ترامپ: آمریکا زرادخانه هسته ای خود را توسعه می دهد

    کد خبر :399346

رئیس جمهور آمریکا به مقامات چین و روسیه هشدار داد «تا زمانی که آنها سرعقل نیایند»، واشنگتن قصد دارد زرادخانه هسته ای خود را توسعه دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از راشا تودی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خطاب به مقامات مسکو و پکن هشدار داد «تا زمانی که دولتمردان این کشورها به سرعقل نیایند»، واشنگتن قصد دارد زرادخانه هسته ای خود را توسعه دهد.

ترامپ در ادامه گفت که نظر به آمادگی واشنگتن برای خروج یکجانبه از «پیمان منع موشکهای هسته ای میان بُرد» در اروپا (INF)، اکنون روی صحبت وی با مقامات مسکو و پکن است.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته در توجیه این خروج غیرمنتظره به نقض ادعایی این پیمان از سوی روسیه متوسل شد و در عین حال «توسعه این موشکهای هسته ای» را وعده داد.

وی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: «در صورتیکه چین و روسیه با انعقاد یک پیمان جدید موافقت نکنند، ما [واشنگتن] این توافق را فسخ خواهیم کرد و پس از آن تسلیحات [موشکی] خود را توسعه خواهیم داد».

لازم به ذکر است که پیمان منع موشکهای هسته ای میان بُرد میان رئیس جمهور آمریکا- رونالد ریگان- و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی- میخائیل گورباچف- در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. با تصویب این پیمان در مجلس سنای آمریکا (۲۷ مه ۱۹۸۸) این پیمان از یکم ژوئن ۱۹۸۸ به مرحله اجرا درآمد.

گفتنی است که به موجب این پیمان، تمام موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آنها با بردی معادل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) منهدم شد. نکته قابل توجه آن است که موشکهای دریایی در دامنه شمول این پیمان قرار نمی گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید