بی‌خانمانی موسسه ساماندهی سگ‌های ولگرد در ساری

“بهشت چیتا” جهنم شد

    کد خبر :399470

در حالی مردم و منابع محلی روستای سنگ تراشان ساری نسبت به وجود کمپ جمع آوری سگ های ولگرد اعتراض دارند، بنابر استنادات، این مکان دارای مجوزات قانونی است و شهرداری به عنوان متولی این امر باید پاسخگوی اعتراض های مردمی باشد.

موضوع جمع آوری سگ های ولگرد در خیابان‌های شهرهای استان مازندران مدتی است که نقل محافل شده؛ سگ هایی که در گوشه و کنار شهرها پرسه می زنند و در برخی موارد منجر به آسیب دیدن تعدادی از مردم شدند. با انتشار اخبار و عکس هایی مبنی بر آسیب های زیست محیطی این حیوانات برای شهروندان در فضای مجازی مسئولان استانی و شهرستانی را بر آن داشت تا محلی برای جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد ایجاد کنند.

در شهرستان ساری نیز به کمک شهرداری ساری، اداره محیط زیست مازندران و دادستان پیشین مرکز استان، زمینی در” بالادزا” از توابع شهرستان ساری در اختیار موسسه‌ای قرار گرفت تا سگ های ولگرد جمع آوری و به آن مرکز برده شود؛ تصمیم بر آن شد تا با تحویل سگ‌ها به این موسسه ایمنی مردم تأمین شده و سلامت این حیوانات نیز مورد بررسی قرار بگیرد و پس از اقدامات بهداشتی و واکسینه، واگذاری این سگ‌ها به متقاضیان انجام شود.

اما اکنون پس از مدت 10 ماه از احداث این مکان عده‌ای از اهالی روستای “سنگ تراشان” ساری با این امر ابراز مخالفت کرده و این مکان را در آلودگی محیط زیست موثر می دانند.

*مخالفت با وجود موسسه نگهداری سگ‌های غیر طبیعی

حسین شادمند، مسئول ساماندهی و نگهداری سگ ها در ساری با ابراز ناراحتی از شرایط موجود و اعتراضات مردمی نسبت به محل نگهداری سگ‌ها می گوید: با توجه به اینکه راه عبوری این موسسه روستایی نبوده و جنگلی است و در خارج از محدوده سنگ تراشان قرار دارد، ابراز مخالفت مردم امری غیر طبیعی است.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم بر علیه موسسه، شکایتی ترتیب داده و به داستان مراجعه کردند و دادستان جدید از آنجایی که اطلاع از شرایط و قوانین قبلی نداشت، با درخواست آنها موافقت و حکم تخلیه را برای ما صادر کرد، اما پس از پیگیری معاون دادستان که در جریان واگذاری این زمین برای نگهداری سگ ها بودند این امر به تعویق افتاد.

*شهرداری و محیط زیست ناظر بر ایجاد موسسه سگ های ولگرد

شادمند می گوید: با توجه به اینکه موسسه نگهداری سگ های ولگرد از شهرداری مجوز گرفته و همین ارگان نیز زمین را در اختیار ما داده است و سازمان محیط زیست نیز برای بازگشایی چنین مکانی پای کار بودند، مخالفت عده ۱۰۰ نفری از مردم که شورا و امام جماعت آن روستا نیز در حمایت از این عده برآمدند جای تعجب دارد؛ گرچه دهیاری روستا با این قضیه مشکلی ندارد و تاکنون مخالفتی نکرده است.

وی معتقد است: اهمیت مکانی برای نگهداری سگ‌ها جهت جلوگیری از آسیب رساندن به مردم و همچنین نگهداری از جاندارانی که مخلوق خدا هستند امری ضروری است و اگر این مکان را هم از دست بدهیم باید در مکان دیگری این امر صورت بگیرد و هرگونه جابجایی ممکن است اعتراضات عده دیگری که نزدیک آن منطقه هستند را در برداشته باشد، پس تکلیف چیست؟

مسئول ساماندهی سگ ها در ساری یادآور می شود: با وجود این که ما در منطقه جنگلی این مکان را احداث کردیم و این زمین تحت نظارت و مجوز دادستانی گذشته در اختیار موسسه قرار گرفته است و حتی هیچ راه عبوری روستایی ندارد، اعتراض مردم منطقی و به حق نیست.

وی می گوید: گرچه این عمل منفعت شخصی چندانی به دنبال ندارد اما چه بسا با منحل شدن این قضیه تعداد زیادی از این سگ ها در سطح شهر سرگردان شده و به مردم هم آسیب برسانند، کما اینکه در شهرستان آمل نمونه هایی از این موارد مشاهده شد.

* حکایت تشکیل موسسه ساماندهی سگ های ولگرد

شادمند در مورد نحوه گروه حمایت از حیوانات یادآور می‌شود: قطعا تشکیل این گروه یک باره صورت نگرفت؛ هر کدام از ما در نقاط مختلف شهر بنا به وسع و وقتمان با غذا رسانی به این مخلوقات خدمت می‌کردیم، در همان غذارسانی‌ها اعضا همدیگر را پیدا کردند و تصمیم گرفته شد برای غذارسانی بهتر با برنامه ریزی کار شود.

وی می گوید: در قالب یک گروه غذارسان، کارگروهی مان را شروع کردیم؛ در جریان غذارسانی‌ها سگ و گربه‌های آسیب دیده را می‌دیدیم و برای درمانشان اقدام می‌کردیم اما گاها نیاز بود روزها “پانسیون شن” انجام شود و شاید بازگشت شان به طبیعت با توجه به معلولیت و بیماری امکان پذیر نبود که کار را کمی دشوار می‌کرد.

مسئول ساماندهی سگ ها در ساری تصریح می‌کند: در سال 92 تصمیم گرفتیم مکانی را برای این کار اختصاص بدهیم و به دنبال فضایی برای اینکار گشتیم تا بالاخره زمینی نزدیک شهر قائمشهر پیدا شد، سپس با کمک دوستان گروه، نقاهتگاه بنا شد و به یاد نخستین توله سگی که برای درمان “جرب” به نقاهتگاه منتقل شد، اسم آن مکان “بهشت چیتا” نامگذاری شد.

وی می‌گوید: در تمام مدت فعالیت نقاهتگاه در پی همراه کردن ارگان های دولتی و خصوصی بودیم که در این میان با همکاری شهردار ساری که از حامیان این حرکت بودند هیچ گونه کشتاری از حیوانات در ساری انجام نشد و این برگ برنده‌ای برای ما و این مخلوقات خدا بود. از آن جایی که زمین نقاهتگاه در حوزه شهرداری قائمشهر بوده مجبور شدیم مجددا به دنبال زمینی در حوزه شهر ساری باشیم؛ البته “نقاهتگاه چیتا” هنوز هم پابرجاست و ما با ثبت شرکت” افق امید فرشتگان میهن” در ساری کار ساماندهی سگ‌ها را شروع و با شهرداری قرارداد بستیم.

شادمند خاطرنشان می‌کند: ابتدا در روستای “گله دون” در حوالی شهرستان ساری کار ساخت نقاهتگاه را شروع کردیم اما به دلیل کوچک بودن زمین مجبور به تخلیه شدیم، جایگاه بعدی ما، روستای سنگتراشان و یک مرغداری مخروبه بود اما پس از چند ماه با تهدید اهالی روستا مجبور به تغییر مکان شدیم؛ این بار به روستای “کردخیل” نقل مکان کردیم، باز هم ساختیم و باز هم اهالی روستا شروع به آزار و تهدید کردند و مجددا خانه به دوش شدیم.

وی تصریح می کند: دیگر ناچار از شهرداری زمینی را برای این کار طلب کردیم تا مجبور به جابه جایی نباشیم؛ با رایزنی های متعدد و تلاش های شبانه روزی و نظر مساعد ارگان های متفاوت با دستور دادستان وقت، بالاخره زمینی در جنگل “سکوتپه” ساری به نقاهتگاه اختصاص داده شد و با کمک شهرداری و حامیان گروه دوباره نقاهتگاه را از نو ساختیم.

شادمند در مورد مکان جغرافیای نقاهتگاه می گوید: زمینی در مرکز جنگل که هفت کیلومتر جاده جنگلی از ابتدای روستای سنگتراشان تا آن جا فاصله بوده و به صورت هوایی نیز دو کیلومتر با روستای مذکور فاصله دارد.

وی ادامه می دهد: پس از احداث نقاهتگاه و جمع آوری سگ ها از خیابان و انتقالشان به این مرکز، متاسفانه بارها با اعتراض، ضرب و شتم و حتی تخریب اموال نقاهتگاه از سوی اهالی روستا رو به رو شدیم تا این بار نیز طعم خانه به دوشی را تجربه کنیم.

*موسسه ساماندهی سگ های ولگرد در ساری کاملا قانونی است

محمود رحیمی، معاون خدمات شهری شهرداری ساری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره نحوه فعالیت موسسه جمع آوری سگ‌ها در ساری می گوید: زمین موسسه ساماندهی سگ ها متعلق به شهرداری ساری بوده که به صورت پیمانکاری در اختیار این مرکز قرار گرفته است. در حال حاضر مکان موسسه ” افق امید فرشتگان میهن” در منطقه بالای جنگل قرار داشته و هیچ راه روستایی هم ندارد، اما مردم ظاهرا معترض هستند و مشکلاتی را نیز برای موسسه به وجود آوردند.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری می‌گوید: این موسسه دارای مجوز رسمی از دادستان پیشین مرکز استان و همچنین محیط زیست بوده و کاملا قانونی در حال فعالیت است.

دادستان قبلی مرکز استان به این موسسه مجوز جمع آوری سگها را داده و همچنین از محیط زیست نیز مجوز دارد.

رحیمی تصریح می کند: پس از دریافت مجوزهای قانونی، شهرداری زمینی را در اختیار موسسه برای ساماندهی سگ های ولگرد قرار داد تا چالش تردد این حیوانات در مسیرهای عبور و مرور شهری و روستایی حل شود.

به گزارش ایسنا، در آن سوی داستان مردم و اعضای شورای اسلامی روستای سنگتراشان ساری نسبت به وجود کمپ سگ های ولگرد نارضایتی خود را به شیوه های مختلف ابراز کردند به طوری که این اعتراض به صورت راهپیمایی، نصب بنر اعتراضی و جمع آوری طومار منجر شد.

به گفته منابع محلی قرار بود این مکان به یک پارک تفریحی تبدیل شود اما به دلیل وجود سگ‌های ولگرد این امر محقق نشد؛ به استناد دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مزاحم، مریض و ولگرد از وظایف شهرداری‌ها است و شهرداری ساری باید تصمیم جدی در این مورد اتخاذ کند که هم اهالی روستاهای تابعه دچار مشکلات نشوند و هم روند ساماندهی سگ ها به درستی صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید