عملیات کشتن خاشقچی از قبل برنامه ریزی شده بود

    کد خبر :399760

لحظاتی قبل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ـ همان گونه که وعده داده بود ـ در پارلمان حاضر شده و به ذکر جزئیات درباره پرونده قتل جمال خاشقچی پرداخت. در این سخنرانی جزئیات جدیدی درباره پرونده جمال خاشقچی افشا خواهد شد.

به گزارش تابناک؛ اردوغان در ابتدا کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد و گفت: این عملیات از پیش برنامه ریزی شده بوده است.

اردوغان افزود: وقتی او به کنسولگری رفت، طرح قتلش اجرا شد. 9 تن با جت خصوصی به ترکیه آمدند و یک تیم 15 نفره تشکیل شد و به کنسولگری رفتند. آنها تماسی با خاشقچی گرفتند و او را برای رسیدگی به مدارکش آماده کردند. او به کنسولگری وارد شد و نامزدش در بیرون منتظر او نشست.

وی با بیان اینکه یک روز قبل از عملیات، گروه سه‌نفره‌ای با پروازهای رزرو شده وارد استانبول شدند، گفت: «یک گروه دیگر از سوی کنسولگری در جنگل بلگراد در استانبول و شهر یالووا مشغول عملیات بودند».

گروه دوم شامل سه نفر و گروه سوم شامل نه نفر وارد کنسولگری استانبول شده و دیدار کردند. آنها ابتدا سیستم دوربین‌های مداربسته را معیوب و سپس خاشقچی را به این ساختمان دعوت کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به ورود خاشقچی به کنسولگری در دوم اکتبر، توضیح داد که بعد از گزارش نامزد خاشقچی مبنی بر عدم خروج وی از کنسولگری، یگان های ویژه پلیس به محل اعزام شده و پرس‌وجو را شروع کردند.

اردوغان با بیان اینکه دفتر دادستانی کل استانبول سپس تحقیقاتی را آغاز کرد، گفت: «تیم 15 نفره‌ای شامل نیروهای امنیتی، محافظتی و پزشکی قانونی وارد کشور ما شدند، برای چه؟ آنها از چه کسی دستور گرفتند؟ یکی از آنها می‌خواست چهره خاشقچی را تقلید کند».

وی با بیان اینکه قبل از ورود خاشقچی به کنسولگری، به کارمندان ترکیه‌ای این ساختمان دستور داده شده بود که آن مکان را ترک کنند، افزود: «به دلیل اینکه این حادثه در استانبول و در خاک کشور ما رخ داده، مسئولیت افشای آن بر عهده ماست و ما می‌توانیم هر سؤالی که بخواهیم بپرسیم؟»

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با ملک سلمان، شاه سعودی، تصریح کرد: «به توافقی رسیدیم که کارگروه مشترکی ایجاد کنیم. بعد از دستور ملک سلمان، تیم تحقیقاتی پلیس و دادستانی وارد کنسولگری شدند. ابتدا سرکنسول اجازه این را نداد».

اردوغان ادامه داد: پس از آن با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کردم و دو طرف تأکید کردیم که تحقیقات کامل باید انجام شود و حقیقت آنچه رخ داده باید مشخص شود. ترکیه بر اساس قوانین بین‌الملل هر آنچه نیاز باشد، انجام می‌دهد و تاکنون نیز انجام داده است. ما هدف حملاتی از بیرون قرار گرفتیم که می‌دانیم از سوی چه کسانی است. اما این باعث نمی‌شود از مسئولیت‌های بین‌المللی کوتاه بیاییم و کرامت خود را زیر پای بگذاریم.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: جنایت در کنسولگری عربستان رخ داده و درست است که بر اساس قوانین بین‌الملل این مقر دیپلماتیک بخشی از خاک عربستان محسوب میشود، فراموش نکنید که کنسولگری در خاک ترکیه قرار دارد و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد چنین جنایت وحشیانه‌ای در یک مکان دیپلماتیک انجام شود و تحت مصونیت سیاسی قرار گیرد. سوای از این خاشقچی یک روزنامه‌نگار و یک چهره مشهور جهانی است که خبر قتل او در جهان دنبال می‌شود و ترکیه هم این قضیه را از بعد انسانی و وجدانی هم پیگیری می‌کند. او وحشیانه کشته شد و آسیبی جدید به وجدان بشری زد.

اردوغان گفت: عربستان اقدام بسیار مهمی انجام داد که وقوع قتل را پذیرفت و الان ما منتظر هستیم از اول تا آخر ماجرا را توضیح دهد و تمامی عوامل از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آنها را معرفی کند.

اردوغان گفت: عربستان از یک همکاری محلی سخن گفته، این چه کسی است؟

وی ادامه داد: شخصاً نسبت به صداقت ملک سلمان شکی ندارم. پیشنهاد و درخواست میکنم که این 18 تن در استانبول محاکمه شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید