وزیر انرژی عربستان: تحریم نفتی ۱۹۷۳ را تکرار نمی‌کنیم

    کد خبر :398860

وزیر انرژی عربستان سعودی در بحبوحه وخامت بحران بر سر قتل جمال خاشقجی، گفت این کشور قصد ندارد تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ علیه مصرف‌کنندگان غربی را تکرار کند و نفت را از سیاست جدا نگه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، خالد الفالح در برابر این پرسش که آیا ممکن است تحریم نفتی مشابه تحریم سال ۱۹۷۳ تکرار شود، به خبرگزاری تاس روسیه گفت: چنین نیتی وجود ندارد.

قانونگذاران آمریکایی با ابراز عصبانیت نسبت به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اظهار کردند بر این باورند که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است با این حال دولت ترامپ همچنان موضع محتاطانه‌ای را در این خصوص اتخاذ کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، قانونگذاران آمریکایی متعددی در روزهای اخیر وضع تحریم‌ها علیه عربستان سعودی را پیشنهاد کرده‌اند. این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است نیز تهدید کرده با اقدامات بزرگتری، هر گونه تحریمی را تلافی خواهد کرد.

فالح گفت: این واقعه خواهد گذشت، اما عربستان سعودی کشور بسیار مسئولی بوده و به مدت چندین دهه از سیاست نفتی خود به عنوان یک ابزار اقتصادی مسئولانه استفاده کرده و آن را از سیاست جدا کرده است. نقش من به عنوان وزیر انرژی، پیاده سازی نقش سازنده و مسئولانه دولتم و تثبیت بازارهای انرژی جهان و مشارکت در توسعه اقتصادی جهانی است.

وی گفت: اگر قیمت نفت بالا رود، رشد اقتصاد جهانی را آهسته خواهد کرد و رکود را بدنبال خواهد داشت، اما با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ماه آینده، تضمینی وجود ندارد که قیمت نفت بالاتر نرود.

وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به اینکه آیا دنیا می‌تواند از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه جلوگیری کند، گفت: من نمی‌توانم به شما تضمینی بدهم زیرا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه اتفاقی برای سایر عرضه کنندگان روی خواهد داد. ما با تحریم‌ها علیه ایران مواجه هستیم و هیچ کس نشانه‌ای درباره روند صادرات نفت ایران ندارد. از سوی دیگر، افت احتمالی عرضه در کشورهای مختلفی مانند لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا وجود دارد.

فالح گفت: اگر سه میلیون بشکه در روز از میزان عرضه کاسته شود، ما نمی‌توانیم این حجم را پوشش دهیم. بنابراین ناچاریم از ذخایر نفت استفاده کنیم.

وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین اظهار کرد: به زودی تولید نفت خود را از ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز فعلی به ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهیم داد. وی افزود: ریاض قادر است تولید خود را به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و امارات متحده عربی نیز می‌تواند ۰.۲ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش اضافه کند.

فالح گفت: ما مازاد ظرفیت تولید نسبتا محدودی داریم و از بخش قابل توجهی از آن استفاده کرده‌ایم. با این حال برزیل، قزاقستان و آمریکا ممکن است در سال آینده به عرضه جهانی کمک کنند، اما اگر تولید کشورهای دیگر علاوه بر ایران، کاهش پیدا کند، در این صورت ما از ظرفیت تولید خود به طور کامل بهره‌برداری خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید