ناگفته‌های پسر سردار همدانی درباره پدرش در «فرمول یک»

    کد خبر :397774

سیدعلی ضیاء شنبه شب در برنامه «فرمول یک» میزبان وهب متقی نیا پسر شهید سردار همدانی بود و با او درباره ویژگی‌های مختلف پدرش گفتگو کرد.

متقی نیا در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا نام خانوادگی او با پدرش فرق دارد، توضیح داد: پدر در اوایل جنگ در سر پل ذهاب فرماندهی می‌کرد و آنجا به عنوان جبهه همدانی‌ها شناخته می‌شد از این رو نام همدانی روی پدر من ماند البته شهید بروجردی هم در غرب کشور فرمانده بزرگی بودند.

وی درباره شهرت پدرش در زمینه جنگ‌های نامنظم گفت: جنگ‌های نامنظم اینگونه بود که دشمنان در دل جامعه بودند و شما نمی‌توانستید دوست و دشمن را از هم تشخیص دهید از این رومدیریت این جنگ تخصص خاصی میخواست البته لقب استادی در جنگ‌های نامنظم را هم رسانه‌های آمریکایی به پدر دادند چرا که شناخت بیشتری درباره برخی توانمندی‌های ما دارند.

فرزند سردار همدانی درباره رابطه با پدرش اظهار کرد: پدر برای ما در خانه واقعا پدر بود. من فرزند بزرگ خانواده متولد ۵۹ هستم و پدر را در زمان جنگ کمترمی‌دیدم. او را به عنوان کسی که ریش‌های بلند و صورت خاکی داشت و موقع مجروحیت به خانه می‌آمد و زود می‌رفت می‌شناختم و کمتر فرصتی پیش می آمد تا بتوانم با او گرم بگیرم اما بعد از آن هیچوقت حالت نظامی را در او نمی‌دیدید و اگر کسی او را نمی‌شناخت فکر نمی‌کرد که او نظامی باشد.

متقی نیا تاکید کرد: هنری که پدر داشت این بود که شرایط را درک می‌کرد. مثلا می‌دانست در نوجوانی ممکن است من حرف‌های او را نپذیرم از این رو مرا با یک دوست روحانی مرتبط کرده بود که برخی حرفهایم را به او می‌زدم.

وی ادامه داد:پدر روی اینکه من کتاب‌های فلسفی می خواندم حرف داشت اما هیچوقت مستقیم به من نگفت و نظراتش را دیکته نمی‌کرد.

متقی نیا افزود: مادرم می‌گفت در ۳۰ و چند سالی که با هم زندگی کردیم از من یک لیوان آب هم طلب نکرد. او به ما به عنوان انسانی نگاه می‌کرد که حق انتخاب دارد.

فرزند سردار همدانی با اشاره به اینکه خواهرش در رشته هنر تحصیل کرده، تصریح کرد: پدر تنها کسی بود که مشوق خواهرم برای تحصیل در رشته هنر بود و می‌گفت: اگر او در این زمینه استعداد دارد پس باید به همین راه برود.

متقی نیا با بیان اینکه ما هم مثل بقیه مدرسه دولتی می‌رفتیم و پدر موقعیت بیشتری نسبت به دیگران برای خود قائل نبود، گفت: روزی افسر راهنمایی رانندگی که پدر را شناخته بود از او برای جریمه، عذرخواهی کرده بود اما پدر از او خواسته بود کارش را انجام دهد یا در مورد دیگری در دادگاه به قاضی گفته بود کاری که درست است را انجام بدهد و توجه نکند یک سوی پرونده چه کسی قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا پدرش تصمیم گرفت به سوریه برود، افزود: پدرم می‌توانست بماند و به سوریه نرود، اما خودش را سرباز نظام می‌دانست و خودش را در دل خطر و در بدترین شرایط انداخت.

فرزند سردار همدانی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا درست است پیش از حضور پدرش در سوریه، این کشور در آستانه سقوط بود، توضیح داد: چیزی که پدرم در سوریه پایه گذاری کرد اتکا به مردم و بسیج مردمی بود تا این کشور بتواند از ظرفیت‌های مردم خود استفاده کند. زمانی که او به سوریه رفت شرایط خیلی بد بود و خیلی‌ها سقوط را حتمی می‌دانستند. تدبیری که ایشان داشت این بود که خود مردم از کشورشان حمایت کنند و اینگونه جنگ از دمشق و حرم حضرت زینب(س) و رقیه (س) که در معرض خطر بود به سمت هدف رفت و از دمشق دور شد.

متقی نیا یادآور شد: شاید جمعیت شیعه سوریه یکی دو درصد بیشتر نباشد و بقیه ۱۴ درصد هم علویون و باقی سنی هستند. برخلاف باوری که گفته بودند جنگ سوریه بین شیعه و سنی بود، جنگ تندرو‌های سنی علیه سنی‌ها بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دنبال تفرقه نیست و امام به دنیا نشان داد ما در کنار هم برابر و برادریم، گفت:هر انسان آزاده‌ای که از انقلاب اسلامی کمک خواسته انقلاب به یاری او رفته است.

متقی نیا ناکید کرد: خصوصیت مجاهد فی سبیل الله این است که برای رضای خدا میجنگد و او دیگر نظامی نیست و روح لطیفی دارد. مثل شهید چمران، پدر هم اینگونه بود و رفتارهایش به یک آدم نظامی شباهت نداشت.

گفتنی است؛«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید