پرداخت ارزی هزینه خوراک خلاف قانون است

    کد خبر :398138

یک فعال صنعت پتروشیمی درباره تسویه ارزی قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: هزینه های داخلی به ریال انجام می شود این در حالی است که معامله ارزی در داخل کشور ممنوع است.

جعفر ربیعی، فعال حوزه صنعت پتروشیمی در نشستی خبری در پاسخ به مهر درباره تسویه ارزی نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: خوراک پتروشیمی ها از داخل کشور تامین می شود و در مقابل آن ریال پرداخت می شود. از سویی دیگر طبق قانون معامله ارزی در داخل کشور ممنوع است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا پتروشیمی ها درآمد حاصل از صادرات خود را طبق دستور وزیر نفت تسلیم حساب های بانک مرکزی می کنند، اظهار داشت: منظور وزیر نفت از تسلیم ارز پتروشیمی ها به بانک مرکزی همان سامانه نیما است که توسط بانک مرکزی مدیریت می شود.

این فعال صنعت پتروشیمی در ارتباط با میزان هزینه های بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور توضیح داد: هزینه های این بخش به سه دسته قطعات و تجهیزات، بدهی های ارزی ( فاینانس) وهزینه های پروژه ( سرمایه گذاری های جدید) تقسیم می شود. این در حالی است که سهم این بخش ها از درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری که صرفا عایدی این هلدینگ است به ترتیب شامل: ۵، ۶ و ۳.۵ درصد می شود. این در حالی است که ۹۸ درصد از درآمد عایدی این مجموعه صرف هزینه خوراک می شود.

ربیعی با اعلام اینکه پتروشیمی ها دلار خود را با نرخ ۷ هزار و ۷۰۰ تومان به سامانه نیما عرضه می کنند، ادامه داد: یکی از بزرگترین مجموعه های پتروشیمی های کشور از ابتدا همه ارز حاصل از صادرات را در بازارهای رسمی عرضه کرده است. طبق آخرین آمار از ابتدای سال تا ۲۵ مهرماه، این هلدینگ حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در بازار عرضه کرده است. این در حالی است که این مجموعه موظف است تا پایان سال جاری حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به سامانه نیما تسلیم کند. به عبارت دیگر تاکنون هر روز کاری به طور متوسط ۱۵ میلیون دلار عرضه کرده است.

به گفته وی اینکه گفته می شود پتروشیمی ها در تسلیم ارز خود به سامانه نیما اهمال کاری می کنند تهمت و قابل پیگیری است. سهم پتروشیمی‌ها در صادرات غیرنفتی از ۴۸ میلیارد دلار ۱۲ میلیارد دلار است و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در این ماه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است. اگر پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکنند، امکان نگهداری آن در خارج را ندارند. شبکه بانکی به ما سرویس نمی‌دهد و ما ارز خود را با روش‌های عجیب و غریب وارد کشور می‌کنیم. از سوی دیگر برای تامین خوراک پرداخت حقوق و… احتیاج به ریال داریم و باید ارز خود را بفروشیم. هم‌چنین بسیاری از شرکت‌های ما بورسی هستند و همه حرکات آن‌ها توسط بورس کنترل می‌شود.

ربیعی در ادامه با اشاره به افزایش صددرصدی تقاضا در بورس کالا در ماه‌های گذشته گفت: این تقاضا در حالی اتفاق افتاد که ما شاهد رشد اقتصادی نبودیم. درواقع دلیل این تقاضا تفاوت نرخ ارز در بورس و بازار آزاد بود. عده‌ای در بورس با نرخ ۴۲۰۰ تومان مواد اولیه می‌خریدند و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

این فعال صنعت پتروشیمی درباره سامانه بهین‌یاب گفت: هر کسی در بورس خرید می‌کند، باید نام خود را به‌عنوان تولیدکننده در بهین‌یاب ثبت کنند. عده‌ای نام خود را ثبت کرده بودند اما تولیدکننده نبودند. ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما چهارماه زمان برد تا شنیده شود. بالاخره وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت در بورس کالا را بردارد. در این بازار تولیدکنندگان اصلی خریدار خواهند بود. ظرف یک ماه بعد از اجرای این قانون میزان تقاضا در بورس کالا کمتر شده و قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ما به‌عنوان عرضه‌کننده اعلام کردیم که اگر وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه برسند که ما بخشی از محصولاتمان را به‌صورت مستقیم به تعدادی از مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم، موافق هستیم، گفت: ما انگیزه‌ای برای این‌که همه کالای خود را در بورس یا به‌صورت مستقیم بفروش برسانیم، نداریم. این در حالی است که هدف ما رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی است، بنابراین قراردادهای بلندمدت در درون بورس را ترجیح می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید