جایگاه نخست ایران در برخی حوزه های علوم شناختی در منطقه

    کد خبر :403418

مشاور ارشد ستاد علوم شناختی گفت: ایران در برخی حوزه های دانش علوم شناختی در جایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

محمدتقی جغتایی با بیان اینکه آینده علوم و فناوری های شناختی به نیروی انسانی محقق و متخصص وابسته است، گفت: رشد و توسعه دانش علوم شناختی در کشورمان در سال های اخیر چشمگیر بوده است و ایران در برخی از حوزه های این دانش نوپا و میان رشته ای از جمله هوش مصنوعی در جایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی درامور آموزش گفت: برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در سطح کشور برنامه ریزی وسیعی صورت گرفته و تلاش های فراوانی در حال انجام است تا این دانش میان رشته ای بطور گسترده در فضاهای آموزشی و تخصصی توسعه و گسترش یابد.

وی افزود: آموزش و تربیت نیروهای کارآمد و متخصص در بخش های مختلف حوزه های دانش علوم شناختی یکی از اهداف راهبردی ستاد توسعه علوم شناختی است تا با تامین نیروی انسانی مورد نیاز، گام های اساسی و زیربنایی برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات و فناوری های شناختی و نیز ارائه راهکارهای علمی جهت درمان بیماری های شناختی و علوم اعصاب شناختی در کشور برداشته شود.

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم شناختی در امور آموزش، ایجاد دوره های مهارتی برای استادیاران جوان و دکتری دستیاری برای دانشجویان را از جمله سیاست های ستاد علوم شناختی برای تعمیم و گسترش حوزه های علوم شناختی در کشور برشمرد.

جغتایی با اشاره به اینکه بالابردن سطح کیفیت در امر آموزش و نیز تولید و ساخت تجهیزات و فناوری های شناختی به عنوان یک اصل و هدف همواره مورد توجه جدی است، یادآور شد: برای توسعه رشته های علوم اعصاب شناختی اقدامات مثبتی با همکاری مراکز علمی، تحقیقاتی و پزشکی انجام شده و در حال حاضر در هفت مرکز دانشگاهی این رشته از دانش علوم شناختی دایر و درحال فعالیت های آموزشی است.

به گفته وی، ایران در برخی حوزه های دانش علوم شناختی در جایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.

عضو ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: در دنیای کنونی، تکنولوژی های شناختی و توسعه آن از اهمیت فراوانی برخودار است و از این تجهیزات و فناوری ها از یک سو برای تشخیص و درمان بیماری ها و نیز مداخلات شناختی و از طرف دیگر برای افزایش توانایی های مغزی و ارتقای سلامت مغز استفاده می شود.

به گزارش مهر، وی با اعلام اینکه ستاد توسعه علوم شناختی از توسعه این تکنولوژی ها توسط محققان دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند، تاکید کرد: بومی سازی تجهیزات و فناوری های شناختی و استفاده صحیح ازاین تکنولوژی ها از سیاست های راهبردی ستاد توسعه علوم شناختی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و برای استفاده از این تکنولوژی ها در ارزیابی های شناختی و درمان بیماران می بایست شواهد علمی لازم ارایه و کارایی این تجهیزات مورد تایید قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید