بعد از خروج آمریکا از برجام، میزان تبادلات تجاری ایران با بازار‌های پیرامونی چه تغییری کرد؟

    کد خبر :400050

بعد از آن که آمریکا از برجام به صورت یک جانبه خارج شد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه باز می گردند، بسیاری معتقد بودند که سطح تبادلات تجاری ایران با کشورهای مختلف به خصوص بازارهای پیرامونی کاهش خواهد یافت. آمارها نشان می دهند که از 23 بازار پیرامونی، تنها رشد تبادلات تجاری با 9 کشور منفی شده است.

به گزارش تابناک ، هنگامی که در اردیبهشت ماه سال جاری آمریکا از برجام به صورت یک جانبه خارج شد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم های این کشور علیه ایران ظرف مدت 90 روزه و 180 روزه باز خواهند گشت و همچنین سایر کشورها را نیز تهدید نمود که در صورت انجام مبادلات تجاری با ایران آن ها را نیز تحریم خواهد کرد، همگان بر این باور بودند که این موضوع موجب کاهش شدید روابط تجاری ایران با سایر کشورها خواهد شد. برای اینکه صحت و سقم این قضیه روشن شود، ما روابط تجاری ایران با 23 بازار پیرامونی شامل امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان، عمان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، کویت، قطر، قزاقستان، گرجستان، سوریه، ازبکستان، ارمنستان، اوکراین، تاجیکستان، لبنان، قرقیزستان، اردن، بحرین و یمن را در مدت نیمه نخست سال جاری مورد بررسی قرار داده ایم و آن را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرده ایم.

میزان ارزش صادرات به 16 بازار پیرامونی رشد داشته است

بررسی ها نشان می دهد که از 23 بازار پیرامونی، میزان ارزش صادرات در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 16 کشور افزایش یافته است و تنها میزان ارزش صادرات به 7 کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. نمودار زیر میزان رشد ارزش صادرات ایران را به این 23 بازار پیرامونی نشان می دهد. همان گونه که از نمودار پیداست میزان رشد ارزش صادرات به گرجستان 72 درصد بوده است و به همین منظور این کشور در رتبه اول قرار گرفته است. بیشترین میزان کاهش صادرات نیز متعلق به کشور یمن بوده است و صادرکنندگان کشورمان در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به این کشور جنگ زده به لحاظ ارزشی کالاهای کمتری صادر کرده اند.

دلیل رشد ارزش صادرات در شش ماهه نخست سال جاری عمدتاً کاهش ارزش پول ملی یا افزایش ارزش ارزهای خارجی بوده است که این موضوع باعث شد تا کالاهای ایرانی برای بازارهای پیرامونی ارزان تر تمام شود و تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی افزایش یابد. از طرفی برای صادرکنندگان نیز، صادرات در مقایسه با توزیع داخلی کالاها صرفه اقتصادی بیشتری داشته است.

میزان ارزش واردات از 15 کشور کاهش یافته است

همان گونه که از نمودار زیر پیداست میزان ارزش واردات در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از 15 بازار پیرامونی کاهش یافته است. البته بخشی از موضوع رشد منفی ارزش واردات از سایر کشورها، به محدودیت های وارداتی باز می گردد که دولت جهت حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی در نیمه نخست سال جاری اعمال نمود. به عنوان نمونه دولت در مورخه 2 تیر ماه 1397 اعلام کرد که واردات بیش از 1400 قلم کالا به کشور ممنوع می باشد. بخش دیگری از کاهش واردات نیز به افزایش قیمت کالاهای وارداتی به دلیل افزایش ارزش ارزهای خارجی باز می گردد که این موضوع تقاضای داخلی برای خرید این کالاها را کاهش داد و در نتیجه واردات کالاها از بازارهای خارجی به خصوص بازارهای پیرامونی با افت مواجه شد.

از 23 بازار پیرامون در هر دو بازه مورد بررسی واردات از بحرین و یمن صفر بوده است و رشد ارزش واردات از شش کشور دیگر در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مثبت بوده است.

تبادلات تجاری با 15 بازار پیرامونی رشد داشته است

آمارها نشان می دهد که ارزش تبادلات تجاری که از مجموع ارزش صادرات و ارزش واردات به دست می آید در 15 بازار از 23 بازار پیرامونی در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. نمودار زیر رشد ارزش تبادلات تجاری در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. رشد ارزش تبادلات تجاری با عمان در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 101 درصد رشد داشته است. در رده دوم این رتبه بندی روسیه قرار دارد که رشد ارزش تبادلات تجاری با این کشور در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 81 درصدی داشته است. در رتبه سوم این رده بندی قطر قرار دارد که ارزش تبادلات تجاری ایران با این کشور در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 46 درصد رشد داشته است.

همان گونه که ملاحظه شد در سایه تحریم های آمریکا و تهدید سایر کشورها به تحریم در صورت عدم قطع رابطه تجاری با ایران، 15 بازار از 23 بازار پیرامونی کشورمان نه تنها تبادلات تجاری (شامل مجموع صادرات و واردات) خود با ایران را کاهش نداده اند بلکه این بازارها این تبادلات را گسترش هم داده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید