آغاز چالش دولت درباره وزارتخانه‌های صمت و راه‌وشهرسازی/چرا معرفی گزینه‌های نزدیک به جهانگیری و نوبخت منتفی شد؟!

    کد خبر :397088

در حالی که پیشتر گفته می شد، قرار است رئیس جمهور 4 گزینه خود برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی را همزمان به مجلس معرفی کند، اما با توجه به برخی اتفاقاتی که در درون دولت رخ داده، قرار بر این شده که تغییراتی نسبت به گزینه های اولیه برای دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی صورت بگیرد.

به گزارش تابناک، تغییر گزینه رئیس جمهور برای وزارت راه و شهرسازی و انصراف گزینه روحانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از پذیرش مسئولیت این وزارتخانه، شرایط را به گونه ای رقم زده است که رئیس جمهور فردا صرفا گزینه هایش برای دو وزارتخانه تعاون و اقتصاد که به وسیله سرپرست اداره می شوند را به مجلس معرفی خواهد کرد. این موضوع را سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تائید کرده و از معرفی وزیران پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی به مجلس خبر داده است.

خبر سخنگوی مجلس از معرفی تنها 2 گزینه پیشنهادی دولت

«بهروز نعمتی» در همین خصوص گفته، «طی صحبتی که با (محمود واعظی) رئیس دفتر رئیس جمهوری داشته است، بنا شده که وزیران پیشنهادی دولت برای دو وزارتخانه “تعاون، کار و رفاه اجتماعی” و “امور اقتصادی و دارایی” فردا (یکشنبه) به مجلس معرفی شوند.» اگرچه او دلیل عدم معرفی دو گزینه دیگر دولت برای وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را نگفته است.

سخنگوی مجلس به روال قانونی مربوط به معرفی وزیران در مجلس هم اشاره کرده و یاداور شده است: «پس از معرفی وزیران پیشنهادی دولت، مجلس 10 روز فرصت دارد تا جلسه رای اعتماد را برگزار کند. بنابراین حتمالا جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده برگزار می شود.»

عدم معرفی وزیران پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت ،معدن و تجارت در حالی است که «عباس آخوندی» بالاخره استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده و از طرفی «رضا ویسه» گزینه در نظر گرفته شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت که قرار است وزیر فعلی آن به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شود، از پذیرش این مسئولیت سر باز زده است.

آخوندی بالاخره استعفاء کرد

پس از مدت ها که حرف و حدیث زیادی در خصوص استعفای «عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسید، او در نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس جمهور که البته تاریخ آن 10 شهریور ماه ذکر شده تا مشخص شود، گفت و شنودهای درباره استعفای او بی مورد نبوده، از مسئولیت خود استعفا کرد.

آخوندی که نامه استعفایش را در کانال تلگرامی اش منتشر کرده، دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی اقتصادی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که با این روش همخوانی و همراهی ندارد، لذا رئیس جمهور این اختیار را دارد که وزیر همراه تری نسبت به او را برگزیده و در دولت مشغول به کار کند.

ویسه مسئولیت وزارت صمت را نپذیرفت؟

همچنین روز گذشته بود که عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور خبر داد که «رضا ویسه» در نامه ای به رئیس جمهور از فهرست گزینه های پیشنهادی برای وزات صنعت انصراف داده است. «عبدالرضا هاشم‌زایی» درباره گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت صمت گفت: هفته پیش چهار گزینه را برای این وزارتخانه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس معرفی کردند که سه تن از آنان آقایان نجفی، ویسه و رحمانی بودند.

وی تصریح کرد: «کمیسیون صنایع و معادن دو گزینه یعنی نجفی و ویسه را مناسب دانست اما آقای ویسه در نامه‌ای به رییس‌جمهور با ذکر دلیل انصراف داد. قبل از این هم ما در جمع نمایندگان بحث‌هایی درباره این وزارتخانه داشتیم که نجفی را گزینه مناسبی می‌دانستیم، اما باید دید سیاست رییس‌جمهور نیز همین باشد یا نه.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس به دلایل تاخیر در معرفی گزینه های پیشنهادی دولت برای 4 وزارتخانه اشاره کرده و یادآور شده است: «من شنیده بودم که یک هفته قبل قرار بوده چهار گزینه برای چهار وزارتخانه معرفی شوند و به دلایلی که استقبال از این چهارگزینه مثبت نبود و این در مصاحبه‌ها و زمزمه‌های نمایندگان هم دیده می‌شد به همین دلیل رییس جمهور این معرفی‌ها را یک هفته عقب انداخت. من امروز شنیدم که رئیس‌جمهور روز یکشنبه بیش از دو گزینه را به مجلس معرفی نخواهد کرد که گزینه‌های وزارت اقتصاد و کار معرفی می‌شوند و معرفی گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی و صنایع و معادن به زمانی دیگر موکول خواهد شد.»

چالش جدید دولت برای 2 وزارتخانه

با این احتساب هنوز سرنوشت معرفی گزینه های رئیس جمهور برای وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست و همانطور که سخنگوی هیات رئیسه و یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس گفته اند صرفا قرار است دولت فردا یکشنبه گزینه های وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را معرفی کند. موضوعی که با توجه به استعفای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی و معرفی شریعتمداری وزیر صمت به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار مشکلاتی برای دولت ایجاد خواهد کرد.

همانطور که «تابناک» پنج شنبه دو هفته قبل در خبری اعلام کرد و «يحيي كمالي پور» عضو فراكسيون مستقلين هم عنوان کرده، معرفی «محمد شريعتمداري» براي تصدي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوي رئيس جمهور قطعي شده است، این مساله می طلبد تا رئیس جمهور یا گزینه پیشنهادی خود را برای وزارت صمت به مجلس معرفی کند یا در شرایط نامسعد اقتصادی فعلی باز برای این وزارتخانه هم یک سرپرست انتخاب کند تا در خصوص گزینه نهایی وزارت صمت به جمع بندی برسد.

معرفی گزینه‌های نزدیک به جهانگیری و نوبخت منتفی شد؟!

از طرفی استعفای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی که البته 10 شهریور ماه صورت گرفته این ضرورت را بیش از پیش برای دولت ایجاد می کند که در خصوص گزینه پیشنهادی خود برای این وزارتخانه نیز زودتر تصمیم گیری کند. پیشتر قرار بود «رضا ویسه» نزدیک به جهانگیری برای وزارت صمت و «حاج محمدی» نزدیک به نوبخت به برای وزارتخانه راه و شهرسازی به مجلس معرفی شوند که این انتخاب ها مطابق با شنیده ها فعلا منتفی است.

تنها وزارتخانه ای که دولت در خصوص آن چالشی ندارد و از هفته ها قبل تکلیف گزینه نهایی و مورد نظر دولت برای معرفی به مجلس مشخص شده است، وزارت امور اقتصادی و دارایی است که رئیس جمهور تصمیم گرفته «فرهاد دژپسند» را به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی کند. هرچند شریعتمداری هم فردا به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی می شود، اما چالش دولت برای معرفی جانشین او در وزارت صمت و جایگزین آخوندی در وزارت راه همچنان ادامه دار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید