باید به بخش معدن، صنعت، خودرو و تجارت خارجی کمک کند. وزرای محترم! مجلس خانه شماست. اگر مساله و موردی به وجود آمده که با نظر مجلس حل می‌شود، شما باید به افراد و دستگاه بگویید که من به مجلس می‌روم و آن مشکل را حل می‌کنم.
مخالف وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۲۰

صادقی: برنامه پیشنهادی وزیر صنعت و معدن تناسبی با بودجه سالیانه ندارد

محمود صادقی در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) در مخالفت رای اعتماد به رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند توانمندترین و داناترین شما، سزاوارترین شما به امر حکمرانی است. ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی در کابینه افزایش کارآمدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی، بازسازی سرمایه اجتماعی که رییس جمهور با ۲۴ میلیون رای در سال گذشته سکان امور اجرایی کشور را به دست گرفت، اما متاسفانه حدود یک سال و نیم از رای مردم در ۲۹ اردیبهشت می‌گذرد و این سرمایه اجتماعی رو به افول است.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که بتوانند در شرایط فوق‌العاده تحریمی شجاعانه و مدبرانه با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی مقابله کنند، باید انتخاب شوند. آقای روحانی فرمودند که نباید سخنان انتخاباتی بگوییم و سخنان انتخاباتی را برای زمان انتخابات بگذاریم اما رویه ایشان به گونه‌ای است که زمان انتخابات ده‌ها وعده بدهیم ولی بعد از انتخابات به همه آن‌ها پشت پا بزنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: نباید سخنان را برای زمان انتخابات گذاشت. زمان انتخابات باید حرف‌هایی که می‌زنیم در طول چهار سال آویزه گوش‌مان باشد. نقدهای تند را صرفا برای تبلیغات نباید مصرف کنیم. درخصوص برنامه آقای رضا رحمانی بنده نکاتی را اشاره خواهم کرد و برنامه پیشنهادی ایشان را نقد می‌کنم.

وی افزود: برنامه‌ریزی باید فرضیات را به صورت درست و بر اساس داده‌های درست وضع موجود و تحلیل و پیش‌بینی مناسب از شاخص‌های کلان اقتصادی در بر گیرد تا تصمیمات خروجی کیفیت کافی را داشته باشد. ظاهرا برنامه پیشنهادی آقای رحمانی از برنامه‌ریزی استراتژی وزارت صنعت اقتباس شده است. این برنامه قبل از سال ۹۷ نوشته شده و بر اساس وضع موجود در آن زمان تدوین شده است. حتی داده‌های آن بر اساس داده‌های سال ۹۶ است.

صادقی تصریح کرد: داده‌های قبلی با توجه به شرایط جدید به روز نشده‌اند. به عنوان مثال درخصوص رشد تولید ناخالص داخل، داده‌های فعلی رشد ناخالص داخلی را ۱- پیش‌بینی می‌کنند در حالی که ایشان افزایش ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. پیداست که داده‌های ایشان بر اساس داده‌های قبلی بوده و ایشان آن را به‌روزرسانی نکرده‌اند. در برنامه ایشان هدف‌گذاری و نگاه خاصی بر روی بخش مهمی از صنایع بخصوص در صنایع کلیدی دیده نمی‌شود. در خصوص صنعت خودرو، آینده واردات، آینده قیمت گذاری و آینده خودروهای برقی برنامه خاصی دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به مقوله خودکفایی و بومی‌سازی سیاست صنعتی کشور با توجه ویژه به دوران تحریم و پساتحریم توجه ویژه‌ای صورت نگرفته است. معلوم نیست که دسترسی به نرخ بهره‌وری ادعا شده در این برنامه با توجه به افت وحشتناک تولید چگونه قابل اجرا خواهد بود. در این برنامه طرحی برای بحران و شرایط فوق‌العاده کنونی و طرح‌های تداوم کسب و کارها در شرایط تحریم ارائه نشده است.

صادقی در ادامه تصریح کرد: در برنامه ارائه شده هیچ ارتباط معناداری با بودجه‌های سالانه دولت و مقدار عملیاتی شدن برنامه ارائه شده با توجه به بودجه‌های سال‌های پیش رو ارتباط معناداری دیده نمی‌شود. هدف‌گذاری بسیار فراتر از بودجه‌های سنواتی است. معلوم نیست که با چه منابعی قرار است به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشانیم. گفتن هدف‌های بلند و کلان بسیار آسان است اما اگر مبتنی بر وضع موجود نباشد چیزی خواهد شد که ما در این چهار دهه با آن مواجه بوده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: برنامه پیشنهادی بسیار گسترده است و گویا می‌خواهد تمام مشکلات آدم را حل کند. با توجه به محدودیت منابع، باید اولویت‌بندی انجام شود. معلوم نیست که مبتنی بر منابع موجود، کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد. با توجه به عدم جذب نیروی انسانی در طی یک دهه گذشته در اکثر شرکت‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از کشور، هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی آن‌ها پیش‌بینی نشده است. سهم بنگاه‌های متوسط و کوچک در ایجاد ارزش افزوده چقدر در نظر گرفته شده است؟

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: در صنایع تبدیلی، کشاورزی و صنایع الکترونیک برنامه‌های کمی دیده نمی‌شود. به طور کلی این برنامه نشان نمی‌دهد که با توجه به تغییر شرایط محیطی از قبیل وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و وضعیت شرکت‌های داخلی اولویت وزارت صنعت، برای پاسخگویی به این بحران چیست و کدام بخش‌ها به عنوان محور توسعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

صادقی در ادامه بیان کرد: برنامه ایشان بیشتر کلی‌گویی است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه و خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید تکیه بر بخش خصوصی داخلی و توان داخلی باشد. برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولید در بخش خصوصی به طور خاص ارائه نشده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه زیادی بر ایجاد رقابت سالم در کسب و کارها شده است و به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر اقتصاد رقابتی است اما به نظر می‌رسد در برنامه ایشان به افزایش رقابت سالم و مقابله با انحصاراتی که کمر بخش خصوصی را شکسته است توجهی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت انسجام و یکپارچگی و توازن و هم‌افزایی بخش‌های مختلف در برنامه‌ریزی بیان کرد: آقای رحمانی بنا دارد متصدی سه وزارتخانه یعنی صنعت، معدن و تجارت بشود. آیا بین این سه بخش توانسته است یک انسجام و توازن ایجاد کند؟ همان طور که در نامه اقتصاددان‌های بزرگ کشور به رییس جمهور آمد و رهبر انقلاب نیز چند بار تاکید کردند که به این نامه توجه کنید، نکته اصلی آن نابرابری بین دو بخش تولید و تجارت از بین برود. بنا بر آمارهای موجود طی شش دهه گذشته نرخ تشکیل سرمایه ناخالص در بخش تولید و کشاورزی در مقایسه با بخش خدمات، همواره رو به افول بوده است. بویژه در یک دهه اخیر یک نابرابری آشکاری بین این چند حوزه دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نامه اقتصاددانان به رییس جمهور بیان کرد: در آن نامه آمده بود که متاسفانه سلطه سرمایه‌های تجاری در تصمیم‌گیریهای کلان کشور و نظام کلان تدبیر و حکمرانی باعث شده است که عدم توازن در کشور بین بخش‌های تولیدی در حوزه کشاورزی و حوزه صنعت با بخش‌های واسطه‌گری و خدمات دیده شود. هیچ برنامه‌ای برای ایجاد توازن به نفع بخش تولید دیده نمی‌شود. رویکرد و اهدافی که در زمینه‌های مختلف باید تغییری در وضع موجود ایجاد کند. آقای روحانی برای چه می‌خواهد وزرا را عوض کند؟ شما نیز همان برنامه وزیر قبلی را به ما ارائه کردید. چه تغییری در برنامه شما وجود دارد؟ شما همان برنامه آقای شریعتمداری را با تغییر به ما ارائه کردید. این گونه تحولی در مدیریت کشور ایجاد نمی شود.

صادقی در ادامه بیان کرد: آقای شریعتمداری تقصیر فساد در حوزه خود را به گردن وزیر قبلی انداخت و واردات رانتی در ثبت سفارش خودرو را به عهده وزرای قبل سپرد. شما در این زمینه چه می‌گویید؟ شما در طول چهار سال وزیر قبلی یعنی آقای نعمت‌زاده، معاون ایشان بودید و در طول یک سال گذشته نیز معاون طرح و برنامه و قائم مقام آقای شریعتمداری بودید. شما می‌خواهید از پاسخگویی فرار کنید؟

وی گفت: شما در وضعیت موجود چه نقشی دارید و چگونه توانسته‌اید سه مقطع تحصیلی را در طول این دوره پرکار مدیریتی خود طی کنید و چگونه توانسته‌اید کارشناسی حقوق بگیرید و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره دکترای مدیریت را اخذ کنید؟ آیا امکان پذیر است که یک دانشجو بر سر کلاس حاضر شود و این همه مسئولیت داشته باشد و سه مقطع تحصیلی را نیز پشت سر بگذارد؟ خوشبختانه شما متولد ۱۳۴۵ هستید ولی مدارک شما با این همه مسئولیت و ارتقای تحصیلی تناسب ندارد. امیدواریم که در این زمینه پاسخ شفافی دهید. آقای روحانی گفتند عده‌ای از ارز یارانه سوء استفاده کردند. به آقای رحمانی گفتم اگر در بعضی از سمت‌ها ابوذر و سلمان هم به کار گرفته‌اید یک سال بعد آن را عوض کنید. آقای روحانی خودتان به این توصیه عمل کردید؟ چرا وزرا را از یک پست به پست دیگر جابه‌جا می‌کنید؟

صادقی با اشاره به فاجعه‌ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال رخ دادن است گفت: این فاجعه احداث کارخانه ذوب و پالایش سونگون ورزقان است. کارشناسان هشدار می‌دهند که احداث این کارخانه ذوب و پالایش آن هم به بهانه اطاعت از فرمایش رهبری برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال یک فاجعه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از فاجعه دریاچه ارومیه است. در آن زمان کارشناسان هشدار دادند که این طرح‌ها دریاچه ارومیه را خشک می‌کند اما هیچ کس به آن توجه نکرد. امروز نیز می‌خواهند ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کنند تا حداکثر برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کنند.
موافق وزیر پیشنهادی صنعت
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۲۱:۱۹

اکبریان: «رحمانی» وارث مشکلات وزارت صنعت نیست

عزیز اکبریان در جلسه شنبه شب مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت در موافقت با وی گفت: کشور در شرایط حساسی است. الان زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست. ما باید به جای دعوای جناحی مشکلات نظام را حل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت از وزارتخانه‌های حساس است، اضافه کرد: مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند. انصافا آقای شریعتمداری در این وزارتخانه زحمت کشید و بهترین همکاری را با کمیسیون داشت. حالا دولت تصمیم گرفته تیم اقتصادی را جابه‌جا کند.

اکبریان، رحمانی را فردی دلسوز، ساده‌زیست، ولایتمدار و وفادار به نظام، با انگیزه و ارزشی توصیف کرد و گفت: ایشان به عنوان مدیر تراکتورسازی و آلومینیوم المهدی تلاش زیادی کرده، سه دوره نماینده مجلس بوده و ۱۵ سال پیش با لیسانس وارد مجلس شده است. دو سال است که ایشان معاون وزیر است حالا او وارث تمام مشکلات وزارت صنعت است؟ وارث این مشکلات تیم اقتصادی دولت و ما در مجلس هستیم.

نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: آقای رحمانی در تدوین برنامه وزارت صنعت نقش اساسی داشته و برنامه مدون برای تولید دارد و نیازی نیست که از صفر شروع کند. او پاکدست است و برای مبارزه با فساد برنامه دارد. طبیعتا کسی که خودش آلوده باشد نمی‌تواند با فساد مقابله کند.

وی در پایان توجه به مدیران بومی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخل را از دیگر رویکردهای وزیر پیشنهادی صنعت عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید