روزنامه ینی‌شفق، نزدیک به اردوغان: بن سلمان دقایقی قبل از مرگ خاشقجی، برای متقاعدکردن او به بازگشت، تلفنی با وی صحبت کرده بود

    کد خبر :398737

رسانه‌های ترکیه در تازه‌ترین افشاگری خود درباره قتل مرموز جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به نقش محمد بن سلمان در این پرونده اشاره کردند.

روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه که مسئولیت افشای جزئیات پرونده ترور جمال خاشقجی را بر عهده دارد در تازه‌ترین افشاگری خود نوشت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برای متقاعدکردن جمال خاشقجی به بازگشت به عربستان دقایقی پیش از مرگش با او تلفنی صحبت کرده بود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست، روز سه‌شنبه 2 اکتبر(10 مهر) برای انجام امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما بنا به شواهد موجود این آخرین باری بود که این روزنامه‌نگار سعودی زنده دیده شده است. آنکارا می‌گوید فایل‌های صوتی و ویدئویی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری عربستان کشته شده است.

با این حال مقامات ارشد عربستان و به‌ خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، از روز اول این ماجرا مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

اما عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز در ساعات اولیه صبح شنبه هفته جاری به کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، اما مدعی شد خاشقجی بر اثر «مشاجره و درگیری» با افرادی که برای انتقال وی به استانبول رفته بودند، کشته شده است. همزمان رسانه‌های دولتی عربستان از برکناری دست‌کم 5 نفر از مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی با دستور ملک سلمان، پادشاه عربستان خبر دادند. دادستانی عربستان نیز اعلام کرد 18 شهروند عربستانی در رابطه با پرونده خاشقجی بازداشت شده‌اند.

اعتراف دیرهنگام عربستان و روایت عجیب این کشور درباره قتل خاشقجی با واکنش‌های جهانی همراه شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را «باورپذیر» توصیف کرد. همه بر این باورند که شیوه قتل جمال خاشقجی نشان می‌دهد که این جنایت فجیع کاملا سازماندهی‌شده و با دستور مقامات عالی‌رتبه عربستان صورت گرفته است.

سرانجام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه ضمن بیان اینکه آنکارا «حقیقت» ماجرای قتل خاشقجی را اعلام می‌کند تأکید کرد: سه‌شنبه تمام جزئیات قتل خاشقجی را به گونه‌ای دیگر شرح خواهم داد و توضیح می‌دهم چرا 15 نفر از عربستان وارد استانبول شدند و چرا 18 نفر در ریاض بازداشت شدند.

ساعاتی پس از این اظهارات اردوغان، وب‌سایت «ینی‌شفق» در ادامه افشاگری‌های خود گزارش داد: تیم (ترور) عربستان، خاشقجی را داخل ساختمان کنسولگری (عربستان در استانبول) بازداشت و سپس بن سلمان تلاش کرد تلفنی او را به بازگشت به ریاض متقاعد کند.

به نوشته «ینی‌شفق»، خاشقجی از ترس اینکه به محض بازگشت بازداشت و کشته می‌شود، پیشنهاد ولیعهد را رد کرد. تیم ترور پس از پایان این گفتگوی تلفنی خاشقجی را به قتل رساندند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید