ادامه روند خودکفایی گندم!

    کد خبر :40059

 

مجری طرح گندم با بیان اینکه روند تولید گندم آبی مناسب بوده و خسارت وارده به دیمزارها را جبران کرده، گفت: با این روند تولید به نظر می‌رسد حتی برای سال ۱۳۹۷ هم نیازی به واردات گندم نخواهد بود.

اسماعیل اسفندیاری پور درباره اینکه پیش بینی وزارت جهاد درباره میزان تولید گندم در سال جاری چه مقدار است؟ اظهارداشت: طبق برنامه اقتصاد مقاومتی طرح افزایش ضریب خود اتکایی، برنامه تولید گندم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برای سال ۹۶ است ضمن اینکه براساس برآورد اولیه تولید گندم در سال جاری بیش از برنامه پیش بینی شده خواهد بود و در پایان فصل برداشت، اواخر شهریور این مساله نهایی می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، به گفته وی تا ۲۷ خرداد ماه بیش از ۴ میلیون تن خرید گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان از آنان خریداری شده است.

مجری طرح گندم درباره اینکه گفته می‌شود به دلیل کاهش بارندگی در پاییز و زمستان سال گذشته، تولید گندم مقداری کاهش خواهد داشت؟ اضافه کرد: اثرات تاخیر بارش و ناکافی بودن آن در فصل پاییز گذشته و کاهش شدید درجه حرارت در پاییز و زمستان حتی تا منفی ۲۶ درجه در استان‌های سردسیر روی مزارع دیم اثرات منفی داشته است.

مشاور وزیر جهاد با بیان اینکه در ادامه فصل زراعی نقصان بارش، در اسفند و فروردین ماه تا حدودی جبران شده است، گفت: اما از اواسط اردیبهشت ماه در کل کشور بارندگی موثری به وقوع نپیوسته که محصول در مرحله رشد نهایی، خوشه دهی و دانه بندی بوده و تولید آن در دیمزارها صددرصد وابسته به بارندگی است بنابراین درصدی دچار خسارت شده با این حال روند تولید گندم آبی مناسب بوده و این نقیصه تا حدودی جبران شد.

اسفندیاری پور افزود: برآوردهای تولید گندم سال جاری حاکی از آن است که گندم مازاد بر مصرف تحویلی کشاورزان به سیلوها در پایان خرید بیش از نیاز مصرف خبازی های کشور خواهد بود کما اینکه ذخیره انتقال ۸.۶ میلیون تنی گندم سال ۱۳۹۵ به سال ۱۳۹۶ معادل مصرف یک سال کشور است.

وی ادامه داد: تولید کافی و مطابق با نیاز سالجاری، مبین تداوم خود اتکایی و عدم نیاز به واردات گندم در سال ۹۶ است و با این روند تولید به نظر می‌رسد حتی برای سال ۱۳۹۷ هم نیازی به واردات گندم نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید