دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی:

دانش‌آموزان با کمک خانواده به حقوق خود و دیگران آشنا شوند

    کد خبر :397370

دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی، تصریح کرد: پرورش احساسات و عواطف دانش‌آموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بذر صلح و آموزش در خانواده‌ها کاشته می‌شود.

شهیندوخت مولاوردی در مراسم آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان با بیان این‌که شعار امسال هفته انجمن اولیا و مربیان «خانواده دانا، دانش‌آموز تواناست» گفت: اگر آموزش را به معنی انتقال علم و دانش در نظر بگیریم، پرورش به معنای اجتماعی شدن دانش آموزان است این در حالی است که به نظر می‌رسد این اتفاق کمتر به وقوع پیوسته است.

وی با بیان این‌که حرکت‌های جدی و خوبی در این حوزه انجام شده، اما به دلیل شیوه و سبک آموزش و پرورش تمرکز بر محفوظات و ذهن دانش‌آموزان بیشتر است، افزود: برای مثال بیشتر بر درس‌خواندن‌های فردی و تست‌زدن تاکید می‌شود که حاصل این جریان رقابت‌های فردی صرف است که با اهداف پرورشی نظام آموزشی مغایرت دارد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی با بیان این‌که باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های ویژه دانش‌آموزان را که اکثرا خدادادی است را بشناسیم، اظهار کرد: به عنوان مثال باید ظرفیت‌های شناختی، تصمیم‌گیری و انتقاد تقویت شود به طوری که باید به دانش‌آموزان حق انتخاب بدهیم و این آموزش‌ها تنها در تعامل در جمع اتفاق می‌افتد.

مولاوردی با تاکید بر اهمیت پرورش احساسات و عواطف دانش آموزان تاکید کرد: تقویت این ظرفیت باید در خانه صورت بگیرد، چرا که بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته می‌شود و در مدرسه مرحله‌ی داشت انجام شده و در مدرسه و دانشگاه مرحله برداشت است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی با بیان این‌که دانش‌آموزان با کمک خانواده به حقوق خود و دیگران آشنا شوند، تصریح کرد: به این صورت فرد باید برای جامعه موثر باشد و نه این‌که تبدیل به سربار جامعه شود.

وی با اشاره به مطالعات تطبیقی درباره تجربیات جهانی در حوزه آموزش حقوق شهروندی نیز توضیح داد: باید بررسی‌های جهانی درباره حقوق شهروندی را بومی و اجرایی کنیم. آموزش‌های شهروندی در حال حاضر جای خود را در آموزش‌های دنیا باز کرده است به این معنا که باید به دنبال پرورش انسان‌هایی باشیم که به محیط زیست احترام می‌گذارند و از رفتارهای خشن پرهیز می‌کنند و در عین حال منتقد هستند. این فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست، اما نباید نقش نظام آموزشی را نادیده گرفت.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی در ادامه به سه رویکرد به آموزش حقوق شهروندی در جهان اشاره کرد و گفت: مدل اول برنامه درسی توزیعی است که آموزش شهروندی در برنمه آموزشی توزیع می‌شود. رویکرد دوم تلفیقی و رویکرد سوم نیز مستقل است به طوری که دروس حقوق شهروندی به صورت مستقل ارائه می‌شود. متداول‌ترین روش رویکرد تلفیقی است.

به گزارش ایسنا،مولاوردی در پایان با ابراز خوشحالی از تدوین منشور حقوق والدین از سوی انجمن اولیا و مربیان، گفت: یکی از بحث‌های مهم در چارچوب آموزش شهروندی، آموزش مدیران و معلمان است به طوری که آنها باید آموزش‌ها و تخصص‌های لازم را داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید