وضعیت شیوع سرطان های دستگاه گوارش در ایران

    کد خبر :403009

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران،‌ گفت: ۲۷ درصد از موارد ابتلا به سرطان‌ها در کشور مربوط به دستگاه گوارش است.

رضا ملک‌زاده روز شنبه در نشست خبری هجدهمین کنگره بیماری‌های گوارش و کبد، اظهار داشت: بیماری‌های گوارشی مرگ و میر ناشی از آن طی سال‌های اخیر کاهش یافته و این در حالی است که در گذشته آمار قابل توجهی به دلیل خونریزی‌های گوارشی و یا هپاتیت B و C جان خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: سرطان‌های دستگاه گوارش ۲۷ درصد از سرطان‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که ۱۶ درصد آن فقط برای سرطان معده و ۱۰ درصد برای سرطان روده بزرگ است.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران ادامه داد: در کشور برنامه‌هایی برای غربالگری سرطان روده بزرگ داریم چرا که این نوع سرطان قابل پیشگیری بوده و می‌توان با اقدام به موقع جهت درمان و پیشرفت آن اقدام کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در ایران خوش‌خیم هستند گفت:‌ ۳۰ درصد مراجعات به اتباع داخلی به دلیل رفلاکس و ۲۰ درصد به دلیل روده تحریک‌پذیر یا IBS است.

ملک‌زاده گفت: یک درصد ایرانی‌ها حساسیت به گندم داشته و مبتلا به بیماری سیلیاک است که موفق شده‌ایم یک نظام فقر بیماری سیلیاک در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: کبد چرب شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران بوده و ۳۰ درصد افراد مبتلا به این مشکل هستند و پس از آن هپاتیت B و C از شایع‌ترین مشکلات کبدی بوده که چندین سال است واکسیناسیون خوبی برای هپاتیت B در نظر گرفته شده و درمان موثر برای هپاتیت B و C نیز وجود دارد.

به گزارش مهر، ملک‌زاده خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ یا کلون پیش‌نشانه آن ایجاد پولیپ در روده است و این پولیپ ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا تبدیل به سرطان شود، لذا نباید یک فرصت طلایی شناسایی سرطان را از دست داد.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: با استفاده از آزمایش مدفوع و کلونوسکپی می‌توان سرطان روده بزرگ را تشخیص داد و اگر فردی پولیپی در روده آن بود نسبت به رفع آن می‌شود اقدام کرده لذا همه افراد ۵۰ سال به بالا باید آزمایش مدفوع و کلونسکوپی دهند و در صورتی که نتیجه طبیعی بود هر ۱۰ سال یکبار نسبت به انجام کلونوسکوپی اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید