رییس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن پس از ۷ سال دیدار کردند

    کد خبر :402391

شینزو آبه’ نخست وزیر ژاپن عصر جمعه به وقت محلی در مهمانخانه دولتی «دیائویوتای» در پکن با ‘شی جین پینگ’ رئیس جمهوری چین ملاقات و گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری چین در این دیدار ضمن استقبال از ‘شینزو آبه’ از تمایل او برای بهبود و توسعه روابط بین چین و ژاپن تقدیر و خاطر نشان کرد چین و ژاپن همسایگان نزدیکی هستند و منافع دو کشور به یکدیگر پیوند خورده است.
‘شی جین پینگ’ افزود: توسعه پایدار، سالم و با ثبات روابط چین و ژاپن به عنوان دو جامعه اقتصادی عمده و دو کشور تاثیرگذار در جهان، با منافع اصلی مردم دو کشور منطبق و نیز از انتظارات عمومی منطقه و جامعه بین المللی است.
او گفت: امسال چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح و دوستی بین دو کشور است.
سال ۱۹۷۸ میلادی رهبران دو کشور با امضای پیمان صلح و دوستی، به شکل قانونی، مسیر صلح و دوستی پایدار بین دو کشور را تعیین کردند که ضمانتی برای حل مسایل حساس تاریخی و مساله تایوان فراهم کرده است.
‘شی’ گفت: با تلاش‌های مشترک دو طرف، اکنون روابط چین و ژاپن وارد مدار عادی شده و گرایش مثبت توسعه را از خود نشان داده است که باید این را مغتنم بشماریم.
رییس جمهوری چین افزود: دو طرف باید با مراعات اصول قید شده در ۴ سند سیاسی، الزام بر مسیر صلح و دوستی و توسعه همکاری بر اساس منافع متقابل، به توسعه جدید روابط دو کشور کمک کنیم.
شی عنوان داشت پس از افت و خیز و نوسان‌های بسیار، ژاپن و چین با تلاش مشترکشان مناسبات بین خود را در مسیر درستی قرار داده اند.
‘شینزو آبه’ نخست وزیر ژاپن هم در این نشست گفت: بسیار خوشحالم که در چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح و دوستی بین چین و ژاپن به چین آمده ام.
او اظهار داشت امیدوار است این نشست رسمی، فرصتی برای ژاپن و چین برای گذار از رقابت به همکاری در مرحله جدیدی از مناسبات بین دو کشور باشد.
او اظهار امیدواری کرد در این سفر، فصل جدیدی در روابط دو کشور باز شود.
به گفته وی ژاپن و چین همسایه هستند و باید طبق همکاری برپایه سود متقابل و عدم تهدید به یکدیگر و چهار سند سیاسی فیمابین دو کشور، روابط دو جانبه را به پیش سوق دهند و برای صلح منطقه، جهان و دفاع از تجارت آزاد سهمی ادا کنند این انتظارات عمومی جهان و کشور‌های منطقه است.
همچنین باور بر آن است که آبه از شی خواسته باشد در اجلاس سران کشور‌های گروه ۲۰ که سال میلادی آینده در اوساکای ژاپن برگزار خواهد شد، شرکت کند.
این دیدار نخستین دیدار رسمی یک نخست وزیر ژاپن از چین در هفت سال گذشته است.
به روز گذشته به منظور دیداری سه روزه از چین وارد پکن شد.
چین و ژاپن همچنین امروز جمعه در پکن و در جریان سفر ‘شینزو آبه’ نخست وزیر ژاپن به چین قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به مدت سه سال امضا کردند.
این قرارداد که از امروز جمعه اجرا می‌شود و تا ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۱ ادامه می‌دهد، اجازه می‌دهد ارز‌های محلی بین دو بانک مرکزی ژاپن و چین به مبلغ ۲۰۰ میلیارد یوان یا ۳.۴ تریلیون ین (۳۰ میلیارد دلار) به مدت سه سال مبادله شود.
چین و ژاپن همچنین امروز چندین توافقنامه مربوط به تقویت روابط دوجانبه را امضا کردند و قول دادند تا همکاری در زمینه‌های مالی و تجاری را در زمینه‌های نوآوری و اوراق بهادار افزایش دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید