دژپسند را چه کسی به رئیس جمهور معرفی کرد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۸:۴۳
    کد خبر :396504

از همان لحظه ای که مسعود کرباسیان استیضاح شد و برای خداحافظی به خیابان باب همایون رفت تا وسایلش را از ساختمان قدیمی وزارت اقتصاد و دارایی جمع کند،فعالان اقتصادی منتظر معرفی جانشین او بودند. گمانه های متعددی زده شد و دست آخر قرعه بنام سیدرحمت الله اکرمی،معاون وزیر اقتصاد و خزانه دار کل کشور افتاد.
مرد محجوب 58ساله سمنانی خیلی تلاش کرد تا حکم بنام فردی دیگر صادر شود. به مسئولان عالیرتبه، نام های دیگری را گفت که آنها را مناسب تر می دید، اما عزم حسن روحانی جزم بود که حکم به نام او صادر شود.

دو رفیق قدیمی

سیدرحمت الله اکرمی از اوان جوانی وارد سازمان برنامه وبودجه شد. فرهاد دژپسند هم مدتی بعد به همین سازمان آمد و آنجا با هم رفیق شدند و همکار. وقتی دژپسند وارد سازمان برنامه و ودجه شد،اکرمی مدیرکل بود و او در سمت کارشناس،همکار او بود.

اکرمی ماندگار تر شد و دژپسند مدتی راهی وزارت بازرگانی شد اما باز هم به سازمان برنامه و بودجه برگشت.

سازمان برنامه ای های قدیمی می گویند کسی برای انها پلکان ترقی نگذاشت. خودشان بودند و تلاش شان. چندسال بعد هر دو معاون شدند. در دولت احمدی نژاد اکرمی از سازمان برنامه و بودجه عملا اخراج شد و مدتی هم در سازمان اقتصادی کوثر مشغول شد. با این حال بنا بدلایلی در سال 1387 به وزارت اقتصاد رفت و خرانه دارکل شد.اما دژپسند همچنان در ساختمان میدان بهارستان ماند.

معرفی وزیر جدید

مهلت سه ماهه معرفی وزیر ،زمانی بود برای سنجیدن و ارزیابی افراد. بازار گمانه ها هم داغ بود. برخی از مدیران ارشد دولت می گفتند سیدرحمت الله اکرمی وزیر خواهد شد. با او هم مطرح کردند اما زیر بار نرفت. دلایلی را هم مطرح کرد تا انگشت نشانه به جایی دیگر متمایل شود.با این حال اصرارها ادامه یافت.به او یادآور شدند که مجلس بدلیل اینکه او خزانه دار بوده او را می شناسند.از قانونگرایی و سفت و سخت بودن در اجرای مقررات خبر دارند و رایش در مجلس خوب خواهد بود…

خزانه دار کل اما توضیح می داد که خزانه جای مهمی است و در طول 10سالی که آنجا بوده نظم و انضباطی ایجاد شده که برای حفظش زمان لازم دارد. گفت کسی باید وزیر شود که فارغ التحصیل اقتصاد باشد و توضیح می داد که خودش دکترای مدیریت دارد و…

این توضیحات شاید بهانه بود. بهانه هایی که البته واقعیت داشت، اما خزانه دار سمنانی سرانجام گزینه ای معرفی کرد که دست از سر او بردارند. گفت که فرهاد دژپسند، هم دکترا دارد،هم اقتصاد خوانده، هم به توانایی و پشتکارش اعتماد دارد، هم می تواند وزارتخانه را بچرخاند.

دیگر رئیس جمهور هم دریافت که همشهری اش برای وزیر نشدن سماجت دارد.به همین دلیل از او دل کند و به کاندیدایی که وی معرفی کرده بود- فرهاد دژپسند – اندیشید.

دژپسند کیست؟

فرهاد دژپسند 56سال پیش در رستمکلای بهشهر به دنیا آمده. کارشناسی اش را در اقتصاد نظری گرفته و در مقطع کارشناسی ارشد، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی خوانده و سپس دکترای اقتصاد گرفته و رساله خود را با موضوع” عوامل مؤثر رشد اقتصاد ایران ” به رشته نگارش در آورده است.

گرایش سیاسی

دژپسند را اصلاح طلب می دانند، اما او هرگز با گرایش سیاسی اش تعریف نشده، همانگونه که دکتر سیدرحمت الله اکرمی هم هیچگاه جهره ای سیاسی-جناحی نداشته است. هرچند او برادرزاده حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است اما همچون او در کار حزبی و سیاسی نبوده است.او را می توان مصداق اصلاح طلب اصولگرا یا برعکس دانست. اکرمی هم در زمان مدیریت ستاری اصلاح طلب ،معاون سازمان برنامه و بودجه بود و هم زمانی که فرهاد رهبر رئیس آنجا بود، پست معاونتش را حفظ کرد.

دژپسند و اکرمی در همه دولتهای بعد از انقلاب مسئولیت داشته اند و از آنجا که کار حرفه ای پشتوانه شان بوده،توفانهای سیاسی آنها را نلرزانده است.

معرفی به مجلس

به نظر می آید تا معرفی دژپسند به مجلس توسط رئیس جمهور کمتر از 24 ساعت مانده باشد. از آنجا که او در سازمان برنامه معاون محمدباقر نوبخت است، این شائبه وجود دارد که نوبخت معرف او به روحانی است. هرچند اگر چنین هم باشد نقطه ضعفی برای او به حساب نمی آید اما واقع آن است که نوبخت در سال 1396 محترمانه او را از معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کنار گذاشت و پستی دیگر به او واگذار کرد که همتراز قبلی نبود.

دژپسند در حالی به مجلس معرفی می شود که برخی گفته اند رئیس جمهور از علی طیب نیا وزیر اقتصاد پیشین خود نیز در باره سوابق او استعلام کرده و طیب نیا هم پیشنهاد اکرمی را تایید کرده است.

لابی اکرمی با نمایندگان مجلس،به احتمال زیاد دژپسند را با رایی قابل توجه به اتاق وزیر خواهد فرستاد. اتاقی که اکرمی در دوماه گذشته رغبتی برای حضور در آن از خود نشان نداد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید