بُهت اردنی ها از ارزانی قیمت کالاها در پایتخت سوریه

    کد خبر :397239

تحلیلگر جهان عرب با اشاره به اینکه بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب میان اردن و سوریه به زیان رژیم صهیونیستی است از بهت اردنی ها از ارزانی کالاها در پایتخت سوریه خبر داده است.

به گزارش مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به بازگشایی گذرگاه مرزی سوریه و اردن آورده است: اردن و لبنان از بازگشایی مرز اردن با سوریه بیشترین استفاده را می برند اما اسرائیل بزرگترین بازنده است. بازگشایی گذرگاه سبب می شود که سالانه ۴۰۰ میلیون دلار به خزانه اردن وارد شود و هزاران شغل برای اردنی ها ایجاد شود.

وی در ادامه به آمادگی کامیون های اردنی برای فعالیت و حرکت طبیعی گذرگاه میان اردن و سوریه و حرکت این کامیون ها به لبنان برای انتقال کالا و صادارات لبنان به کشورهای حوزه خلیج فارس و مبالغی که سوریه از این ترانزیت سود می برد، پرداخته است و می نویسد: اینکه گفتیم اسرائیل بزرگترین مخالف بازگشایی گذرگاه بود، مبالغه آمیز نیست زیرا تل آویو خواستار رفع محاصره سوریه نیست. بستن گذرگاه مرزی سوریه و اردن سبب می شود که کالاهای ترکیه ای و غربی به اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بندر حیفا برسد و بازگشایی گذرگاه مرزی میان سوریه و اردن سبب محرومیت این بندر از درآمد سرشار می شود زیرا عبور و مرور کالاها از سوریه کم هزینه تر است و همچنین بیشترین بازرگانان با عادی سازی روابط اقتصادی با رژیم اشغالگر مخالفند.

عطوان بیان کرد: استانهای شمالی اردن و به ویژه الرمثا و اربد شاهد جشن و شادمانی بی سابقه ای به سبب بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب میان اردن با سوریه هستند و شهروندان اردنی به یکدیگر تبریک می گویند و به نشانه شادمانی تیراندازی هوایی می کنند و این شادمانی هم به خاطر احساسات قومی و سیاسی قوی با همسایه خود سوریه و هم گشایش اوضاع اقتصادی پس از هفت سال است.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: اردنی ها شروع به سرازیر شدن با خودروهای خود به سوریه کرده اند و از شکوفایی و ثبات امنیتی که دمشق از آن بهره مند است و نیز ارزانی کالاها بهت زده شده اند. یکی از شهروندان اردنی گفت: به خدا پس از سفرم به دمشق از اماکن تجاری بازدید کردم و شاهد شلوغی رستورانها و خدمات رسانی تا ساعت ۳ صبح و نیز کاهش قیمت کالا بودم به طوری که قیمت کالاها نصف همین قیمت در اردن است و از خودم پرسیدم آیا دمشق محاصره است یا امان؟

عطوان در پایان می نویسد: سوریه در حال عافیت پیدا کردن به شکل سریع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید