عصبانیت ترامپ از جرد کوشنر در پی ماجرای جمال خاشقجی

    کد خبر :397711

درحالی‌که روز گذشته ترامپ در پاسخ به روزنامه‌نگاران بیان کرده بود که توجیه عربستان سعودی در خصوص قتل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، قابل‌قبول است، اما در شامگاه روز شنبه وی از توضیحات رژیم سعودی در این خصوص انتقاد کرده و بیان کرده است «به شکلی واضح در این ماجرا ریاکاری و دروغ وجود داشته است».

به گزارش تابناک، بااین‌حال ترامپ عربستان را یک شریک فوق‌العاده برای آمریکا دانسته و همچنان این احتمال را مطرح کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جریان این اتفاق و قتل خاشقجی نبوده باشد. وی در یک مصاحبه تلفنی با واشنگتن‌پست گفته: هیچ‌کس هنوز به من گزارش نداده که او مسئول این اتفاق است و هیچ‌کس هم نگفته او مسئول این اتفاق نیست ما هنوز درگیر این مسئله نشده‌ایم. من دوست دارم که او مسئول این ماجرا نبوده باشد.

روز گذشته عربستان بعد از دو هفته انکار درنهایت اعتراف کرد که خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده اما بیان کرد که این اتفاق در پی یک مشاجره لفظی که به زدوخورد انجامیده رخ داده است. اما این توجیه با سیلی از انتقادات و بدبینی‌های بین‌المللی روبرو شد.

درحالی‌که ترامپ قبلاً توجیه عربستان را قابل‌قبول دانسته بود اما مقامات آمریکایی افشا کرده‌اند که در محافل خصوصی ترامپ از روابط بسیار نزدیک دامادش با محمد بن سلمان ناراحتی فراوان داشته و این امر را دلیل بر آن می‌داند که کاخ سفید اکنون در تنگنا قرار گرفته و چاره‌ای دیگر جز این رهیافت در برابر عربستان ندارد.

به شکلی جالب‌توجه وی در مصاحبه خود از جرد کوشنر دفاع کرده و بیان کرده است که وی «عملکرد خیلی خوبی» دارد اما در ضمن اذعان کرده است که هم جرد کوشنر و هم محمد بن سلمان در دهه سوم از زندگی خود هستند و برای حمل بار سنگین قدرتی که اکنون دارد کمی جوان هستند.

وی گفته «این دو جوان هستند. جرد محمد بن سلمان را به‌خوبی نمی‌شناسد. آن‌ها فقط دو جوان هستند در یک سن و سال. من فکر می‌کنم با یکدیگر دوست هستند».

دولت ترامپ از روابط خود با بن سلمان به‌عنوان محوری برای سیاست‌های خود در خاورمیانه استفاده کرده و وی را در ماجرا متحد کردن اعراب در برابر ایران و همچنین ایجاد صلح در فلسطین اشغالی به کار گفته است. اکنون ماجرای قتل روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست منجر به آن شده است که دولت ترامپ در مورد روابط سطح بالایی که با ولیعهد عربستان ایجاد کرده دچار تردید و نگرانی شود.

ترامپ روز گذشته اما تأکید کرده است که این ماجرا به‌هیچ‌عنوان قرار نیست تأثیری در توافق فروش 110 میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان داشته باشد: «این بزرگ‌ترین قرارداد ما در تاریخ است. لغو آن بیش از آن‌که عربستان را متضرر کند، ما را دچار زیان می‌کند. بعد از لغو این قرارداد عربستان سراغ روسیه یا چین خواهد رفت. همه این داستان ما را متضرر می‌کند.»

صرف‌نظر از این داستان‌ها مقامات آمریکایی در پی تفاوت‌ها و تناقضات آشکار بین مستندات دولت ترکیه در خصوص قتل خاشقجی و ادعاهای عربستان در این خصوص هستند. یکی از این مستندات اساسی فایل صوتی است که مقامات ترکیه را چند روز قبل به این نتیجه رسانده بود که خاشقجی در کنسولگری عربستان توسط یک تیم که به همین منظور مأمور شده بودند کشته و مثله شده است. ترامپ روز گذشته منکر آن شده که هیچ‌کدام از مقامات آمریکایی این فایل صوتی را شنیده باشند و یا هیچ نگارشی در این خصوص از مقامات ترک دریافت کرده باشند.

اما منابع مطلع میگویند که مقامات CIA این فایل صوتی را شنیده‌اند. اگر این ادعا صحت داشته باشد، دولت آمریکا کار سختی برای قبول و قبولاندن ادعای سعودی‌ها در ماجرای خاشقجی دارد. این تنش‌ها به مایک پامپئو که هفته گذشته برای حل‌وفصل داستان در آنکارا و ریاض بوده نیز سرایت می‌کند. پامپئو و مقامات وزارت خارجه شنیدن هرگونه فایل صوتی را انکار کرده‌اند. ترامپ شخصاً علاقه‌مند به شنیدن این فایل صوتی بوده اما بیان کرده که تاکنون این فایل در اختیارش قرار نگرفته است.

همه این‌ها باز به سر اصلی ماجرا ختم شده است که روابط کوشنر با بن سلمان دولت ترامپ را در شرایط وخیمی گرفتار کرده و این دولت را متهم به آن کرده است که از ادعاهای دروغ عربستان در این ماجرا دفاع می‌کند. مقامات کاخ سفید از ناراحتی شدید ترامپ از این روابط سخن گفته‌اند و کوشنر در این دو هفته تلاش کرده است که از این داستان منفک بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید