مردم خبر می‌گویند و صداوسیما دروازه‌بانی می‌کند

    کد خبر :401760

رادیو تهران قصد دارد در یکی از بخش‌های خبری خود مهمترین اخبار را از زبان مردم به مخاطبانش منتقل کند؛ برنامه‌ای که تولید و پخش آن در اغلب رسانه‌های دنیا مدتی است که رواج پیدا کرده است. حال باید دید نحوه اجرای این بخش خبری در صداوسیمای خودمان چگونه اتفاق می‌افتد و اتخاذ چنین رویکردی از سوی رسانه ملی تا چه اندازه به بهتر شدن تعامل با مخاطبان می‌انجامد؟

محمدرضا خوشرو ـ کارشناس رسانه ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی اقدام صداوسیما مبنی بر اختصاص بخشی خبری در رادیو به ارائه اخبار از زبان مردم، اظهار کرد: اقداماتی از این جنس خوب است اما باید گفت دروازه‌بانی خبر و سردبیری که اتفاق می‌افتد، برای صداوسیما مهم است؛ بنابراین این اقدام در کلیت کار رسانه‌ای صداوسیما تاثیری نخواهد داشت.

این مدرس ارتباطات با بیان اینکه صداوسیما سیاست‌های خودش را در ارائه اخبار دنبال می‌کند، یادآور شد: به هر حال این اقدام یک گام رو به جلوست برای اینکه مخاطبان را با خود همراه کند که با حضور فعالانه مخاطب همراه باشد و نه منفعلانه. در واقع بحت شهروند خبرنگاری که در همه جای دنیا رایج است، اینجا مطرح می‌شود و برنامه‌هایی از این دست نیز شمه‌ای از این جنس است اما بحث ممیزی پیداست که در برنامه‌هایی از این جنس بیشتر اتفاق می‌افتد.

خوشرو با یادآوری اینکه در همه‌ی رسانه‌های دنیا بحث شهروند خبرنگاری مطرح است، گفت: اینکه شهروند خبرنگاران رویدادها را از یک رسانه‌ رسمی منتقل کنند، چند سالی است در رسانه‌های دنیا رایج است، منتهی شرایط رسانه‌ ملی متفاوت است. پیش از این هم تجربه‌هایی اینگونه داشته‌ایم که مخاطبان نوشته، عکس و فیلم‌هایی را ارسال می‌کردند اما در ارتباط با خبر بحث قابل ارزیابی است و باید دید مخاطبان تا چه میزان شرکت‌ می‌کنند و تا چه میزان این اخبار دروازه‌بانی شده و گزینشی، انتخاب می‌شوند و به هرحال دروازه‌بانی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا، «در این هفته» رادیو تهران مجله‌ای خبری است که عصرهای پنجشنبه ساعت ۱۵ زنده پخش می‌شود و به بیان مهمترین اخبار در هفته اختصاص دارد. این برنامه ضمن مرور مهمترین اخبار هفته، در بخش‌های گزارشی، مهمترین اخبار را از زبان مردم به سمع شنوندگان می‌رساند.

این برنامه بنا به درخواست مردم و بر اساس پیامک‌های رسیده، مهمترین خبر هفته را در گفت‌وگو با کارشناسان خبره، تحلیل و بررسی می‌کند. مسؤولان امر در حوزه اخبار جاری هفته نیز به حسب ماموریت، پاسخگوی سوالات چالشی مطرح‌شده از سوی مجری این برنامه خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید