فرانسه خواستار «تحقیقات دقیق» پیرامون قتل خاشقجی شد

    کد خبر :397668

وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‎ای از لزوم انجام تحقیقات دقیق برای روشن شدن حقیقت پیرامون قتل روزنامه‎نگار منتقد سعودی سخن گفت.

به گزارش بازتاب به نقل از فرانس‌پرس، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه خواهان انجام تحقیقات دقیق و سخت‌گیرانه پیرامون مرگ جمال خاشقجی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی شد که حدود ۲۰ روز پیش در ساختمان کنسولگری عربستان در ریاض به قتل رسید.

در بیانیه‌ای که از سوی لودریان صادر شد، می‌خوانیم: فرانسه این قتل را به شدت محکوم می‌کند. تایید مرگ جمال خاشقجی نخستین قدم برای کشف حقیقت است. سوالات بسیاری بی‌پاسخ مانده است که مستلزم تحقیقات دقیق و سخت‌گیرانه برای پیدا کردن مسئول این قتل و پاسخگویی وی در قبال عملی است که مرتکب شده است.

این بیانیه می‌افزاید: وقوع چنین قتلی لزوم حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان را بیش از پیش نشان می‌دهد و این اولویت سیاست خارجی فرانسه است. همچنین از مقامات سعودی انتظار می‌رود که پیرامون این قضیه تحقیق کنند. توقع از آنها بیشتر است چرا که فرانسه و عربستان به‌واسطه شراکت راهبردی با یکدیگر در ارتباط هستند که لازمه آن صداقت، استانداردهای بالا و شفافیت است.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه درحالی صادر شد که جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی اوایل اکتبر ( ۱۰ مهرماه)، پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

مقامات رسمی عربستان سعودی در ابتدا مدعی بودند که خاشقجی از ساختمان کنسولگری خارج شده، اما شب گذشته پس از گذشت نزدیک به سه هفته، دادستانی عربستان با انتشار بیانیه‌ای گزارش‌ها پیرامون قتل این نویسنده را تائید کرد، هرچند مدعی شد که قتل خاشقجی در نتیجه یک درگیری داخلی در ساختمان کنسولگری صورت گرفته است.

این بیانیه عربستان سعودی با واکنش‌های منفی جهانی روبرو شده و بسیاری از رهبران و چهره‌های سیاسی خواستار پیگیری دقیق این ماجرا شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید