ادامه قدرت‌نمایی دلالان بلیتِ بازی پرسپولیس و السد در فضای مجازی

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷
    کد خبر :398050

بلیت فروشی الکترونیکی و اینترنتی در حالی کم کم به صورت کامل جای بلیت فروشی سنتی و دستی را می‌گیرد که جای خالی نهادهای نظارتی برای جلوگیری از بازار سیاه نجومی به شدت دیده می‌شود.

بلیت فروشی الکترونیکی کم کم در حال جایگزین شدن به جای شکل سنتی آن است. بلیت فروشی دستی در حالی به سمت فراموشی می‌رود که برخی هواداران فوتبال هنوز علاقه‌مند به این شکل سنتی هستند. شاید بخشی از این علاقه‌مندی به دلیل وارد نبودن به تکنولوژی یا سختی خرید الکترونیکی است. سختی‌هایی که این بار در بلیت فروشی الکترونیکی دیدار پرسپولیس و السد کاملاً مشهود بود و از دقایق اولیه آغاز بلیت فروشی، سایت از دسترس خارج شد. درست شبیه به اتفاقی که بارها در پیش فروش اینترنتی خودروها دیده شده که در لحظه باز شدن سایت، سایت از دسترس خارج می‌شود و پس از باز شدن مجدد سایت همه خودروها به فروش رفته است. مدتی بعد حواله خودروها به بالاترین قیمت در سایت‌های آگهی برای فروش گذاشته می‌شود.

ماجرای دلالی در ایران سال‌هاست به همین شکل صورت می‌گیرد. دلال‌ها محاکمه نمی‌شوند و از بین نمی‌روند، بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شوند. یک روز دلالی خودرو، یک روز ارز و سکه و روزی هم دلال‌زاده‌ها که زورشان به دلالی ارز و سکه نمی‌رسد، سراغ بلیت مسابقات فوتبال می‌آیند. مردم احساسی که یک روز از ترس گران شدن ارز به سراغ یورو و دلار دلال‌ها می‌روند و هجوم آنها رشد طبیعی ارز را چند برابر می‌کند، مشخصاً یک روز هم از احساسات‌شان برای تماشای بازی فوتبال تیم محبوب‌شان سوء استفاده می‌شود. آن هم هواداران پرسپولیس که تیم‌شان را در نزدیک‌ترین حالت برای اولین صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌بینند. پس چه فرصتی از این بهتر که از نزدیک شاهد صعود تیم محبوب به فینال آسیا باشیم و چه لذتی بالاتر از گرفتن جشن صعود در ورزشگاه. همه این احساسات فرصت را بیشتر در اختیار دلالان قرار می‌دهد تا بیشتر از فضای ایجاد شده سو استفاده کنند.

از ساعت 9 صبح روز گذشته (شنبه) که بلیت فروشی الکترونیکی دیدار پرسپولیس و السد باز شد، در 10 دقیقه ابتدایی بلیت‌های جایگاه و روبه‌روی جایگاه به اتمام رسید. پس از آن هم سایت از دسترس خارج شد و کسی قادر به خرید بلیت الکترونیکی نبود. ساعتی بعد هم که سایت مجدد باز شد، بلیت‌های اندکی از طبقه دوم و بلیت‌های پشت دروازه طبقه پایین باقی مانده بود. همزمان با این اتفاق، آگهی‌ها در سایت‌های مختلف برای فروش بلیت دیدار پرسپولیس و السد منتشر شد. قیمت‌ها از 100 هزار تومان آغاز و حتی قیمت‌های نجومی سه میلیون و 800 هزار تومان یا بیشتر هم در بین آگهی‌ها دیده می‌شد. یعنی در این بین برخی به دنبال سوء استفاده از احساسات هوادارانی هستند که می‌خواهند دیدار تیم محبوب‌شان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را از نزدیک تماشا کنند و دسترسی‌شان به سایت بسته شده بود.

یکی از دلایل عدم دسترسی به سایت می‌تواند هجوم عده زیادی به سایت برای خرید بلیت باشد. اتفاقی که بارها برای سایت‌های مختلف نیز رخ می‌دهد، اما اینجا کسانی که متولی بلیت فروشی الکترونیکی هستند، باید پیش‌بینی چنین مسائلی را هم کرده باشند تا با پشتیبانی قوی اجازه ندهند هجوم کاربران باعث از دسترس خارج شدن سایت شود. این انتظار وجود دارد که پشتیبانی درست و دقیقی از فروش الکترونیکی بلیت مسابقات فوتبال شود تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتی به بلیت دسترسی پیدا کنند. مسلماً فروش بلیت تک بازی پرسپولیس – السد سخت‌تر از فروش تمام بلیت‌های جام جهانی نیست که بدون کوچک‌ترین مشکلی صورت پذیرفت و نه سایتی از دسترس خارج شد و نه به یک باره بلیت‌ها به اتمام رسید. در ادامه باید جای خالی نهادهای نظارتی را در این ماجرا گوشزد کرد که آنها می‌توانند مقابل دلالی‌ها را گرفته و مانع از بازی شدن با احساسات هواداران فوتبال شوند.

به گزارش تسنیم ،مسلم است کسانی که آگهی فروش بلیت مسابقات فوتبال را منتشر می‌کنند، اطلاعات تماس دارند. نهادهای نظارتی به راحتی می‌توانند با این افراد برخورد کنند. علاوه بر این موضوع برخی جدا از بازی کردن با احساسات هواداران، دست به کلاهبرداری هم می‌زنند. به طور مثال بلیتی که پیش خرید کرده‌اند را در فضای مجازی برای فروش آگهی می‌کنند و به چند نفر می‌فروشند که این اتفاق نیز به سادگی رقم می‌خورد. چراکه فروش اینترنتی تنها با کد پیگیری صورت می‌گیرد و شخص فروشنده که در اصل همان دلال است، این کد پیگیری را به چند نفر می‌فروشد و وقتی تماشاگری قصد ورود به ورزشگاه را دارد، ممکن است با این موضوع برخورد کند که بلیت او به فروش رفته و دستش به جایی بند نیست. در این بین می‌توان با برخورد با این دلال‌ها از اتفاقاتی بدتر و به مراتب بزرگ‌تر پیشگیری کرد تا دلال‌ها با گسترده‌تر شدن پیش فروش اینترنتی بلیت مسابقات فوتبال بیشتر از این ریشه خود را محکم نکنند. «گربه را دم حجله کشتن» انتظاری است که از نهادهای نظارتی در برخورد با این موضوع می‌رود تا دیگر شاهد اینگونه دلالی گسترده نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید