معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تاکید کرد

اهمیت اقتصادی و اجتماعی پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

    کد خبر :399174

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: این موضوع نه تنها از جنبه حفاظت از تنوع زیستی بلکه از ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است.

حمید ظهرابی در پنجمین کارگروه ستادی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حساسیت و پیچیدگی برخورداراست،اظهارکرد: در مدیریت اطلاع‌رسانی این موضوع باید از جهات مختلف مدنظر قرار گرفته شود.

ظهرابی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از لحاظ اقتصادی کشور را دچار مشکل خواهد کرد، گفت: اطلاع‌رسانی به موقع در کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان باید با دامپزشکی استان همکاری و همراهی مستمر داشته باشند، گفت: در صورت مشاهده تلفات و مشکوک شدن به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان باید اقدامات مراقبتی در همان ساعات اولیه در مسیر مهاجرت پرندگان برای کنترل و مدیریت شیوع این بیماری انجام شود.

ظهرابی با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات و اطلاعات ادارات کل حفاظت محیط زیست اظهارکرد: اطلاعات مربوط به پایش مستمر وضعیت پرندگان مهاجر آبزی در فرم‌های تعیین شده به صورت ماهیانه توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها تهیه و ارسال شود.

در این جلسه سالارآملی – مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بیماری‌های جانوری – با اشاره به ضرورت انتقال تجربیات در زمینه کنترل بیماری‌ها در حیات وحش بین ادارات کل حفاظت محیط زیست،گفت: پایش فعال برای پیشگیری و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش مطالبی اهمیت دارد.

همچنین مجید خرازیان مقدم – رئیس کارگروه ستادی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان و مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز با تاکید بر اجرای دستورالعمل پیشگیری و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش به ضرورت همکاری مشترک با سازمان دامپزشکی به خصوص در زمینه نمونه برداری از پرندگان و پایش مراکز تجمع پرندگان مهاجر و ضرورت ایجاد قرنطینه و ساماندهی بازارچه‌های فروش پرندگان زنده در استان‌ها توسط دستگاه های مربوطه اشاره کرد.

سپس ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها گزارشی از اقدامات به عمل آمده در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش ارائه کردند.

به گزارش ایسنا سید محمود قاضی مرعشی – کارشناس بیماری‌های حیات وحش – نیز در این نشست گزارشی از وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران و جهان ارائه و ضرورت انجام پایش‌های مستمر برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پنجمین جلسه کارگروه ستادی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان آبزی به کشور و اهمیت پایش مستمر وضعیت پرندگان مهاجر آبزی و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امروز برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید