10 نکته در مورد جانشین احتمالی بن سلمان؛ احمد بن عبدالعزیز کیست؟

    کد خبر :398482

پرونده خاشقچی نقطه عطفی در مناسبات عربستان ایجاده کرده و حضور فردی چون احمد بن عزیز هم نمی تواند وضعیت بغرنج کنونی را به شرایط گذشته برگرداند.

به گزارش نامه نیوز، یک زلزله سیاسی در عربستان و خاندان سعودی خیلی زودتر از آنچه شخصی چون محمد بن سلمان می اندیشید می تواند هر آنچه او در چند سال اخیر رشته بود را پنبه کند. او که ره صد ساله را یک شبه طی کرده بود، خواب پادشاهی را تبدیل به کابوسی وحشتناک می بیند. او مهمترین مظنون قتل خاشقچی است و رسانه های به دنبال مطرح کردن جانشین او هستند. کسی که بیش از هر کسی نام او در زبانهاست، احمد بن عزیز آخرین پسر باقی‌مانده شاه “عبدالعزیز ابن سعود” است. یادآوری چند موضوع در حال حاضر می تواند به شناخت او و وضعیت حاضر کمک کند.

1- شاهزاده ‘احمد بن عبدالعزیز’ 72 ساله، (وزیر کشور سابق عربستان) که از فرزندان ملک عبدالعزیز بنیان گذار سعودی و ملکه ‘حصه ‘ دختر ‘احمد سدیری’ است، پیش از این به یک مرد فراموش شده در میان خاندان سلطنتی سعودی تبدیل شده بود.

2- احمد بن عبدالعزیز که گفته می‌شود سی و یکمین پسر ابن سعود است، از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ معاون وزیر کشور عربستان سعودی بود و برای مدت کوتاهی هم وزیر کشور شد. او در نوامبر گذشته و ساعاتی پیش از بازداشت یازده نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد.

3- منابع سعودی می‌گویند کسانی که با محمد بن سلمان مخالف هستند، به صورت پنهانی دارند گرد احمد بن عزیز جمع می شوند و این موضوع می تواند با رفتن بن سلمان نوعی اجماع حول احمد بن عزیز ایجاد کند.

4- او چندی پیش زمانی که گروهی از معترضان به جنگ یمن در لندن در برابر منزل او شعار می‌دادند، به میان آن‌ها رفت و گفت باید حساب آل سعود را از سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان جدا کنند. او از معترضان خواست از شاه و ولی‌عهدش انتقاد کنند.

5- در روزهای اخیر انتشار جزئیات بیشتر از نحوه مرگ احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، فشار بر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و زمزمه‌ تلاش برای یافتن جایگزینی برای او را افزایش داده است. از این رو طبیعی است که نام فردی مطرح شود که سابقه مخالفت با او را دارد. هر چند نام خالد بن سلمان هم مطرح شده است اما فشار افکار عمومی شانس او را پایین می آورد.

6- احمد بن عبدالعزیز که دارای تجربیات کاری سطح بالا است، شخصیتی محبوب در میان خانواده سلطنتی بشمار می آید و یک همدردی با وی به دلیل قربانی شدنش در رقابت طوایف هم در زمان ملک عبدالله و هم در دوره ملک سلمان که به دنبال انتقال سلطنت به پسرانشان بودند، وجود دارد.

7- احمد بن عبدالعزیز پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان، خود را ولیعهد مشروع و قانونی عربستان می دانست و از همین روی با محمد بن نایف که در ابتدا ولیعهدی به او داده شد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد شده بود بیعت نکرده بود.

8- مطرح شدن نام احمد بن عبدالعزیز می تواند به نوعی پایان ملک سلمان هم باشد. اینطور باید گفت که پایان بن سلمان می تواند پایان ملک سلمان هم باشد. در یکی دو سال اخیر، بارها این مسئله مطرح شد که بزودی بن سلمان بر صندلی پدر خواهد نشست و در حقیقت او قدرتی به اندازه یک پادشاه داشت و پشت پرده تحولات عربستان را پیش می برد.

9- عربستان با برکناری ولیعهد جوان و نشستن یک مخالف بر جای او می تواند تغییرات و تحولات جدیدی را تجربه کند که به نوعی موضوع خاشقچی و رسوایی آن تاوان این وضعیت است.

10- اما پرونده خاشقچی تاثیر بی چون و چرایی بر مناسبات عربستان گذاشته و خواهد گذاشت که رفتن بن سلمان و آمدن هر فردی جدیدی نمی تواند عربستان تازه ظهور را به روزهای اوج برساند. این شرایط می تواند روابط عربستان و حامی اصلی آن یعنی امریکا را دچار یک خلا کند و پروژه هایی چون معامله قرن و تنشهای منطقه ای تحت تاثیر این وضعیت قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید