استقبال ایران از هندی‌ها برای توسعه فرزاد‌B

    کد خبر :40158

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان در دولت دوازدهم خبر داد و در مورد متن قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: متن قرارداد آماده است و احتمالا تا دو هفته دیگر امضا می‌شود.

علی کاردر در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا برای انجام مطالعات توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم دارخوین در مورد زمان امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: برای امضای این قرارداد هماهنگ کردن برنامه زمانی مدیران مختلف نیاز به زمان دارد. متن قرارداد نهایی شده و احتمالا تا دو هفته دیگر امضا می شود.به گزارش  بازتاب به نقل از ایسنا،وی در پاسخ به این سوال در مورد زمان برگزاری مناقصه میدان نفتی آزدگان گفت: قسمت اول مناقصه برگزار شده است. ما دعوت‌نامه‌ها را به شرکت‌های مختلف ارسال کردیم و در حال دریافت پاسخ‌ها هستیم. برخی از شرکت‌ها اظهار علاقه کردند و برخی دیگر هم تمایلی برای شرکت در مناقصه این میدان نفتی نداشته‌اند. شرکت ملی نفت به جای اینکه همه اسناد را برای همه شرکت‌ها بفرستد، اسناد را فقط برای شرکت در لیست بودند، ارسال کرد و از آنها دعوت کردند اگر علاقه‌مند هستند در مناقصه حضور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: مناقصه بین شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، به صورت محدود برگزار می‌شود. ما به این شرکت‌ها تا پایان هفته فرصت داده بودیم تا علاقه و آمادگی خود را اعلام کنند اما برخی از آنها درخواست زمان بیشتری کردند تا شرکای خود را پیدا کنند.

کاردر با بیان اینکه اسناد برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان آماده است، در مورد زمان برگزاری مناقصه توضیح داد: برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان به آخر دولت یازدهم نمی‌رسد. زیرا ما با همه شرکت‌ها MOU امضا نکردیم و برخی از شرکت‌ها سه تا چهار ماه وقت برای مطالعه این میدان می‌خواهند.

استقبال ایران از حضور هندی‌ها برای توسعه فرزاد بی در صورت ارائه مدل اقتصادی مناسب

وی در پاسخ به سوال دیگر ی در مورد اظهار تمایل هندی‌ها برای توسعه فرزاد بی و اینکه این کشور توسعه فرزاد بی را حق خود می‌داند پاسخ داد: اگر قرار باشد ابتدای قرارداد تحمیلی صورت بگیرد، خوب نیست و در طول ۲۰ سال کار ما حل نمی‌شود.

کاردر ادامه داد: اگر هندی‌ها پیشنهاد معینی در مورد میدان گازی فرزاد بی ارائه دهند و مدل مالی آن اقتصادی باشد، ما استقبال می‌کنیم اما خودمان نیز در زمینه توسعه این میدان دست به اقداماتی زده‌ایم و پکیج‌های EPC آماده کرده و به بازار عرضه خواهیم کرد اما اگر هندی‌ها در این مدت توانستند به مدلی مناسب برسند، ما استقبال می‌کنیم.

وی در مورد موضوعی مبنی بر اینکه شریک چینی توتال برای امضای فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده نیست، توضیح داد: این طور نیست و فقط کار زمانی تنظیم حضور مدیران عامل طول کشیده است. از سوی دیگر اول قرار بود قرارداد را امضا کنیم و بعد از ارگان‌های مختلف تاییدیه اخذ کنیم اما این سیاست تغییر کرد و قرار است ابتدا هم ایران و هم این شرکت‌های نفتی تاییدیه‌های لازم را از ارگان‌های مختلف بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید بر اینکه به تعویق افتادن امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی ارتباطی به موضوعات سیاسی ندارد، تصریح کرد: تیمی از شرکت توتال پنج‌شنبه هفته گذشته در ایران حضور داشت و مذاکرات به صورت حرفه‌ای تا صبح انجام شد. اگر توتال علاقه نداشت برای انجام مذاکرات به ایران نمی‌آمد. هنوز مجوزهای کامل برای امضای این قرارداد اخذ نشده است.

انجام مذاکره با مرسک برای لایحه‌های نفتی پارس جنوبی

کاردر در ادامه با اشاره با انجام مذاکرات با شرکت مرسک برای توسعه لایحه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: مذاکرات آغاز شده و مدل فنی آنها توسط تیم فنی ما مورد بررسی قرار گرفته است. ما تمایل داریم از آنجا که این لایحه‌های نفتی مشترک هستند، سرعت کار بیشتر شود. به همین دلیل آنها دوباره مطالعه کرده‌اند و اطلاعات جدید برای ما فرستادند. برای برداشت از لایحه‌های نفتی پارس جنوبی به جز مرسک هنوز کسی اظهار علاقه نکرده است.

وی با بیان اینکه شرکت شل هنوز نتیجه مطالعه شش ماهه خود را در مورد میدان گازی کیش تحویل نداده است، اظهار کرد: تاکنون دو مطالعه دریافت شده است اما به طور کلی باید ۷۵ مطالعه دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه در مورد بدهی ایران به شرکت انی توضیح داد: این بدهی در مورد دارخوین بوده و ستلمنت امضا شده و آنها چند برداشت نفت انجام داده‌اند. فکر می‌کنیم به طور کلی ۱۴ ماه طول بکشد.

کاردر در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ایران ۶۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کم کرده است، توضیح داد: ایران اخیرا چیزی از تولید خود کم نکرده است ظرفیت تولید نفت ایران چهار میلیون بشکه است و میزان صادرات هم فرقی نکرده است.

افزایش صادرات نفت به غرب

کاردر با بیان اینکه صادرات نفت به غرب و کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است، گفت: برای صادرات به کشورهای مختلف در حال تنظیم سبد صادراتی هستیم تا بر اساس آن بدانیم به چه کشوری و با چه مدلی نفت صادر کنیم تا تغییرات ناگهانی نداشته باشیم و به برخی کشورها وابسته نشویم.

وی ادامه داد: به طور کلی وظیفه شرکت ملی نفت ظرفیت‌سازی است و برای افزایش میزان تولید و صادرات از وزارت نفت فرمان می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد افزایش تولید نفت شیل آمریکا گفت: ما در این زمینه نگرانی نداریم و گمان می‌کنیم در سال ۲۰۱۸ تغییر وضعیت داده می‌شود. در حال حاضر مصرف دنیا به ۱۰۰ میلیون بشکه رسیده است و ما نگران وضعیت بازار نیستیم.

انجام مذاکره با قطر و عراق در مورد میدان‌های مشترک

کاردر در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد انجام مذاکره با کشورهای همسایه در مورد میدان‌های مشترک گفت: قطر برای برگزاری جلسه مشترک درخواست داده بود و یک جلسه هم برگزار شده و در آن بررسی شده است که برداشت از میدان مشترک چگونه تنظیم شود. با عراق هم کمیته‌ای تشکیل شده و یک جلسه از این کمیته برگزار شده است. برگزاری این جلسات برای هر دو کشور نتایج مثبتی دارد. مخصوصا برای ایران که به ظرفیت معادل در برداشت از میدان‌ها رسیده است. وی ادامه داد: قبل از این طرف مقابل هم برای برگزاری این جلسات با ایران استقبال نمی‌کرد و اعتقاد داشت ایران ضعیف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید