درسی که فرنگی‌کاران از تیم ملی کشتی آزاد گرفتند؛ اینجا جای اشتباه نیست، فینال و مدال به راحتی از دست می‌رود

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۰۵
    کد خبر :400280

بعد از ناکامی آزادکاران در مسابقات جهانی بوداپست و کسب تنها ۳ مدال برنز، حالا فرنگی‌کاران کاملا هوشیارانه مقابل حریفان قرار خواهند گرفت.

تیم ملی کشتی آزاد ایران که رقابت‌هایش را از روز شنبه (28 مهرماه) در بوداپست آغاز کرد، طی 4 روز رقابت که تا شب گذشته (سه‌شنبه) ادامه داشت توسط حسن یزدانی در 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی در 92 کیلوگرم و همچنین پرویز هادی در 125 کیلوگرم به سه مدال برنز دست پیدا کرد و محمدباقر یخ‌کشی و عزت‌الله اکبری نیز در رده پنجم قرار گرفتند.

یکی از مشهودترین ایراداتی که تیم ملی آزاد در مسابقات جهانی داشت و به چشم همه کارشناسان آمد، تعویض پیروزی با شکست در ثانیه‌های آخر بود که به این شکل در کشتی‌های زیادی نتایج را واگذار کردیم.

پیش از اعزام تیم به بوداپست با هر فرنگی‌کاری که صحبت می‌کردیم می‌گفتند که نتایج و همچنین عملکرد آزادکاران در مجارستان آنها را هوشیارتر کرده، ضمن اینکه می‌دانند جهانی امسال از سطح بسیار بالایی برخوردار است و کشتی‌گیران با بالاترین سطح آمادگی خود به رقابت‌های جهانی آمده‌اند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران البته با نفرات خوب و آماده‌ای به مجارستان رفته است و به راستی در مورد هیچ‌یک از اوزان نمی‌توان از اکنون ادعا کرد که روی سکو و مدال نباید حساب کنیم.

مسلم نادری خادم با 36 سال سن بزرگترین عضو تیم ملی فرنگی در این جهانی است. او قدر لحظه‌ها را بیشتر از بقیه می‌داند، درست مثل پرویز هادی که فقط برای گرفتن مدال به بوداپست رفته بود و با شکست بزرگان سنگین‌وزن دنیا به این مهم رسید. نادری خادم هم‌دوره حسن رنگرز و حمید سوریان است، کسی که حالا شاید در آخرین سال کشتی گرفتنش به میدان جهانی می‌رود تا وزن اول ایران را بار دیگر صاحب مدال کند.

مهرداد مردانی نماینده وزن 60 کیلوگرم که در مسابقات جهانی پاریس هم عضو تیم ملی بود، فرصت دیگری پیدا کرده که به مصاف حریفان جهانی‌اش برود و یک مدال در 26 سالگی بگیرد.

محسن حاجی‌پور در 63 کیلوگرم همه جور مدال دارد، جز جهانی. او بارها به مدال جهانی نزدیک شده و شاید امروز بهترین زمانی باشد که این کشتی‌گیر مدالش را از جهانی کشتی فرنگی بگیرد. او هم قدر لحظات را به خوبی می‌فهمد.

محمدرضا گرایی در 67 کیلوگرم، کسی می‌تواند مدعی شود که نباید برایش شانسی قائل بود؟ درست مثل برادر بزرگترش طوری کشتی می‌گیرد که هر آن می‌تواند تماشاگران و حریف را غافلگیر کند. رضا گرایی به اولین جهانی بزرگسالان می‌رود اما کشتی‌گیر کم‌تجربه‌ای نیست.

خیلی‌ها می‌گویند حریف اولش، وزنش هست. بازگشت محمدعلی گرایی به 72 کیلوگرم، درست یا نادرست، از سوی شورای فنی تصویب شده و حالا باید نقطه مثبت ماجرا را ببینیم که با حضور او در 72 کیلو، پژمان پشتام که در انتخابی تیم ملی برنده او بوده، هم عضو تیم ملی و شانس مدال جهانی است. پژمان پشتام یکی از خوب‌های 77 کیلوست، کسی که اگر با حواس جمع کشتی بگیرد، برای روی سکو رفتن و مدال گرفتن چیزی کمتر از حریفانش ندارد.

سعید عبدولی؛ اگر به جنجال‌های همیشگی انتخابی‌هایش فکر نکنیم، اگر برخی رفتارها و اعتراضاتش به داور در حین مسابقات داخلی و خارجی‌اش را به یاد نیاوریم، برای 82 کیلوگرم یک مهره قابل اطمینان است، اما به شرطی که عدم حضور در تمرینات اردویی و غیبت‌های متوالی‌اش، او را از کسب مدال دور نکند. خیلی‌ از کارشناسان کشتی فرنگی او را اصلی‌ترین شانس مدال طلا می‌دانند، سعید در داخل کشور فعلا همه حریفانش را می‌برد، اما در کشتی‌های خارجی میزان آمادگی بدنی خیلی اهمیت دارد. قطعا کادرفنی دوست دارد که او حتما نتیجه بگیرد، درغیراین‌صورت در بازگشت به ایران با هجمه سنگینی مواجه خواهد شد و یوسف قادریان که بعد از انتخابی سکوت اختیار کرد، بیش از همه برای اعتراض محق است.

حسین نوری مثل خیلی از فرنگی‌کاران، بی‌حاشیه و منظم تمریناتش را دنبال کرده که برنز سال گذشته‌اش را این‌باره خوش‌رنگ‌تر از گذشته کند. حالا او در 87 کیلوگرم جا افتاده و فقط طلا می‌تواند راضی‌اش کند.

مهدی علیاری در بازگشت مجدد به تیم ملی، فقط فکر و ذهنش را معطوف به مسابقات جهانی کرده، می‌داند طلای بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا هر تعداد هم که باشد، مدال جهانی نمی‌شود. او مدال جهانی از دوره قهرمانی‌اش کم دارد.

شهاب قوره‌جیلی در اوج تجربه‌اش، می‌خواهد ناکامی سال گذشته در مسابقات جهانی پاریس را به دست فراموشی بسپارد. او را هم در 130 کیلوگرم می‌توان شانس مدال دانست.

علی اشکانی که چندی‌ پیش مشکلاتی با احد پازاج مدیر فنی تیم ملی فرنگی پیدا کرد،‌ حالا انگیزه‌های بیشتری دارد، او که تیمش سال گذشته نایب‌قهرمان دنیا شد، حالا می‌داند موفقیت در بوداپست مهر تاییدی برای ادامه فعالیتش در تیم ملی خواهد زد و هر ناکامی و شکستی قطعا او را در تیم ملی دور خواهد کرد.

محمدعلی چمیانی، مهرزاد اسفندیاری‌فر، داوود گیل‌نیرنگ و داوود اخباری همکاران او در کادرفنی تیم ملی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید