روحانی: ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا پیروز شد

    کد خبر :403039

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. دستور جلسات علنی مجلس امروز شنبه به بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور است.

به گزارش تابناک؛ آقایان فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، محمد اسلامی و رضا رحمانی به ترتیب برای وزارتخانه های نامبرده به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده اند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر جلسه علنی باید ۴ ساعت به طول بینجامد؛ بنابراین بعد از گذشت چهار ساعت از شروع جلسه نمایندگان تنفسی خواهند داشت و ادامه جلسه به پیشنهاد رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. در صورت موافقت نمایندگان با ادامه جلسه در شیفت دوم، پس از تنفس مجلس مجددا تشکیل جلسه خواهد داد.

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول می‌انجامد و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده؛ لذا مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احتمالا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد.

در صورت رای ندادن نمایندگان به ادامه جلسه در شیفت دوم ادامه بررسی صلاحیت وزرا به فردا یکشنبه موکول خواهد شد که البته احتمالا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می‌شود.

جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز شد. در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت حضور دارند

حسن روحانی در صحن علنی مجلس در دفاع از وزرای پیشنهادی
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۱۳:۴۹

حسن روحانی در نشست علنی عصر امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی که به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافته است، گفت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برایمان ایام بسیار باافتخاری است. در شرایطی که دشمنان علیه ما برنامه ریزی و توطئه کرده اند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

رئیس جمهور ادامه داد: بی شک اگر عشق به امام حسین (ع) و پیروی از راه ایشان نبود، امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی نبودیم و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول 8 سال حمله به کشورمان نبودیم. همه جا در همه سختی ها و در همه موفقیت های بزرگمان یاری اهل بیت (ع) و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه ابا عبدالله الحسین (ع)، مسیر و راه پیروزی را همواره برای ما هموار کرد.

وی افزود: در این مقطع تاریخی این اجلاس مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است. پیشاپیش از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسگزاری می کنم. اینکه در این ساعت و این وقت بعدازظهر جلسه فوق العاده مجلس شورای اسلامی تشکیل داده است تا اینکه در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند و مخصوصاً وزرایی که کار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند.

روحانی یادآور شد: آنچه در هفته های گذشته و ماه های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بوده است.

رئیس جمهور با بین اینکه از لحاظ سیاسی بی تردید در سطح جهان پیروزی تاریخی را در اختیار داریم، گفت: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کند، اما همپیمانان سنتی او را رها کرده باشند، اگر در این مجلس یک سال پیش بررسی می کردیم که آمریکا در برابر ایران می ایستد و اروپا در کنار ایران قرار می گیرد، قطعا کسی نمی پذیرفت و اعلام می کردند که این یک خوش بینی محض است. پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است.

وی با اشاره به اینکه چه کسی فکر می کرد طی چند ماه در سه صحنه حقوقی نمایندگان ایران به پیروزی برسند، ادامه داد: در دادگاه بین المللی لاهه ایران مقتدر دو بار در ماه های اخیر در برابر آمریکا پیروز شده است، بار اول درخصوص صلاحیت که آمریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما اعتقاد داشتیم این دادگاه صلاحیت دارد که نهایتاً بر علیه آمریکا رأی صادر شد و برای بار دوم به منظور احکام موقت علیه آمریکا، حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند ماه گذشته رئیس دادگاه در مجمع سازمان ملل پیروزی ایران را اعلام کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه بار دوم در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد دلاری درخصوص اموال ایران که در ایتالیا توقیف شده بود، در دادگاه عالی نمایندگان ایران در برابر آمریکا با پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد، عنوان کرد: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارند، از لحاظ افکار عمومی جهان کشور ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که مقررات بین المللی را زیرپا می گذارد، می شناسیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در این دو موفقیت بزرگ، دو موفقیت دیگر نیازمندیم یکی از لحاظ اجتماعی و دیگری از لحاظ سیاسی؛ ادامه داد: تمام برنامه ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکلات اقتصادی قراربگیرد و مردم به سطوح بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و در موضوع اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و آینده فرزندان مایوس بسازد.

وی تصریح کرد: در موضوعات اجتماعی و اقتصادی باید کنار یکدیگر باشیم و آمریکا را به زانو درآوریم، در این مصاف مهم تاریخی دولت سرباز مقدم جبهه است، اما بدون مجلس قوه، قوه قضائیه، حمایت نیروهای مسلح و بالاتر بدون حمایت و هدایت مقام معظم رهبری حتما نمی توانیم پیروز شویم.

رئیس جمهور گفت: امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری برعهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است که با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکلات عبور می کند.

وی تاکید کرد: امروز در بخش اقتصادی قصد داریم 4 فرد مسئول را بر کرسی بنشانیم تا دولت بتواند مشکلات مردم را برطرف کند، زندگی مردم به سختی می گذرد، بی تردید مردم از ما می خواهند که مشکلات آنها را برطرف کنیم و ما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. نتیجه امروز مجلس حتما بارقه امیدی برای ملت ایران است.

روحانی با بیان اینکه ملت می بینند که امروز دولت و مجلس کنار یکدیگر هستند و مصمم هستند مشکلات مردم را یکی پس از دیگری برطرف کنند، تصریح کرد: همه ما می دانیم که رسانه های بیگانه بر این مشکلات می دمند و می خواهند افکار مردم را با تبلیغات دروغین تسخیر کنند. رسانه های بیگانه به دروغ به مردم ایران می گویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در آن زندگی می کنند.

اسامی نمایندگان مخالف یا موافق وزرای پیشنهادی
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۱۳:۴۸

علی اصغر یوسف نژاد گفت: آقایان سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف آقای دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.

به گفته وی شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.

وی همچنین گفت: محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.

به گفته این عضو هیات رییسه مجلس، بابایی صالح و زاهدی در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.

یوسف نژاد همچنین گفت که رئیس‌جمهور یک ساعت وقت دفاع از وزرای پیشنهادی و هر وزیر نیم ساعت فرصت دفاع از خود را دارد.

نمایندگان مخالف و موافق هم هر کدام یک ربع فرصت دارند که تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند.

یوسف نژاد همچنین اضافه کرد: اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.

وی همچنین از نمایندگان خواست با توجه به صلاحیت‌های وزرا درباره آنها صحبت کنند و از پرداختن به مسائل غیرمرتبط غیر مستند و آنچه که براساس شنیده‌هاست، خودداری کنند.

قاضی زاده هاشمی نیز در ابتدای جلسه علنی امروز گفت که در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور برای دفاع از چهار وزیر پیشنهادی وارد مجلس شورای اسلامی شد
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ – ۱۳:۲۷

حجت الاسلام حسن روحانی با همراهی مطهری نایب رئیس مجلس و تعدای از نمایندگان وارد مجلس شد تا از چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه شهرسازی دفاع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید