6دلیل که همیشه بدنتان سرد است

    کد خبر :401228

در این روزها که ایران سفید پوش شده، برخی از این هوا لذت می برند و برخی به حدی سردشان است که حاضر نیستند از خانه بیرون بیایند! در این مطلب برای شما توضیح دادیم که این تفاوت برای چیست و چرا بعضی ها انقدر سردشان است؟

به گزارش بهداشت نیوز: بعضی افراد به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران به سرما حساسند. این چیز تازه‌ای نیست. و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به تازگی دچار چنین حالتی شده‌اید، ممکن است نشانهٔ کم‌خونی یا اختلال تیروئید باشد.حساسیت به سرما ممکن است زنگ اخطاری برای سرما‌خوردگی، عفونت، یائسگی، یا میگرن هم باشد.

همچنین احساس سرما می‌تواند علامت افسردگی یا اختلال فصلی عاطفه باشد، که حساسیت شدید به کاهش نور خورشید در زمستان عامل این ناراحتی است. در مبتلایان به اختلال فصلی عاطفه اغلب نظم دمای بدن به هم می‌ریزد. در بیشتر ما حداقل دمای بدن در ساعت ۳ صبح است، ولی در این بیماران حداقل دما تا حدود ساعت ۶ صبح به تأخیر می‌افتد؛ و وقتی از خواب بیدار می‌شوند، احساس سرما می‌کنند، چون برای فیزیولوژی بدن آنها هنوز نیمه شب است.

وزن نامناسب

وقتی خیلی لاغر باشید، بدن‌تان چربی‌ کافی ندارد تا بتواند از شما در برابر سرما محافظت کند. به علاوه اگر برای نگه‌داشتن این

اندام و وزن کم، رژیم غذایی سفت و سختی را رعایت می‌کنید، حتما مقدار کالری مصرفی‌تان را خیلی کم کرده‌اید و خیلی کم غذا می‌خورید. کمبود کالری روی متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب بدن‌تان نمی‌تواند گرمای کافی تولید کند. اگر چند گرم وزن اضافه کنید آسمان به زمین نمی‌رسد، پس غذاهای سالم و مقوی که حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند را هم در رژیم غذایی‌تان جا بدهید.

فقر ویتامین ب ۱۲:

کمبود این ویتامین نیز می تواند باعث سردی، بی حسی و کمبود انرژی شود. مانند آهن، اکثر غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ شامل منابع حیوانی هستند بنابراین گیاهخواران بیشتر دچار فقر این ویتامین می شوند. ویتامین ب ۱۲ همچنین در تخم مرغ، ماست و پنیر یافت می شود. گیاه خواران برای جبران این ویتامین می توانند از ذرت یا سیب زمینی پخته شده نیز استفاده کنند.

اگر فقط دست و پاهایتان یخ است

اگر دست و پاهایتان همیشه مانند یخ است اما باقی بدنتان مشکلی ندارد، ممکن است ایراد از گردش خون باشد که درست به این اندام ها خون رسانی نمی کند. بیماری های قلبی عروقی می تواند یکی از دلایل باشد، این یعنی قلبتان به خوبی خون را پمپاژ نمی‌کند، و یا انسداد شریان ها از رسیدن خون به انگشت های پا و دست جلوگیری می کند. سیگار کشیدن نیز می تواند یکی دیگر از دلایل مشکل در گردش خون باشد، چون سیگار کشیدن رگ های خونی را تنگ می کند.

امکان دیگر شرایطی است که به آن بیماری رینود می گویند، که رگ های خونی در دست ها و پاها به صورت موقت تنگ می شوند و احساس سرما می کنید. بیماری رینود با دارو درمان می شود اما برای تشخیصش ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید.

کمبود آهن دارید

اگر علاوه بر لرزی که می کنید رنگ و رویتان پریده است احتمال دارد که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شده باشید. یکی از عوامل

اصلی کم خونی کمبود آهن است. این مشکل به دلیل عادت ماهانه بیشتر دامنگیر خانم ها می شود. آهن یک ماده معدنی ضروری برای عملکردهای بدن است. این ماده معدنی به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را در خون منتقل کنند.

زیادی لاغر یا زیادی قد بلندید

ممکن است رژیم تان بیش ازحد محدودکننده باشد. این یک موضوع ساختاری است که: هر چه قدتان بلندتر باشد و هرچه لاغرتر باشید، گرمای بیشتری از دست می دهید. بنابراین سیستم مصرف انرژی بدن شما، برای حفظ دمای بدن، باید به اندازۀ کافی تغذیه شود. منطقی باشید، بیهوده خود را گرسنه نگه ندارید و در پوشیدن چند لایه لباس روی هم شک نکنید. خصوصاً دست و پاهایتان را خوب بپوشانید. دست و پاها و خصوصاً سر، ۵۰% گرمای بدن را به هدر می دهند. برای کسانی که همیشه سردشان است، کلاه، شال و روسری ضروری است!

مشکل ساعت زیست شناختی بدنتان است!

در آفتاب راه بروید. اگر هنگام صبح احساس افسردگی و سرما می‌کنید، ساعت زیست‌شناختی بدنتان را با هفته‌ای سه بار پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای در زیر آفتاب صبح تنظیم کنید. سعی کنید صبح زود راه بروید، چون در هنگام صبح تنظیم این ساعت بهتر صورت می‌گیرد. بعد از مدتی صبح‌ها سرحال‌تر بر می‌خیزید و احساس سرما نمی‌کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید