تضعیف اقدامات ترامپ علیه ایران

    کد خبر :400112

دولت ترامپ بر روی تولید نفت عربستان به منظور جبران حذف نفت ایران از بازار به علت تحریم‌ها حساب کرده است.

به گزارش بازتاب، المانیتور در گزارشی تحت عنوان «قتل جمال خاشقجی اقدامات ترامپ علیه ایران را تضعیف می کند» نوشت: تایید این خبر که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده است، در برهه زمانی بسیار دشوار و حساسی برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و در شرایطی صورت گرفته است که واشنگتن جنگ اقتصادی و اطلاعاتی همه جانبه ای علیه ایران، رقیب منطقه ای عربستان سعودی، به راه انداخته است.

ریاض هم اکنون اعتراف کرده است که نیروهای امنیتی سعودی روز دوم اکتبر خاشقجی را اندکی پس از ورود وی به کنسولگری به قتل رسانده اند. این واقعه حدود یک ماه قبل از اجرایی شدن تحریم های ثانویه آمریکا علیه بانک مرکزی ایران و صادرات نفت این کشور روی داد. این بحران همچنین در شرایطی به وقوع پیوسته که در خصوص کارایی و تاثیر گذاری تحریم های از سر گرفته شده علیه تهران پرسش های زیادی مطرح است.
دولت ترامپ بر روی عربستان سعودی و تولید نفت این کشور با حداکثر ظرفیت به منظور جبران حذف نفت ایران از بازار به علت تحریمها و پایین نگه داشتن نسبی بهای نفت حساب کرده است. با این همه، قیمت نفت از زمان خروج آمریکا از برجام تا حدود بیست دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده و از حدود بشکه ای شصت دلار به بیش از هشتاد دلار رسیده است. کارشناسان می گویند اگر تحریمها علیه ایران اینگونه که به نظر می رسد تا مدت نامعلومی ادامه داشته باشد ، برای عربستان سعودی ادامه برداشت از ظرفیت مازاد تولید تا مدت نامحدود به مراتب دشوار خواهد بود.
سارا وخشوری موسس و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال در این باره به المانیتور گفت سازمان کشورهایی صادر کننده نفت ( اوپک) روزانه 2 میلیون و 640 هزار بشکه ظرفیت مازاد دارد که یک میلیون و 940 هزار بشکه در روز از این مقدار به عربستان سعودی اختصاص دارد. وی می افزاید : اوپک و عربستان سعودی از قبل میزان تولید خود را افزایش داده اند و همه این ظرفیتی که در بالا ذکر شد قابل دسترس نیست.
وخشوری تصریح می کند روسیه نیز میزان تولید خود را افزایش داده و ممکن است باز هم تولید خود را افزایش دهد ولی با این همه هیچکس درباره اینکه عربستان سعودی و حتی روسیه تا چه مدت می توانند میزان تولید خود را در حداکثر ظرفیت حفظ کنند ، هیچ برآورد دقیقی ندارد.
وی می گوید این به نوبه خود بر سر حجم و دوام ظرفیت مازاد ، بلاتکلیفی و ابهاماتی ایجاد کرده است که البته موجب بروز ترس در بازار می شود و به صورت بالقوه قیمتها را افزایش می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید