تشکر ۱۶۰ نماینده از وزیری که مسکن را ۱۳۰ درصد گران کرد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ۸:۳۳
    کد خبر :403310

آمارهای ۲ مرکز مرتبط با بازار مسکن از عمیق‌تر شدن رکود تورمی مسکن و افزایش ۸۳ درصدی قیمت آن در یک سال اخیر حکایت می‌کند.

به گزارش بازتاب، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این آمارها در حالی منتشر می‌شود که دیروز ۱۶۰ نماینده با وقاحت، از وزیر مستعفی و بی‌کفایت راه و شهرسازی تقدیر و تشکر کردند!

تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است که همزمان با کاهش قدرت خرید مردم رکود تورمی در این بازار عمیق‌تر شد و همزمان با کاهش ۴۸ درصدی معاملات، قیمت با ۸۳ درصد رشد همراه بوده است.

آمار رسمی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره آمار معاملات مسکن مهرماه در شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد کل مبایعه‌نامه‌های انجام شده در مهرماه ۹ هزار و ۵۶۱ فقره است که نسبت به ماه گذشته – شهریور۹۷- (با امضای ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره مبایعه‌نامه) ۹۷۶ فقره معامله معادل۱۰/۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل – مهر ۹۶- با امضای ۱۴ هزار و ۱۹۵ مبایعه‌نامه معادل ۴۸/۴ درصد کاهش یافته است.

در همین حال آمارهای استخراجی توسط رئیس اتحادیه املاک تهران در مهرماه سال جاری قراردادهای خرید و فروش در کل کشور ۱۹ درصد افزایش داشته است، اما در شهر تهران ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در مهرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق بیست و دوگانه تهران با رشد ۶/۳ درصدی به ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان افزایش یافت. در مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۴ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان بود که در مهر امسال با ۸۳ درصد افزایش به ۸/۶ میلیون تومان رسیده است.

براساس اعلام نهادهای متصل به جریان کارگری میزان درآمد کارگران نهایتا می‌تواند ۳۳ درصد از هزینه خانوار را تامین کند.

بررسی‌های این نهادها نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران از اول تیرماه نسبت به دی‌ماه سال گذشته حدود ۴۸/۲ درصد کاهش یافته است، افزایش ۱۹/۵ درصدی دستمزد سال ۹۷ نتوانسته پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران باشد. براساس آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی بیش از ۸۰ درصد کارگران، دریافتی کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان دارند که با این تحلیل قطعا دریافتی ۹۰ درصد کارگران کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه است.

به این ترتیب می‌توان حدس زد که چرا بازار مسکن در رکود عمیق‌تری فرو خواهد رفت و چرا تقاضاهای معاملات در مناطق ۲، ۵ و ۴ بیشترین معاملات صورت گرفته و در مناطق پایین شهر و محروم کمترین معاملات مسکن انجام شده است.

در همین حال روزنامه اصلاح‌طلب شرق در گزارشی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن در دوره وزارت عباس آخوندی، با افزایش ۱۳۰ درصدی مواجه بوده است.

شرق می‌افزاید: کارشناسان بر این باورند که رکود و رونق بازار مسکن به طور کلی در اختیار دولت است و اگر دولت بخواهد، می‌تواند به رکود ایجاد شده در این بازار خاتمه دهد. آنها معتقدند دولت باید با ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی، این بخش را ترغیب کند که به مقوله ساخت خانه برای اقشار کم‌درآمد ورود پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید