بازار طلا آرام گرفت

    کد خبر :39817

 

هفته سوم ژوئن با روندهای آرام آغاز شد. در ساعات ابتدایی روز دوشنبه، شاخص دلار رشدی اندک داشت و طلا ضعف بیشتری را تجربه کرد.

البته بازارهای سهام نوسان بیشتری را تجربه کردند. این در حالی بود که علاوه‌بر ادامه توجه به تشدید انقباض پولی در آمریکا در هفته گذشته، اخبار مربوط به شروع مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پیروزی قاطع حزب رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی، حمله موشکی سپاه به یکی از مقرهای داعش در سوریه و حمله تروریستی تازه در لندن- این بار علیه مسلمانان- نیز جلب توجه می‌کرد.

شروع آرام

صبح دوشنبه، شاخص دلار رشد بسیار ناچیزی را تجربه کرد. همزمان طلا که هفته گذشته تحت فشار رشد نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان قرار گرفته بود، مقداری دیگر ارزان شد. اونس طلا که هفته گذشته با 13 دلار افت روی بهای 1253 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه به زیر مرز 1250 دلار هم رفت،‌ گرچه در قیمت‌های پایین‌تر، خریدها و در نتیجه بها افزایش می‌یافت. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1248 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.به گزارش دنیای اقتصاد، صبح روز گذشته، همزمان با نوسان کم‌دامنه‌تر شاخص دلار و طلا، بازارهای سهام افت و خیز بیشتری داشتند. دوشنبه، همزمان بازارهای آسیا به روند روز جمعه وال‌استریت بی‌توجهی کرده و رشد را تجربه کردند. بازارهای اروپا نیز بدون توجه به حمله لندن و شروع مذاکرات برگزیت و با تمرکز بر کسب اکثریت قاطع در پارلمان فرانسه از سوی حزب امانوئل ماکرون با افزایش سطح شاخص‌ها مواجه شدند. پوند نیز روندی باثبات داشت. این عملکردها، به ضرر طلا بود و اثر کاهش بهای نفت خام را تشدید کرد. ادامه وفور عرضه، دلیل ادامه فشار بر طلای سیاه بود.

صبر و انتظار

اونس طلا در حالی هفته جدید را با افت آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز حاکی از ناامیدی به فلز زرد است. نظرسنجی‌های تازه کیتکو نشان می‌دهد 48 درصد کارشناسان و 57 درصد سرمایه‌گذاران خرد انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از روز گذشته آغاز شده،‌ دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 48 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در 5 روز کاری این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 1151 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 658 نفر معادل 57 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند.با این همه، به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، به‌رغم کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر، هنوز برخی تحلیلگران اقتصادی امیدوارند که قیمت این فلز گرانبها تحت‌تاثیر آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در آمریکا با افزایش روبه‌رو شود. در این صورت فدرال رزرو نیز نخواهد توانست نرخ بهره را مطابق انتظارات افزایش دهد.در‌حالی‌که فدرال رزرو در پایان نشست چهارشنبه گذشته نرخ بهره را افزایش داد و نسبت به بهبود رشد اقتصادی و اشتغال ابراز اطمینان کرد، ولی آمارهای جدید نشان داد که وضعیت خرده‌فروشی و نرخ تورم مطابق با انتظارات نبوده است. اوله هانسن، تحلیلگر ارشد «ساکسو بانک» می‌گوید: «به خاطر آمارهای اقتصادی اخیر، این باور تقویت شده است که فدرال رزرو به راحتی نخواهد توانست نرخ بهره را افزایش دهد. در شرایط کنونی طلا در حالت صبر و انتظار قرار دارد.» تحلیلگران ارشد موسسه «ای جی مارکتس» نیز بر این باورند که ریسک وقوع رکود اقتصادی در آمریکا افزایش یافته است؛ در‌حالی‌که جانت یلن و سایر مقام‌های فدرال رزرو آمریکا قصد دارند نرخ بهره را تا پایان امسال و سال آینده افزایش دهند، ولی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی نظر دیگری دارند. تازه‌ترین نظرسنجی «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره تا سپتامبر کمتر از 16 درصد است. این احتمال برای نشست دسامبر نیز به کمتر از 45 درصد رسیده است.

از آن سو، برخی تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام در شرایط کنونی جدی‌ترین رقیب بازار طلا به‌شمار می‌رود و تقویت شاخص سهام مانع بزرگی برای دستیابی قیمت طلا به سطح 1300 دلاری خواهد بود. در‌حالی‌که میانگین قیمت جهانی طلا در 200 روز گذشته 1250 دلار بوده است، اگر این سطح حمایتی شکسته شود قیمت طلا تا 1230 دلار کاهش خواهد یافت. اگر طلا بتواند این سطح حمایتی را حفظ کند، این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده بتواند تا سطح 1300 دلاری افزایش یابد.به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا انتشار آمارهای مهم اقتصادی و تقاضای فیزیکی قرار خواهد داشت. اظهارات مقام‌های ارشد فدرال رزرو می‌تواند تا حد زیادی احتمال افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده را مشخص کند. ویلیام دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک، چارلز ایوانز رئیس فدرال رزرو شیکاگو و استنلی فیشر معاون فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهند داشت. جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و لورتا مستر رئیس فدرال رزرو کلیولند نیز اواخر هفته سخنرانی می‌کنند.

بیم و امید

با آنکه انتظار می‌رود تشدید انقباض پولی در آمریکا دلار را تقویت و طلا را تضعیف کند، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «استیت استریت گلوبال ادوایزر» بر این باور است که اوضاع بازار جهانی طلا همچنان پس از برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در حالت خوب و مناسبی قرار دارد.جورج میلینگ استنلی می‌گوید: «بازار طلا به‌رغم برگزاری نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا و افزایش 25/ 0درصدی نرخ بهره این کشور در حالت خوب و مناسبی قرار دارد. گرچه قیمت طلا به پایین‌ترین سطح خود در 3 هفته اخیر رسیده است، ولی تا زمانی که بتواند سطح حمایتی 200 روز گذشته خود یعنی 1250 دلار در هر اونس را حفظ کند این امیدواری وجود دارد که بتواند طی هفته‌های آینده با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.»اونس طلا صبح روز گذشته، به زیر مرز 1250 دلار رفت، اما به محدوده 1250 دلار بازگشت تا این سطح حمایتی شکسته نشود. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است وضعیت متفاوتی به بازار حاکم باشد. استنلی می‌افزاید: تا زمانی که طلا بتواند بالاتر از سطح 1250 دلاری تثبیت شود، این امیدواری وجود خواهد داشت که اونس تا پایان امسال به قیمتی بیش از 1350 تا 1400 دلار در هر اونس برسد. او می‌گوید: «این هدف اصلی من برای قیمت طلا در سال 2017 میلادی است.» این در حالی است که فدرال رزرو آمریکا در نشست اخیر خود علاوه‌بر افزایش نرخ‌های بهره پیش‌بینی کرده که کاهش تورم در اقتصاد آمریکا کاملا موقتی و زودگذر خواهد بود. فدرال رزرو آمریکا همچنین تاکید کرده است که احتمالا تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید