بیمارستان‌ها و داروخانه‌های سمنان به کیسه‌های پلاستیکی “نه”گفتند

    کد خبر :399910

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان از حذف کیسه‌های پلاستیکی از داروخانه‌ها و بیمارستان‌های شهر سمنان در نیمه دوم سال 97 با همکاری سازمان نظام پزشکی سمنان خبرداد و گفت: این برای نخستین‌بار در کشور است که چنین اقدام زیست‌محیطی در این سطح گسترده در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کشور برگزار می‌شود.

حمیدرضا پیوندی با اشاره به نشست‌های پیاپی رئیس سازمان نظام پزشکی و اعلام آمادگی این سازمان برای اجرای طرح در مهرماه اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند با تامین اعتبار لازم برای اجرای این طرح در مرحله اول اقدام به تهیه و طراحی 2هزار کیسه مخصوص دارو کرد .

وی ادامه داد: طی هماهنگی‌های انجام شده با رییس نظام پزشکی سمنان و همکاری با گروه پزشکان دوستدار محیط زیست و شرکت تعاونی داروسازان پیشگام کومش در آغاز پویش”نه به آلودگی محیط‌زیست و نه به پلاستیک” در داروخانه مرکز آموزشی درمانی بیمارستان کوثر راه‌اندازی و ضمن استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای چند بار مصرف ضدعفونی، بیش از 600 عدد کیسه ویژه دارو از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان به بیمارستان شفا اهداء شد.

وی با بیان اینکه این سازمان در زمینه فرهنگ‌سازی عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برنامه‌های متعدد آموزشی و ترویجی برگزار کرده است افزود: همزمان با این اقدامات انجمن پزشکان دوستدار طبیعت و سازمان نظام پزشکی نیز اقدامات مشارکتی و شایسته‌ایی در دوماه اخیر اجرایی کردند که از این میان می توان به مشارکت در پاک‌سازی برخی مناطق شهر،جاگذاری 60عدد سطل کاغذ و یک عدد مخزن پسماند خشک در بیمارستان شفا و ارائه 200عدد کیسه نان و کیسه زباله خودرو به سازمان نظام پزشکی جهت توزیع در بین پزشکان اشاره کرد.

پیوندی، از کیسه‌های پلاستیکی به‌عنوان تهدیدی جدی برای محیط زیست و قاتل خاموش طبیعت یاد کرد و گفت: ظروف و کیسه‌های پلاستیکی و نایلونی به منظور حفظ سلامت محیط زیست و سلامت شهروندان باید از چرخه مصرف خانواده‌ها حذف و حتی‌الامکان کیسه‌های پارچه‌ایی چندبار مصرف جایگزین آنها شود.

وی با بیان اینکه سازمان پسماند در چند سال گام‌های موثری در این راستا برداشته تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند در اقدامی جهادی با اجرای چندین طرح به تهیه کیسه کفش نمازگزار، کیسه مخصوص زباله خودرو و کیسه نان پرداخته و در ویژه‌برنامه‌های مختلف به توزیع این کیسه‌ها در بین شهروندان سمنانی مبادرت ورزیده است.

وی از اجرای طرح توزیع کیسه‌های توزیع دارو از نیمه دوم سال 97 به عنوان یکی دیگر از طرح‌های این سازمان نام برد و گفت: در این طرح کیسه‌های پلاستیکی به طور کامل از داروخانه‌ها و بیمارستان‌های سطح شهر حذف شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان با اشاره به اهمیت اجرای این طرح‌ها در راستای کاهش پلاستیک‌ها که از مهمترین آلودگی‌های طبیعت محسوب می‌شوند اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح علاوه بر کاهش آلودگی ناشی از پلاستی‌کها ،گامی موثر در راستای حفظ سلامت شهروندان و محیط‌زیست در شهر تاریخی سمنان است.

وی گفت: با حذف یک کیسه پلاستیکی در هفته ازسوی هر خانواده سمنانی ،سالانه 16 میلیون و740 هزار عدد کیسه پلاستیکی کمتر مصرف خواهد شد و این مصداق بارز کاهش تولید زباله و کاهش آلودگی پلاستیک است.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از افشین همتی رئیس نظام پزشکی سمنان و انجمن پزشکان دوستدار محیط زیست خاطر نشان کرد: کیسه‌های پلاستیک اثرات مخربی بر محیط اکوسیستم و حیات گیاهی و جانوری دارد به‌طوری که بعضی از این مواد سال‌ها در طبیعت باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با اذعان به اینکه حذف یا کاهش پلاستیک از چرخه زندگی نیاز به عزم و تصمیم، همدلی و همکاری مسئولین استانی و همشهریان دارد، خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند در راستای تحقق این مهم با ارائه آموزش‌های گسترده در سطح شهر سمنان،حذف این ماده از طبیعت شهر سمنان را در دستور کار خود قرار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید