اطلاعات خریداران نفت ایران محرمانه باقی می‌ماند

    کد خبر :401691

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه گام جدیدی از سوی مجلس برای ضمانت اجرایی افشای اطلاعات نهادهای عمومی غیردولتی برداشته شده، گفت: اطلاعات خریداران نفت ایران محرمانه باقی خواهد ماند.

شاپور محمدی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه افشای اطلاعات در نهادهای شبه‌دولتی در چه وضعیتی است، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۳۰ شرکتی که زیرمجموعه‌ نهادهای عمومی غیردولتی هستند، از طریق کدال صورتهای مالی خود را افشا می کنند، بنابراین اجرای ماده ۶ قانون اصلاحی قانون اجرای اصل ۴۴ شروع شده و شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها نیز در آن قرار دارند، جلساتی هم در مجلس در حال برگزاری بوده و دو روز گذشته نیز جلسه‌ای برگزار شده است و در صحن نیز مطرح خواهد شد تا ضمانت اجرایی که سازمان بورس باید به صورت قانونی به دست آورد تا به نهادهای عمومی غیردولتی القا کند که باید صورتهای مالی خود را افشا کنند نیز فراهم شود.

وی افزود: در این راستا با کمکی که مجلس خواهد داشت، ضمانت اجرایی این کار قوی‌تر شده است و سازمان بورس نیز محکم‌تر پیش خواهد رفت، چراکه به هر حال این اطلاعات باید به صورت مستمر اجرایی شود، یعنی این کار برای یک بار نیست و اطلاعات باید به طور مستمر افشا شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبیعتا شرکت‌هایی که بزرگتر بوده و اطلاعات مالی آنها با اهمیت‌تر است، در اولویت هستند، اما شرکت‌های کوچکتر که به نوعی از عموم مردم تامین مالی می‌کنند، باید صورت‌های مالی خود را افشا کنند. برای مردم هیچ چیز محرمانه نیست و باید افشا صورت گیرد، ضمن اینکه در مورد نهادهای عمومی غیردولتی، قانون تکلیف کرده که باید صورتهای مالی خود را افشا کنند، استثنائاتی هم که در قانون هست، مشخص شده و بنابراین هیچ کسی نیز بهانه ای ندارد.

اطلاعات خریداران نفت ایران محرمانه باقی خواهد ماند

محمدی با اشاره به عرضه نفت خام در بورس در کمتر از یک هفته آینده نیز گفت: اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی، از سوی متخصصان و کارشناسان شرکت ملی نفت طراحی شده است و بحث های مربوط به بورس آن نیز از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس انرژی طراحی شده است و اما در مورد ویژگی‌های محموله‌های نفتی، شرکت ملی نفت ایران صاحب نظر بوده و متخصص است. این طراحی از نظر ما مناسب است و مشتری خود را خواهد داشت البته راجع به اینکه انعطاف داشته باشد و در عرضه های بعدی نیز با توجه به بازارسنجی که بورس انجام داده و وزارت نفت نیز با توجه به تجربه بسیار بالایی که در این عرصه دارد، حتما می تواند در اطلاعیه های عرضه بعدی خود، متناسب با سلیقه خریداران و بازار فضا را فراهم کند که افراد بتوانند نفت خام ایران را خریداری کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این یک تحول مناسب برای بازار نفت ایران بوده و برای سرمایه گذاران فرصت مناسبی را ایجاد خواهد کرد، از این حیث ما خوشحال هستیم که این فرآیند شروع شده و وزارت نفت گام پیش گذاشته و سازمان بورس و بورس انرژی مصمم هستند که این کار انجام شود.

محمدی ادامه داد: امیدواریم این عرضه انجام شود، اما در فروش‌های بعدی نیز، ما پیشنهادات خریداران را جمع‌آوری خواهیم کرد و نظرسنجی می‌کنیم تا اگر جاهایی لازم باشد، تعدیلاتی را انجام دهیم. در عین حال در مورد مشتریان نفت خام ایران طبیعتا تا لحظه آخر از نظر سازمان بورس محرمانه بوده و اعلام نخواهند شد، البته در تابلو این مشتریان به رقابت خواهند پرداخت، اما طلاعات را ما محرمانه حفظ خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی بازار سرمایه حفظ اطلاعات مشتریان است و از اطلاعات تمامی کسانی که در دنیا، این نفت را خریداری می‌کنند، صیانت خواهد شد؛ روال و رویه قانونی ما این است، در مورد سهامداران نیز همواره این رویه را رعایت کردیم، بنابراین هر فردی که در این رقابت شرکت کند، اطلاعاتش حفظ می شود و تمام شرایط را برای جذب مشتریان در بورس نفت خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران خودش مشتریانی را از قبل دارد، هم آنها می‌توانند در بورس حاضر شوند و هم افرادی که علاقمند به قراردادهای مالی نفت هستند، می‌توانند حضور یابند و کسانی که ممکن است جدید به این بازار اضافه می‌شوند، حضور خواهند یافت. از این حیث هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و می توانند نفت را با شرایط اعلام شده، خریداری کنند.

جزئیات ارایه اطلاعات متخلفان به قوه قضاییه

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات ارایه اسامی ۷۵ متخلف به قوه قضاییه گفت: ۷۵ پرونده‌ای که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به قوه قضاییه ارسال شده است، شامل شرکتها، اشخاص حقیقی یا کسانی می شوند که دستکاری قیمت کرده و اطلاعات خلاف واقع به مردم داده اند، شایعاتی را درست کرده و سیگنال فروشی کرده‌اند، کسانی که سایت های غیرمجاز راه اندازی کرده و یا به مردم وعده بازده های بالا داده‌اند و تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال بوده اند اما مجوز ندارند؛ این پرونده‌ها کیفری محسوب می‌شوند و طبیعتا رسیدگی به این پرونده‌ها در صلاحیت دادگاهها است و ما شکایت کرده و پیگیری خواهیم کرد.

برخی مدیران متخلف سازمان بورس جریمه شدند

وی اظهار داشت: از بدنه سازمان بورس یا بازار سرمایه فردی در این فهرست نبوده است که جرم مرتکب شده باشد؛ البته در سالهای قبل اگر تخلفاتی بوده است، متخلفان از سازمان بورس و یا ارکان آن نیز اخراج شده اند.

محمدی گفت: البته در مورد این افراد در بدنه بازار سرمایه، بحث جرم مطرح نبوده است؛ چراکه در مورد جرم دستکاری یا اطلاعات نهانی در قانون آن تعریف مشخص وجود دارد، ما تعداد زیادی از مدیران را نه به عنوان جرم بلکه به عنوان تخلف، جریمه نقدی کرده ایم. هیات مدیره سازمان بورس مرجع تجدیدنظر است و قانون به ما اختیار داده است و ما هم آنها را جریمه کرده ایم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به خزانه نیز این مبالغ واریز شده است، ما تا جایی که بتوانیم باید پیشگیری کنیم که مدیران دچار تخلف نشوند، ولی اگر تخلف شد ما برخورد کرده و جریمه خواهیم کرد؛ البته در این مسیر سازمان بورس محکم گام برخواهد داشت و خود مدیرانی که جریمه شده اند، به خوبی می دانند که چرا جریمه شده‌اند.

بازار آتی ارز کی راه اندازی می‌شود؟

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مقدمات بورس ارز فراهم شده است، گفت: بانک مرکزی ساز و کارهای معاملات ارزی را طراحی کرده است، اما برنامه این است که بازار ارزی که بانک مرکزی فعلا راه اندازی کرده، حفظ شود و معاملات نقدی ارز در بازار پول خواهد بود، اما برای معاملات فیوچر ارز نیز ما با بانک مرکزی، تفاهم‌هایی داریم که به محض اینکه بازار نقدی ارز، بتواند فرآیند تکامل خود را طی کرده و قیمت مرجع بتوانیم استخراج کنیم، بازار آتی ارز راه اندازی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰ میلیارد تومانی خارجی‌ها در بورس

وی افزود: ایرانیان مقیم خارج کشور و نیز سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند به بازار سرمایه ایران ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند؛ مردم به خوبی می‌دانند که فرصت‌های خوبی در بازار سرمایه ایران نهفته است. در حال حاضر خارجی ها ۲۲۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به ابتدای سال ۲۱ درصد و نسبت به سال قبل بالغ بر ۳۰ درصد رشد داشته است.

محمدی گفت: رشدهای مذکور در معاملات بازار سرمایه حکایت از آن دارد که بر خلاف تبلیغاتی که برخی از رسانه های غربی می‌کنند، ایران در جذب سرمایه‌های خارجی موفق عمل کرده است؛ چراکه بازده بازار سرمایه ایران مناسب بوده و از ابتدای سال تاکنون ۹۵ درصد بازده در بورس تهران و ۹۲ درصد بازده در فرابورس داشتیم.

وی اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور به خوبی بازار سرمایه ایران را می‌شناسند و به سرمایه‌گذاری در آن اعتقاد دارند، و از این جهت به شرکت های بورسی کشور که شفاف‌ترین شرکتهای کشور هستند، علاقمند بوده و سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ حتی سرمایه گذارانی که اصالتا سوئدی، آلمانی، سوئیسی و یا از کشورهای همسایه ایران هستند نیز در این بازار حضور داشته و از فرصت‌های خوبی که شرکتهای بورسی ایرانی برای آنها فراهم کرده است، استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار بدهی در ایران هم یک فرصت مناسبی برای کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی است و در مقاطعی نیز سرمایه گذاران این کشور اعلام کردند که اوراق دولتی را خریداری می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید