هشدار تداخل دارویی؛ این دو دارو را با هم مصرف نکنید

    کد خبر :399692

دکتر کیمیا حمیری “کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم عنوان کرد : پیش از مصرف کتوتیفن در صورت بارداری ، شیردهی و یا داشتن هر گونه اختلالات کبدی و یا کلیوی ، سوابق بیماری های چشمی مانند فشار چشم (آب سیاه) ، اختلالات پروستات و یا هرگونه مشکل در دفع ادرار ،مشکلات گوارشی و در صورت سابقه حساسیت به این دارو یا سایر داروهای آنتی‌هیستامین به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی مواقع دیده شده است در صورت زیاد مصرف شدن این دارو در بعضی بیماران دچار مشکلات تشنج شده اند. در نتیجه در صورت داشتن سابقه هر گونه تشنج و یا صرع حتما پزشک خود را مطلع سازید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد ؛

با توجه به این که بسیاری از دارو ها با هم تداخل دارند بهتر است از مصرف هم زمان آن ها با هم جلوگیری شود ؛ از جمله داروی دیفن هیدرامین و کتوتیفن که از موارد مصرف آنها در صورت مواجهه با برخی مواد مانند پشم یا موی حیوانات ،گرده گیاهان، گرد و خاک و مصرف بعضی مواد غذایی می تواند منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی می باشد که منجر به ایجاد علائم ناشی از آزادسازی ماده ای به نام هیستامین در بدن می باشند.

آزادسازی هیستامین از سلولهای بدن منجر به بروز آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم، التهاب پوستی و در مواردی تنگی نفس و سایر علائم التهابی می‌شود.

کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین با مهار اثرات هیستامین می تواند علائم حساسیت را تسکین دهد و از تشدید شدن آنها جلوگیری می کند. دیفن هیدرامین نیز از دارو های دسته آنتی هیستامین می باشد که برای تسکین سرفه و نشانه های احتقانی در زمان سرماخوردگی مصرف می گردد و همچنین انقباض نایژه ها ناشی از هیستامین را نیز کاهش می دهد.مصرف این دو دارو به صورت هم زمان منجر به افزایش عوارض خواب آلودگی و گیجی در بیماران می شود در نتیجه از مصرف این دو دارو به صورت هم زمان باید جلوگیری شود.

” دکتر کیمیا حمیری ” گفت : پیش از مصرف کتوتیفن در صورت بارداری ، شیردهی و یا داشتن هر گونه اختلالات کبدی و یا کلیوی ، سوابق بیماری های چشمی مانند فشار چشم (آب سیاه) ، اختلالات پروستات و یا هرگونه مشکل در دفع ادرار ،مشکلات گوارشی و در صورت سابقه حساسیت به این دارو یا سایر داروهای آنتی‌هیستامین به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی مواقع دیده شده است در صورت زیاد مصرف شدن این دارو در بعضی بیماران دچار مشکلات تشنج شده اند. در نتیجه در صورت داشتن سابقه هر گونه تشنج و یا صرع حتما پزشک خود را مطلع سازید.

این دکتر دارو ساز بیان کرد ؛ دیفن هیدرامین در درمان علامتی آبریزش بینی، کهیر ، در درمان علامتی پارکینسون و تهوع واستفراغ ناشی از مسافرت یا حرکت ، به عنوان بی حس کننده موضعی در دندان پزشکی و به عنوان یک خواب آور ملایم بکار می رود .از عوارض جانبی این دارو می توان به گیجی ، سر درد، عوارض ضد موسکیرانی مانند خشکی دهان ، تاری دید و دو بینی و اختلالات گوارشی اشاره کرد. مصرف این دارو دربیماران صرع،افرادی که مشکلات پروستات ، احتباس ادرار ، فشار چشم و بیماری های کبد دارند باید با احتیاط صورت گیرد. احتمال بروز سر گیجه ، گیجی و کمی فشار خون ناشی از مصرف این دارو در سالخوردگان بیشتر است.مصرف طولانی مد ت این دارو باعث خشکی دهان و گلو و پوسید گی دندان می شود. در صورت مصرف این دارو تشخیص اپاندیسیت و علایم سمی بر گوش ناشی از مصرف سایر دارو ها مشکل می گردد. در صورت بروز خواب آلودگی به علت مصرف این دارواز کار هایی که نیاز به تمر کز حواس دارند ، خودداری گردد.

وی افزود ؛ بیماران باید از مصرف خودسرانه و هم زمان این دارو ها باهم به علت عوارض نا خواسته ی آن ها اجتناب کنند. و در صورت مبتلا بودن به بیماری صرع و سابقه داشتن هر گونه تشنج پیش از مصرف این دارو حتما به پزشک خود اطلاع دهند. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس های 190 ویا 1490 و یا 32331017 (071) تماس حاصل فرمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید