اقتصادهای در حال ظهور به ذخیره طلا روی آوردند

    کد خبر :398791

تحلیل‌گران به راشاتودی گفتند که جنگ تجاری و سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده، باعث شده که اقتصادهای در حال ظهور دارایی‌های دلاری را کاهش دهند و به طلا روی آورند.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، درحالی‌که نامشخص بودن وضعیت اقتصاد جهان در حال افزایش است، کشورها به سوی طلا روی آورده‌اند. تحلیل‌گران به راشاتودی گفتند که جنگ تجاری و سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده، باعث شده‌ که اقتصادهای در حال ظهور دارایی‌های دلاری را کاهش دهند.

میخائیل ماشچنکو، تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی برای سرمایه‌گذاران ای‌تورو و سی‌آی‌اس، به راشاتودی گفت: در آینده نزدیک ما شاهد تغییر بزرگی در قواعد بازی خواهیم بود. در آغاز سال، کشورهای درحال توسعه قبل از همه متوجه وحشت سرمایه‌گذاران شدند. اگر بحران ارزی در آسیای جنوبی و آمریکای لاتین کسی را غافل‌گیر نکرد، حالا وقت آن است که نگران بزرگترین اقتصاد جهان بود.

او اضافه کرد: سیاست خصمانه آمریکا در سال‌های اخیر، باعث شده است برخی کشورها به دنبال جایگزینی برای دلار آمریکا باشند و ذخایر طلای خود را افزایش دهند. نگرانی در مورد آینده رشد اقتصادی جهان هم انگیزه بیشتری برای خرید طلا ایجاد کرده است. بسیاری هم محافظه‌کاری ترامپ را در این رابطه زیر سوال برده‌اند.

تحلیل‌گر موسسه مالی فینلست، دنیس لیسیتسین، می‌گوید: نشانه‌هایی وجود دارد که سیستم مالی جهان با حاکمیت دلار ممکن است سقوط کند. این نشانه‌ها شامل صدور کنترل نشده پول از سوی کشورهای مختلف، افزایش نرخ بهره آمریکا، جنگ تجاری، افزایش سریع قیمت‌های انرژی، تنش‌های ژئوپولیتیکی در سوریه و عراق و جنگ یمن می‌باشد.

او ادامه داد: بسیاری از کشورها خرید طلا را در اولویت قرار داده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که پول کاغذی به طور مداوم با تورم خورده می‌شود، سهام در صورت بحران به شدت سقوط می‌کند و سپرده‌های خارجی را می‌توان بلوکه و یا مصادره کرد.

ولادیمیر روژانکوفسکی، متخصص مرکز مالی جهانی، می‌گوید: مجارستان، لهستان، روسیه، چین، هند، ترکیه و عربستان سعودی همگی در حال احتکار و انباشت طلا هستند.

مارک گویه‌مان، تحلیل‌گر ارشد تله‌ترید، می‌گوید: بسیاری از کشورها به ویژه روسیه و چین ذخایر دلاری خود را کاهش می‌دهند و به ذخیره طلا رو آورده‌اند.

لیسیتسین، تحلیل‌گر فینلست، می‌گوید: نه تنها روسیه و چین به ذخیره طلا روی آورده‌اند بلکه آلمان هم بیش از ۳۰۰ تن طلا را به این کشور بازگردانده است و هلند حدود ۱۰۰ تن شمش را به خانه آورده است. ترکیه سال گذشته ۱۸۷ تن طلا خریده است و طلاهای خود را از فدرال‌رزرو آمریکا به داخل کشور باز گردانده است.

لیسیتسین گفت: ایران هم از طلا برای تثبیت اقتصاد خود استفاده کرد. ایران مجبور شد به پرداخت با طلا روی آورد. اقتصاد ضعیف و تورم بالا تهران را مجبور کرد طلا را به بازار داخلی خود سرازیر کند. پس از این کار اقتصاد تثبیت شد و نرخ ارز تقویت شد.

او در پایان گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، هم از پرداخت با طلا در تجارت خود با ایران بهره برده‌اند. ترکیه تراز تجاری مثبت داشت و لیره را تثبیت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید