رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اعلام کرد

تشکیل اتحادیه‌ای برای تحصیل کرده‌های جویای کار

    کد خبر :401726

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به افزایش تراکم دانش آموزان استان تهران افزود: در استان تهران به ۱۶ هزار کلاس درس نیازمند هستیم.

نعمت الله ترکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تدوین سند توسعه استان تهران گفت: پیش از این سند نبود و تصمیم گیری در این باره سخت بود، اما امروز براساس آمار دستگاه‌های متولی، ۱۶ هزار کلاس درس در استان تهران نیاز داریم. سهم هر شهرستان در تعداد مدارس مشخص شده است. طی ۵ سال آینده تراکم دانش آموزان استان تهران باید به میانگین کشوری برسد. بخشی از منابع این برنامه را دولت و بخشی را خیرین مدرسه ساز تامین می کنند. هر دستگاه دولتی یا غیر آن برای ساخت مدرسه اقدام کند باید براساس سند توسعه گام بردارد.

وی درباره عامل افزایش ترافیک پایتخت و راهکار کاهش آن گفت: موضوع ترافیک در سند آمایش استان تهران در قالب حمل و نقل برون و درون شهری آورده شده است. اگر صبح ها ورودی‌های استان تهران را رصد کنید متوجه ورود حجم وسیع میلیونی مردم به استان تهران می‌شوید که دلیل آن نبود سند آمایش است. روزانه ۲.۵ میلیون نفر به شهر تهران وارد شده و شب ها بر می‌گردند که بیشترین سهم را در ترافیک پایتخت دارند.

ترکی ادامه داد: سند توسعه شهرستان‌های پایتخت با حضور شبانه روزی استاندار و اعضای شورای برنامه ریزی در این شهرها محقق شده است. براساس سند توسعه، باید اشتغال و توسعه سالانه ۷۰ روستای استان تهران عملیاتی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین به پیشران‌های توسعه‌ای هر شهرستان و تهیه سند توسعه بر مبنای آن اشاره و اظهار کرد: تهیه سند توسعه را از شهرستان به استان آغاز کرده‌ایم. برای مثال یکی از پیشران‌های توسعه در شهرستان پاکدشت تولید گل و گیاه و گل شاخه بریده به تعداد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون است و ظرفیت پایتخت شدن در این زمینه را دارد. برای اولین بار مردم و مسئولان این شهر وادار شدند جشنواره گل و گیاه راه‌اندازی کنند در حالی که وقتی وارد این شهر می شوید همه چیز غیر از یک شاخه گل، وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سند آمایش، استان تهران را تقدیم به ۵ بخش کردیم. برای مثال شهرستان های شرقی در توسعه گردشگری مناسب است. طبق سند توسعه در توسعه گردشگری این ناحیه ۳۰ نقطه شناسایی شده است. ۴ روستا هم به عنوان نقطه بوم گردی انتخاب شده‌اند که شروع کار آن با مردم بوده است نه دولت. به شرط همکاری بانک ها تسهیلات مناسبی برای این برنامه مقرر شده است.

ترکی ادامه داد: برای اولین بار است که ما برای تهیه سند توسعه استان تهران منتظر دستگاه ملی نماندیم و خودمان از شهرستان ها آغاز کردیم. در تامین منابع مالی جدولی تهیه کردیم که ستون اول آن منابع دولت و حدود ۱۱ ستون دیگر آن منابع غیر دولتی است. زمانی که حرف از توسعه متوازن و عادلانه می زنیم دیگر لابی گری و ارتباطات معنایی ندارد و دستگاهی نمی تواند با قانون شکنی کار خاصی انجام دهد ما در برابر این خواسته ها محکم ایستاده‌ایم.

وی افزود: در جلسه تبیین اسناد توسعه‌ای اعلام کردیم بخش نظارتی بر اجرای سند متمرکز است. دستگاه های ناظر مثل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و بازرسی دستگاه های اجرایی بر روند اجرای سند نظارت می کنند. حتی رسانه‌ها هم باید مدیران و من را به عنوان مسئول مورد سوال قرار دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره ایجاد اشتغال در قالب سند توسعه استان تهران به امکان ایجاد ۱۵۰ هزار شغل شناسنامه دار به صورت سالانه در قالب این برنامه اشاره کرد و افزود: در حوزه اشتغال و ایجاد فرصت شغلی برای مردم به سراغ بخش خصوصی و استارتاپ ها رفتیم. یکی از خدمات بخش خصوصی که به زودی اجرایی می شود سامانه خدمات “خوش” شبانه روزی است و ۱۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند. تا ۴ سال آینده باید در استان تهران ۴۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم، در حالی که به اعتقاد من ما می توانیم سالی ۱۵۰ هزار شغل شناسنامه دار ایجاد کنیم. برای تحصیل کرده‌های جویای کار اتحادیه‌ای تشکیل می شود که با مدیریت خود این افراد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید