تمهیدات وزارت علوم برای تخصیص ارز دانشجویی

    کد خبر :396552

رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه وضعیت ارز فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دانشجویان دکتری هنوز مشخص نیست،گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که دانشجویان دارای ویزا برای اعزام به خارج باید با قبول شرایط جدید وزارت علوم در زمینه دریافت ارز، همراهی آگاهانه و مسئولانه داشته باشند. مطمئنا اگر ارز مورد نیاز و مابه‌التفاوت ریالی آن سریعا تامین می‌شد به دانشجویان اختصاص می‌دادیم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در پاسخ به برخی از نگرانی‌های دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور،ضمن ابراز تاسف از عدم توجه برخی دانشجویان به شرایط کشور و توضیحات مکرری که در این خصوص داده شده، اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که ارز مورد نیاز برای اعزام دانشجویان در ۶ ماهه دوم سال جاری، در اختیار وزارت علوم قرار نگرفته و تعیین تکلیف نشده است وتخصیص ارز دانشجویی با نرخ ۴۲۰۰ تومان پایان شهریور ماه جاری به اتمام رسید و به طور کلی از این تاریخ به بعد تخصیص ارز با مبلغ فوق برای دانشجویان و دانشگاه‌ها قطع شد و بر اساس تصمیم دولت ارز با این نرخ فقط به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: نرخ جدید و قطعی ارز دانشگاهها هنوز از سوی بانک مرکزی به وزارت علوم ابلاغ نشده است و البته در صورت اعلام نرخ جدید ما باید مابه التفاوت ریالی آن را از سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت نماییم. چرا که بودجه سال ۹۷ دانشگاهها و وزارت علوم بر اساس ارز با نرخ حدود ۳۷۰۰ تومان بسته شده و اگر نرخ جدیدی اعلام شود باید تفاوت ریالی آن نیز در اختیار وزارت علوم قرار بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم خاطر نشان کرد: این سازمان برای اول مهر به بعد ۲ راه در پیش رو داشت یا قطع اعزام ها تا تعیین تکلیف اعتبارات ارزی و ریالی(که در این صورت برای عده ای که از قبل اقدام کرده و با زحمت ویزا گرفته بودند مشکل ایجاد می‌شد) و یا از محل صرفه جویی‌هایی های ارزی تعدادی دیگر از دانشجویان قبلی متقاضی استفاده از فرصت‌های مطالعاتی دارای نامه حمایت مالی که ویزا گرفته یا می‌گیرند را با کمک این ارز با نرخ قبلی به خارج اعزام نماید.

وی ادامه داد: البته برای بهره‌مندی تعداد دانشجوی بیشتر از این اعتبار محدود، درصد و میزان ارز اختصاص یافته به این دانشجویان مقداری کاهش می‌یابد تا دانشجویان با کوتاه کردن دوره فرصت مطالعاتی خود، اجازه دهند این امتیاز فعلا قطع نشود. لذا ما راه دوم را انتخاب کردیم و با آینده نگری و نیز با افزایش دو برابری کمک هزینه ریالی بلیط و پرداخت آن به دانشجویان، تلاش کردیم محدودیت ناگزیر را کمتر کنیم.

وی با رد برخی ادعاهای ناقص در خصوص پرداخت ارز به دانشجویان متقاضی، تاکید کرد: باهمین میزان پرداخت و بر اساس تجربه قبلی این سازمان، دانشجویان می‌توانند مدت بیشتری از آنچه حدس می‌زنند اقامت داشته باشند. ضمن آنکه میزان پرداختی برای کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۷۵ درصد میزان قبل است. همچنین نامه‌های حمایت حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد و دانشجویی نمی‌تواند با این نامه بر اساس ضوابط جاری ۳ سال دنبال اعزام باشد!

دکتر صدیقی خاطرنشان کرد: تلاش داریم در شرایط فعلی ابتدا مشکل دانشجویانی که ویزای خود را برای اعزام به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دریافت کرده‌اند رفع شود و ارز مورد نیاز به آنها در حد امکان تعلق بگیرد تا این که وضعیت نرخ ارز و ریال برای سایر دانشجویان در مابقی سال تعیین شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما بارها به این دانشجویان تاکید کردیم که شرایط کشور به گونه‌ای است که باید همراهی آگاهانه و مسئولانه داشته باشند. مطمئنا اگر ارز مورد نیاز و مابه التفاوت ریالی آن سریعا تامین می‌شد به دانشجویان اختصاص می‌دادیم.

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد: در ۳ هفته اخیر حدود ۶۰ نفر از دانشجویان که ویزا اخذ نموده با شرایط کنونی، ارز و ریال خود را دریافت کرده و اعزام شدند.

وی همچنین وجود دوره‌های فرصت‌های تحقیقاتی دانشجویان را یک امتیاز مفید و ضروری توصیف کرد و گفت: ما برگزاری این دوره‌ها را برای دوره های دکترا مفید می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد توقفی در اعزام دانشجویان صورت نگیرد و ضمن تلاش برای سال جاری ، این موضوع را در بودجه سال ۹۸ نیز پیگیری می کنیم. امیدواریم همراهی لازم در این زمینه صورت گیرد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر این که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۹۰۰ نفر از دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی به خارج از کشور اعزام شده‌اند، گفت: تصور ما این بود که در سال جاری بتوانیم با اعتبارات مصوب حدود۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو را به خارج از کشور اعزام کنیم اما به دلیل تغییرات پیش بینی نشده نرخ ارز، سهمیه‌ی جدیدی برای ۶ ماهه دوم به دانشگاهها اختصاص داده نشد.

دکتر صدیقی در پایان خاطر نشان کرد:‌ مجموعه وزارت علوم حداکثر تلاش خود را برای حل مشکل ارز و ریال مورد نیاز به کار خواهد بست و از دانشجویان نیز انتظار توجه بیشتر به شرایط کنونی کشور و همراهی آگاهانه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید