مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خبر داد

انجام طرح‌های مطالعاتی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه

    کد خبر :399574

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: باید ۴۰ درصد مصرف سالانه آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه کاسته شود تا بتوانیم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آن به نفع دریاچه آب ذخیره کنیم.

«خلیل ساعی» در جلسه پیش رویداد استارت آپ‌ویکند دریاچه ارومیه در جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۲۳ سانتی‌متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، دو سانتی‌متر کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که با تشکیل ستاد احیای دریاچه، وضعیت تا حدودی تثبیت شده و پروژه‌های مختلفی برای وارد کردن آب به پیکره‌ی دریاچه در حال اجراست، ادامه داد: از سال ۱۳۷۴ تا پیش از تأسیس ستاد احیا، سالانه حدود ۴۵ سانتی‌متر و در نهایت در بازه زمانی ۲۰ ساله به میزان هشت متر از ارتفاع دریاچه کاسته شده بود.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی یادآور شد: دریاچه ارومیه هم‌اکنون یک میلیارد متر مکعب آب دارد، در حالی که اگر ستاد احیا شکل نمی‌گرفت، شاهد وجود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در این دریاچه بودیم.

ساعی گفت: حق آبی دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۵۷۸ میلیون مترمکعب است و آب دریاچه ارومیه به میزان ۱.۲ میلیون متر مکعب تبخیر می‌شود که باید راهکاری برای جلوگیری از تبخیر این میزان آب دریاچه اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه جلوگیری از کاهش تبخیر آب است، گفت: اگر بتوانیم راهکاری برای کاهش تبخیر داشته باشیم و سالانه از میزان ۱.۲ میلیارد متر مکعب آبی که تبخیر می‌شود را به ۶۰۰ میلیون متر مکعب تبدیل کنیم، می‌توانیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز ذخیره داشته باشیم.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه‌ ارومیه گفت: به لحاظ اختلاف سطح بین این دو، انتقال آن نیازمند انرژی خاصی است که تأمین نیروگاه‌های آن برای دولت در شرایط فعلی مقدور نیست، از سویی نیز به‌علت نداشتن همخوانی، انتقال دریای خزر به دریاچه ارومیه می‌تواند اکوسیستم دریاچه ارومیه را به هم بزند.

ساعی افزود: انتقال آب از طریق دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه طرح‌ مطالعاتی هست که مراحل تکمیلی خود را هم‌اکنون می‌گذراند، البته این موضوع بستگی به انجام توافقات بین‌المللی میان ایران و ترکیه دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی می‌تواند به‌عنوان یک اشتغال و معیشت جایگزین برای کشاورزان تلقی شود، ادامه داد: در رابطه با بحث اصلاح الگوی کشت، سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا کشت درختانی که به آب کمتری نیاز دارند را ترویج دهند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در رابطه با رویداد استارت آپ‌ویکند دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: بهتر است در این استارت آپ مواردی را که ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با نجات این دریاچه انجام نداده است، مورد بررسی قرار گرفته هم‌چنین به مطالعه مباحث کشاورزی پرداخته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید